Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

MariahRich

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MariahRich

  • Placering
    Kadett
  1. Låter som en glappande eller felmonterad microbrytare. en ljusgrå plastpryl med en svart knapp på som sitter vid växelwiren. ta loss kontakterna och testa med en summer, om det låter när knappen trycks ner och om knappen går in och ut lätt. Oftast skiljer det mellan fram och back. Men e den glapp, så kostar en ny runt 350-400 kr. är tydligen ett vanligt problem. kolla också så den sitter tätt emot svarta plastgrejen växelwiren är monterad på. Börja där!
  2. Har samma problem fast tomgången går ner , hör av mig när jag hittat nån lösning. Nu är mitt löst, var en otät förgasarfotspackning..... bytte den och nu går hon bättre än någonsin. Men på ditt problem skulle jag nog tro som han innan, växelwire som är fel eller att acc-pumpen sitter tokigt och inte släpper tillbaka spjället fullt. Skit i spåret eller så... Senast ändrad av MariahRich | 23 juli 2009 | 10:36
  3. Har ett problem jag med, motorn går illa vid tomgång. Har kollat allt nu, tänddelar, kablar, förgasare, Allt. Men nu fick jag tipset att denna brytare kan ha fastnat i det läget som ni talar om. Jättetacksam för svar!
  4. En ny säsong startade i påskas med ren och fin båt som startade utan problem efter vintern. Flera turer hann det bli innan det förra helgen började jävlas för mig. När jag var på väg in för att lägga till efter en timmes körning började motorn plötsligt puttra och skaka konstigt. Varvet gick ner lågt och det var svårt att få det att fungera som det brukar, alltså inga vibrationer eller konstiga ljud. Tänkte för mig själv att det var säkert för att jag kört långt så den var varm. Förgasarmotorer brukar ju vara lite knepiga så...... När motorn var kall och vi ätit upp maten på skärgårdskrogen var det dags att åka igen. Symtomet satt i och det var riktigt svårt att ta sig därifrån. Men så fort man körde över 2000 varv var det som en klocka igen...... tills det var dags att lägga till igen på egen brygga, då började puttrandet och skaket igen. Fick tipset att det var tomgångsskruven som skulle ställas in. Idag började operation fixa motorn. med manualen i högsta hugg varmkörde jag motorn och började experimentera med skruven, men hittade aldrig ett läge där den gick som den skulle. Tog då av flamdämparen för att se om strålarna från pumpen såg bra ut,det gjorde de, men va var det för svarta saker som låg på spjälen? Vänder och tittar ner i flamdämparen och ser sprickor på insidan, sprickor som knappt är synliga från ovansidan men som syns väl nunär man vänt på den. De svarta prickarna var plast från flamdämparen som lossnat. SCARY SCARY. Snabbt som sjutton börjar rengöringen av den plast som går att få tag på utifrån, gick åt en hel del tops för att få bort allt, men rent blev det. Gjorde rent insidan av flamdämparen från smuts såg till att allt löst var borta. Hittade en bricka som täckte det spruckna runt bulten på insidan och provade igen. Körde motorn varm igen och efter 5-10 minuter på 2000 varm drog jag ner igen till tomgång och varvtalet sjönk igen men inte lika brutalt som innan. nu kunde jag justera med tomgångsskruven tills jag fick ett bra ljud och varvtal, runt 700. Lite gas och ner igen justera....... Lite gas och ner igen justera till jag fick samma varje gång......Blir väl kanske lite finjustering nästa gång...... Summering, smuts i förgasaren. Bör även tillägga att jag körde med förgasarrengöring i tanken under hela processen. Nu verkar det borta iaf .......Men en ny flamdämpare blir det iaf, hoppas den inte är för dyr. Hoppas mina erfarenheter kan hjälpa nån därute..... Senast ändrad av MariahRich | 07 juni 2009 | 20:14
