Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

fs7291

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fs7291

  • Placering
    Kadett
  1. Tjena! Nu när man ändå lägger ned lite krut så kan man ju lika gärna gå igen värmaren och alla dess beståndsdelar,typ somm du skriver brytarspetsar i pumpen m.m. Tack för ditt svar! MVH. Fredrik
  2. Hej! Jag har en uttern 690 till vilken jag bytte ut den gamla heltäckningsmattan som låg i båten då jag köpte den,något skamfilad. Letade som en tokig,både på nätet och runt om i alla mattaffärer jag kunde hitta. Det finns ju en speciell matta som brukar rekommenderas(bra för marint bruk) men då kostar den ca 300 kr/m2. Bör langeteras och det tillkommer ju så klart om man inte gör det. Jag hittade till slut min helt.matta(marinbå,fanns annan färg också,grå bl.a). Ca 6 mm tjock,tät matta,med gummibeklädd baksida(kullrig) mkt lätt att skära in,ej langetering. Jag är supernöjd och betalade ca 180kr/m2. Väsby färg& matthall. I övrigt säljer bla seasea och dom flesta järnhandlare en gångmatta (1m bredd) som också lämpar sig bra(finns i flera färger,gummibeklädd kullrig baksida). Lycka till! Hälsn. Fredrik
  3. Tjena! Jag har förstått att det är en ganska vanlig anledning till att en värmare inte startar(inte tillräckligt med kräm fram). Krämet är det minsta bekymret,har 3 st nya marinbatterier med fullgod laddning samt ny generator. Nä,inte i det här fallet,men visst det kunde faktiskt ha varit det. Om bara kylan avtar så ska jag ned och botanisera runt och fördjupa mig i värmaren. Trots 2 st värmare under pressarna så tar det en bra stund att få upp ångan i den här kylan. Tack för ditt svar! / Fredrik
  4. Okey! Jag har faktiskt haft en liten misstanke om att det kan vara just överhettningsskyddet som trilskas lite. I övrigt verkar ju allt vara helt okey(servad och fixad och mycket fint skick)som jag ser det. Jag får tacka så mycket för alla tips,tror att jag kommer att lösa det här! Kanske kan svaren jag har fått här hjälpa någon annan! Kan vara klurigt ibland,skönt med lite tips på vägen. MVH. Fredrik(landkrabba står det tydligen på mig.....haha,okey är ju ny här så....)
  5. Hej Gunnar! Tack för ditt svar och för det synnerligeb fina elschema du bifogade! Alltså,kan jag tolka det då som att det inte kommer att ligga någon ström på pumpen med switchen burner i läge on och om överhettningsskyddet har löst ut? Har nämligen ingen ström på pumpen(med burner i läge on,lyser grön) efter att ha s.k resetat överhettningsskyddet. Kan möjligen ett sådant trilskas. Jag antar att man kan mäta sig fram till det mesta men jag frågar i alla fall, du verkar vara kunnig på det här! MVH. Fredrik
  6. Hej alla! Har en uttern 690 med en wallas 1800B. Testade den förra året på våren,en kall natt,strax efter iläggning! Spann igång fint och värmde säkert flera timmar....men då jag vaknade på morgonen var det iskallt! Fläkten och burnern stod på men fotogenet(petrol blue) var så klart slut i tanken,hur länge utan fotogen vet jag inte! Pumpen går iaf. inte längre(fungerar då jag hämtar 12V direkt från batteriet,bortmonterad ur wallassen). Överströmsskyddet är kollat att det är resetat. Är det någon duktig här som kan ha en ide om vad som kan ha hänt? En annan fråga, i vilket exakt läge skall pumpen starta(när ligger det ström på pumpen), är det när fläkten slås på eller vrids upp i varv(troligen inte men) eller då man slår till burnern eller då man trycker in startknappen på manöverpanelen? Jag förstår att jag kan ha brännt av veke,glödtråd mm. men pumpen förbryllar mig lite! Fläkt och övrigt i startstadiet verkar fungera okey. Jag är ytterst tacksam för alla svar! God fortsättning! Fredrik Senast ändrad av fs7291 | 04 januari 2009 | 19:16 Senast ändrad av fs7291 | 04 januari 2009 | 19:19
×
×
  • Skapa nytt...