-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pap01
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Undrar om någon vet hur man felsöker vindinstrumentet När jag riggade så fungerar inte vindunstrumentet, varken multi eller vindinstrumentet. Jag mätte med voltmetern vid kopplingen och det läg spånning runt 7 volt på alla ledarna, Varken vindriktning eller hastighet visas, någon som har någon ide?
-
Tack för alla er tips, vet inte om jag blev klokare. Mitt befintliga system innehåller både jordfelsbrytare och jordplatta så en del inlägg hamnar lite vid sidan om. Jag har inga funderingar att driva något kontinuerligt utan ha som reserv för att driva tex borrmaskin osv. Ligger man stilla i naturhamn kan man kanske använda den att köra vv beredaren en stund. Solcellerna ger också lite tillskott till laddningen av batterierna.
-
Hur kopplar jag in en isolationstransformator i båten., innan eller efter jordfelsbrytaren? Sedan tänkte jag koppla in en inverter i båtens befintliga 220 v system. Någon som kan bidra med ideer. Jag tänkte använda Mastervolts isolt. och Waeco inverter.
-
Nu är det färdigkopplat, den bruna från Balmarreg. till den befintlig blå/röd och den befintliga bruna till laddlampan stift på regulatorn. Enl. testet som är beskrivet i instruktionen ligger jag rätt. Nu återstår det att köra maskin får jag se om det laddar oxså.
-
Grattis till köpet och välkommen till klubben
-
Hej Jag har själv en Regina af Vindö 38 en underbar båt, Orustkvalité i allt kolla in deras hemsida. Byggs från 35 fot och uppåt. Senast ändrad av pap01 | 15 augusti 2011 | 12:30
-
Tusen tack för den skissen. Nu skall jag ev skruva i helgen. Den enda förändringen som jag kan se det är att varvräknaren som jag har nu, inte är kopplat till W utan den hämtas någon annanstans ifrån, jag får väl se var den är inkopplad.
-
Nu börjar det bli tekniskt på hög nivå, hur skall jag koppla in den på min generator DF finns inte. Se bif bild, innan jag förlängde den gula
-
Regulatorkriget försvinner ju när jag plockar bort den inbyggda regulatorn så det är ju inga problem. Även till Balmars regulator går det en sensorkabel till batteriet så där blir ingen skillnad. Jag har även läst om långseglare som läger en brytare på regulatorn så att man skall ta tillvara den extra motoreffekt som generatorn tar i kritiska lägen.
-
Jag har inte plockat bort den inbyggda regulatorn än, tänkte vara säker på alla inkopplingar innan jag börjar skruva. Jag vet heller inte om den (generatorn)har en inbyggd diodbrygga. Vad jag vet säkert är att jag inte har någon yttre regulator nu. Jag har förlängt den gula sensorkabeln som i original satt på B , direkt till batteriet för att kompensera spänningsfall. I vinter skall alla laddkablar oxså bytas ut till Skyllermarks förtenta, det gör skillnad märkte jag på min förra båt.
-
Beteckningarna på generatorn är B-, B W och D . Om jag har förstått det rätt enl instruktionen skall blå gå till B , Svart till B-, Brun till tändning, Röd och en sensorkabel till batteriet och Vit till W. Sedan beskrivs 2 olika lampor, Aux 1 lamp och dash lamp, det förstår jag inte riktigt, vem skall jag koppla till D och behövs det ytterligare en lampa? Tack på förhand
-
Ja just den är det. Eftersom man inte använder maskin så väldigt mycket vill jag ha så effektiv laddning som möjligt när jag använder maskin. Vindsnurra så där, när man ligger för ankar vill man ligga i lä och då laddar inte den så mycket. Solceller är förmodligen bra men jag vill göra en snygg installation med kablar osv. Jag vägrar att ha en en stor panel i aktern och snurra runt allteftersom solen vandrar. Anders
-
Någon som vet var jag kan få tag på en installationsanv. på svenska. Mina engelska glosor räcker inte till för inkopplingen av den nyinköpta regulatorn. Jag behöver ingen full anvisning bara jag får veta vilka kabel som skall sitta var. generatorn är orginal på en Volvo Penta.
-
Tack för detta Chrisse, jag får väl försöka att ge mig på pidestalen
-
Är det någon som vet hur man demonterar både rattaxeln och stången som går ned till länkarmen? Jag ska byta ringen som roderstoppen sitter på, en klack har gått sönder.Jag förmodar att det är någon slag snäckväcel under locket upptill. Taclsam för tips och ev ngn beskrivning Anders