  5. Vet inte vad du menar med tändmodul, men kolla med drev.se lycka till!
  6. Antar att du har en 3-liters merc, med alphadrev..... Alltid drevet i lägsta möjliga läge när man startar, vattenintaget sitter precis ovan propellern. Ljudet du hör är en kontrollsignal som indikerar att nu kan du starta och även att larmet för dåligt oljetryck, hög värme eller annat fel fungerar. Hör du samma ljud/larm när motorn är igång ute på böljan den blå, då ska du vara orolig. Fenan på anoden du hade innan är en standard anod som sitter om du har mercury black max eller annan standard propeller för alphadrevet. den kan hjälpa till om båten har en tendens till att dra åt någothåll..... inget måste dock, men vill du ha, kan man köpa en sån hos din båthandlare( båtaccenten, marinshopen, erlandsons brygga).Den platta du har nu duger gott. Men behåll inte den gamla. Det stämmer att det är 95-oktan som gäller. Men allt över 87-oktan duger. Precis som amerikanska folket så äter deras motorer allt de får...... Dessa packningar på skruvarna på drevet ska alltid bytas när man byter oljan, se även då om oljan i drevet är mjölkig, om så är inte drevet tät. Då blir det en drevgenomgång med nya packningar på verkstad. Annars kan du göra den viktiga höstservicen själv med lite förnuft och intresse. Det du behöver för detta; filter, oljor, tändstift och packningar finns i färdiga, prisvärda paket på drev.se. Lycka till Senast ändrad av MariahRich | 05 maj 2009 | 19:33
  7. Bor du i huvudstaden så har ju Drev.se ute på lidingö fina service-paket till alla olika mercruisermotorer. Prisvärt och bra. Oljan är bättre, både för drev och motor. Använder deras olja själv, har funkat felfritt! se bifogad länk.... http://www.drev.se/ListProducts.aspx?cat=281
  8. Hej, är en lycklig ägare av en båt med en mercruiser 3.0 TKS. (Turn key start). Har läst att det bara ska vara att vrida om nyckeln, så ska motorn starta, varm som kall. MEN; så är det inte ! TKS startar om motorn är kall, ibland direkt , men oftast efter några drag på startmotorn. När den är varm går det inte att få igång den utan att ha kvarts gas på N. VAD ÄR DETTA ? Har någon haft samma problem? Någon på Marinshopen nämnde solenoiden, att jag skulle prova byta den, men jag tar gärna fler tips innan jag lägger ner massor pengar på denna. Har någon samma motor, dela gärna med er om era erfarenheter. Tacksam för hjälp!!!
  9. Som alla andra, så fort som möjligt! Väntar bara på att dygnstempen ska överstiga 5 grader så jag kan polera och bottenmåla. Sen blir det ner i plurret och livet återfår sin mening! Må våren komma snabbt!
  10. Tackar för de fina tipsen, nu ska jag ringa runt!
  11. Tackar för tipset men min båt är tyvärr bredare än maxmåttet. Sen tänker jag mig att rören är tjockare, runt 40 mm eller så..... Min jakt på smed som tillverkar på beställning fortsätter. Synd att targaflex lagt ner sin verksamhet !!
  12. Jättebra tips, men jag bor ju tyvärr i stockholm, vet du ingen motsvarighet häromkring?
  13. Var får man tag på en snygg targabåge till en DC???? Bifogar en bild på hur jag tänker mig. Finns det någon som tillverkar på beställning ? Tacksam för hjälp. MVh Richard
  14. Detta är ett problem som kan uppstå när det vaccum i systemet. en dåligt oljad packnig och en stark person som dragit åt kan vara en annan orsak. Det mest logiska och billiga är att göra som någon sa, en stor mejsel igenom filtret och dra, då försvinner vaccumet och du får en hävstång. Annars finns det numera riktigt dra filteravdragare som man fäster på spärrskaft, helt oslagbara. Passar som en hylsa på en mutter och sen är det bara att ta i. Har en sån själv nu, har inte haft några problem! Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...