Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

EeJjMm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om EeJjMm

  • Placering
    Fänrik
  1. Idag var jag på OMC-marinan i stan och där fanns det en 21-tummare till min motor. Mått: 11 - 1/4 x 21. Den var dock för stor, motorn varvade bara 5100 varv med denna... Så nu letar jag efter en 11 - 3/4 x 21 eller en 11 - 1/2 x 19! Den varvade ju dock 6000 med denna 19-tummare, men jag kanske kan få tag i en 19-tummare med mindre diameter? 11 - 1/4 tex? Finns sådana? / Erik
  2. Det var synd, min motor varvar 500 varv för mycket med en aluminium 11 - 1/2 x 19 propp. Jag får väl leta efter en 19-tummare med så liten diameter som möjligt... Vilka mått är rimliga? Finns det omc-proppar med 10-tums diameter? Eller de kanske inte passar min propelleraxel? Tips är varmt mottagna! / Erik
  3. Min motor varvar 6000 rpm med en 19-tums aluminium propp! Jag har frågat propellertrim och de säger att det inte finns några 21-tummare till min motor, tom 19-tummaren har utgått! Stämmer det verkligen att det inte går att få tag på en enda 21-tummare till min motor? Tacksam för tips och hjälp! / Erik
  4. Min motor varvar 6000 rpm med en 19-tums aluminium propp! Jag har frågat propellertrim och de säger att det inte finns några 21-tummare till min motor, tom 19-tummaren har utgått! Stämmer det verkligen att det inte går att få tag på en enda 21-tummare till min motor? Tacksam för tips och hjälp! / Erik
  5. Nu blir jag dock lite fundersam... Jag har nämligen också en Johnson 50 VRO, dock årsmodell 90! Motorn sitter på en Ryds 435 GTS, dvs att vi har i princip samma strl på våra båtar. Min varvräknare har alltid visat 5200 på maxgas vilket jag tyckte var otroligt lågt då jag också har en 17-tums propeller. Igår åkte jag till marinan och lånade en tachometer (bärbar varvräknare) för att se om det verkligen stämde att motorn bara varvar 5200 på maxgas. Med 2 pers visade tachometern 6200 varv och varvräknaren 5200! Vid denna testkörning stod min varvräknare på läge 6... Vi har samma maxvarv och samma motor, din varvräknare visar rätt och min visar helt åt h*lvete?! Är det för att min motor är några år äldre än din? Idag testade jag alla lägen på min varvräknare och resultatet blev såhär > läge 2: 6200 rpm läge 3: ca 3000 rpm läge 4: 6200 rpm läge 5: 6200 rpm läge 6: 5200 rpm. Jag antar att det kvittar om jag väljer läge 2, 4 eller 5 eftersom att alla visar rätt maxvarv och ungefär samma på tomgång, men jag valde läge 5. / Erik
  6. Hej! Exakt vad för båt hänger motorn på? Jag tycker att 600 varv låter lite lågt på tomgång för en tvåtaktare med förgasare. Ej under 700 och ej över 1000 skulle jag vilja ha det till, så inställning 6 måste vara den rätta... Maxvarvet ska i och för sig inte ligga så mycket över 5500 varv men om du har en liten båt så blir det ju lätt så. Ett propellerbyte skulle nog vara kanon, om du får ned maxvarvet till cirka 5500 lär du ju höja toppfarten avsevärt dessutom! / Erik Senast ändrad av EeJjMm | 11 juni 2010 | 21:41
  7. Håller med dig ciaraud! I vår familj har vi en bowrider och en mindre sportbåt - inga bobåtar med andra ord. Men bor man 25 meter från vattnet, bryggan och båtarna och älskar att va på sjön blir timmarna oräkneliga! / Erik
  8. Idag drog jag upp båten och trailade den sedan till Marinservice (OMC-verkstad)... Det konstaterades snabbt att den ena cylindern har skurit! Detta var väl inte direkt väntat eftersom den klarar av att gå på tomgång? Det jag skrev i förra inlägget Den går jämnt på tomgång var dock att ta i, för den har ganska svårt att gå över huvudtaget... Den går lite osäkert en kort stund sedan dör den. Men när den väl går så går den hyfsat jämnt. Om det går att laga eller om det bara är att skrota motorn får jag veta om nån vecka när de har hunnit riva ner den och se hur allvarligt det är... Det känns lite surt när jag inhandlade båten och motorn som sades vara fullt fungerande, servad och sjösättningsklar för knappt 2 månader sedan... Och sen dess har det ju bara varit strul... Men den går ju runt så jag håller hoppet uppe, det blir ju inget vidare annars för en ny motor går ju på 20-25000 spänn innan den sitter på akterspegeln... / Erik
  9. HEJ ALLIHOPA! Ursäkta att jag lånar denna tråd! ... Det är nämligen så att jag har en Johnson 50 VRO som antagligen också har skurit... Den startar och går men när man har växel i knackar det i motorn!? Hur illa är detta? Har motorn skurit eller har jag råkat ut för något mildare fel? Jag förväntar mig inga svar när jag snor en tråd på detta sätt Men jag är varmt tacksam om någon kunnig person orkar hjälpa mig!
