filuren
Medlemmar-
Innehålls Antal
34 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm filuren
-
Placering
Fänrik
-
Flyger endel i jobbet. Blir fint om resepolicyn ändras till att segla till möten 🙂
- 68 svar
-
- 1
-
WTF what the f__k funkar inte, förstår inte
-
Söker båtplats i vår, april-maj på västkusten, Varberg-Göteborg. Segelbåt, 12m lång, 2,2m djup. Är gästhamnarna öppna? Nån som har alternativ till dagsprising?
-
Hur många försäkringsärenden måste det vara för att vara en fördel?
-
En fördel är att slippa 2 skrovgenomföringar
- 73 svar
-
- 1
-
Fenicierna seglade från Libanon gjenom hela Medelhavet till Cadiz för 5,000 år sen, så du blir inte den första som sätter kurs :-). Men jag vet inte om ett område som kommer i närheten på kombon natur&kultur. Efter vad jeg läser ser det ut som myndigheterna i Grekland och Kroatien går in för att mjölka besökande båtar. Fint då att det är så många andra land att besöka.
-
Tackar Ormen för god rapport. Siktar på en sån nästa sommar. Vanlig gummibåt är för klumpig.
-
Tackar för ideer. Malta funkar inte, Gibraltar är tveksamt (var innom i sommar men gick över till Smir i Marokko för att vara säker). Albanien är ok, om man skal den vägen. Men Tunisien ligger lagom för nästa sommars segling.
-
Ville varit för enkelt? Norge har haft gräns på å 6 månader. Den blev ändrad i 2011. Menar den är 12 månader, med möjlighet om att söka om 24 månader. Bäst att kontakta tolldirektoratet.no om du planlägger en långtur.
-
Inget krav om tid, men "bevis" om att man varit ute, typ stämpel i passet och hamnavgiftskvitto. Motsvarande gäller Svensk båt i Norge.
-
Norsk båt. Om vi blir längre en 18 månader i EU vatten i ett sträck skall vi betala moms til landet vi är i, i tillägg till norsk moms.
-
Har tänkt en sväng innom Tunisien nästa sommar för att nolla moms-klockan. Nån som har varit på besök? Hur är det med säkerheten och byråkratien?
-
Test av bombromsar ligger på: http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/tested-boom-brakes-and-preventers-65517 Själv har jag Walder, fungerar mycket bra också vid kontrollerad gipp. En broms bromsar, preventern låser.
-
Det tryggaste är nog att bli i Sverige.
-
Hade en liknande upplevelse i Skagen för några år sen. Vi låg med akterankare mot bryggan och en klant gikk rätt in i vår akter, med skador på pushpit och stävbeslag. Juridiskt skall din försäkring täcka skadan. På sjön gäller subjektivt ansvar, i motsättning til bilförsäkring som har objektivt ansvar. Du kan kanske få han personligen att betala, f.ex. din självrisk, men hans försäkringsbolag vill hänvisa till ditt försäkringsbolag. Man kan bli frustrerad!