  10. Hej Min Johnson 50 VRO går konstigt. Den klarar inte av att varva upp- när jag ger maxgas på handgasen händer det inte ett smack. Plockar jag av kåpan och ger den i princip full gas händer det inte heller ett smack. Den går jämnt på tomgång men den vill gärna lägga av efter 10 sekunders malande runt 1000 varv... Har jag en skuren cylinder eller är det något annat som är fel med min motor? / Erik
  11. Ännu en uppdatering... Idag under kvällsturen uppträdde motorn lustigt som f*n igen... Börjar bli riktigt trött på den nu! Vi åker ut i två båtar på en kort kvällstur. Efter tio minuters körning är vi framme vid målet och ska lägga till... När jag drar av och ska puttra in till bryggan dör motorn, efter det är den extreeeemt svårstartad, jag får ta av kåpan och ge den extra mycket handgas för att få igång den, sedan lyckas vi lägga till (dock vid en ö) som vi måste lämna så småningom. Då gör jag likadant > Jag ger den massor av gas och den startar direkt, men när jag släpper på handgasen så den går ner på tomgång, ca 1000 varv dör den direkt eller efter 10 sekunders frustande. Till slut lyckas vi ändå ta oss ifrån ön och när man väl planar går motorn bra, för en stund... Efter nån minut tappar motorn kraft, den sänker sakta, sakta farten och till slut stannar den, och då råkar man ligga mitt ute i rännan i Kalmar sund med ett fartyg bakom sig... Jag slänger av kåpan, ger den gas, får igång den igen och vi börjar köra hemåt igen, det är vid det här laget bara några minuters körning kvar tills vi glider in i egen hamn igen... Men nu börjar det höras MISSLJUD från motorn, det knackar/smattrar i motorn och den går hackigt, nu vågar jag inte gasa utan vi puttrar hemåt... Motorn fortsätter hacka sig mot land och missljudet blir bara värre och värre hela tiden, 25 meter från hamninloppet dör motorn igen... Sista biten till bryggan blir jag bogserad av kompisen, tur att han var med! För det första; Varför kom dessa missljud?! Är det ett tecken på att något är riktigt illa? Är det fortfarande ett bränsleproblem? Isåfall kan det väl inte bara vara tjuvluft? Jag tänkte på vatten i förgasaren... JAG ÄR NU VAAAARMT TACKSAM FÖR ER HJÄLP!!! / Erik Senast ändrad av EeJjMm | 06 juni 2010 | 22:22 Senast ändrad av EeJjMm | 06 juni 2010 | 22:23
  12. Hej här kommer en uppdatering! Jag har varit ute med båten sedan igår eftermiddag och kom just hem. Motorn började knackigt, den klarade inte av högre påfrestning än 5 knop/2000 varv... Men efter att jag ryckte lite i bensinslangen fick jag motorn att inte tjuva luft och sedan har den gått i sammanlagt ca 2 timmar sedan dess utan problem! Jag tror att det är fästet bensinslang-tank eller bensinslang-motor som spökar. Kanske båda bör bytas? Vad säger Ni? / Erik
  13. Byt propeller! En obalanserad propeller sliter på växelhuset med dyra reparationer som följd. Jag skulle föreslå att du byter till en ny propeller direkt istället för att vänta! / Erik
  14. Hmm, din budget ställer till det lite... Men detta kanske kunde vara något? http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_530_DC__Evinrude_90_2t_26772158.htm?ca=18&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_530_DC__Evinrude_90_2t_26772158.htm?ca=18&w=3'>Bra sjöbåt iallafall!
  15. En obalanserad propeller sliter på växelhuset med dyra reparationer som följd... Köp en ny propeller. För att veta vilken propeller som passar bäst måste man veta max varvtal. / Erik
×
×
  • Skapa nytt...