Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Thomas-1

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    5 386
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Thomas-1 senast vann den dag 13 November 2019

Thomas-1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

311 Expert

4 följare

Om Thomas-1

  • Placering
    Silvermedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Liten varning angående kylspray: Ytterst effektiv kylmetod, men spreja bara sekundkorta duttar och gärna från lite håll. Vänta ut temperaturfallet då objektets metall sakta anpassar sig genom intern värmeledning! Ifall man förivrar sig och sprejar direkt och intensivt mot heta metaller så kan de spricka, kanske särskilt då gjutgods. Som sagt, bara en varning i all välmening.
  2. Jamen javisst! (Slarvläste tyvärr och missuppfattade rubrikens båtfabrikat "Albin 21" till motorfabrikatet Albin O21. ) Tack för påpekandet! Hittade ett elschema för MB 10A enligt bilden nedan. Bildkälla: denna pdf
  3. Hej Anette1967, Snälla, bli inte galen. Finns hjälp här på forumet, det är jag övertygad om! ; -) Gamla motorer glöms ju sakta bort men exempelvis albin O21 tillhör väl klassikerna i Sverige? Många är vi `åldringar´ som ägt eller brukat en sådan motor då det begav sig. Kämpat med dess dess olater m.m. (Själva varumärket Albin lever vidare, nya innovationer görs ännu, detta tack vare ALBIN MOTOR, f.d. Fors Marin i göteborg!) Det är en superenkel motor av klassiskt snitt, inga `datorer´ krävdes eller ens fanns, alltså för att övervaka eller serva. (Varje intresserad båtbrukare kunde själv fixa med dess robusta och fåtaliga beståndsdelar. Och med tiden utveckla viss mek-skicklighet, exempelvis själv kunna laga saker i nån naturhamn.) Äh, gillar inte att ranka oss forummedlemmar! Men allra bäst respekterar jag proffset "sanktanna" som svarade i ett av dina tidigare inlägg! (Vi hade våra små tekniska duster i forumet "träbåtsakuten" om Albins elektriska detaljer innan det forumet försvann.) Som nummer två i rankingen, vad gäller elektriska grejor hos just albins bensinmotorer, är jag nog SJÄLV rätt insatt? (Bara glad amatör, inte proffs, men har i.a.f. skrivit åtskilligt om ämnet genom åren här i MG, googla t.ex. "dynastart thomas-1 site:maringuiden.se" eller nog ännu här hellre "tändsystem albinmotor::site maringuiden.se".) [Guestson ovan är absolut en annan mina favoriter som jag har högsta respekt för, och därmed läser med intresse! Fast vad gäller det just åldrig motor som O21 så är nog Sanktanna och jag själv (thomas-1) en bättre källa!? Alltså förutom länkade AlbinMotor.com enligt länken ovan?)] Kan jag fundera. Fast jag tvivlar inte det minsta på att du inte behöver bli galen! Knepigt javisst, men men. Om vi alla hjälps åt i i forumtråden nedan så får du nog bukt med med din krånglande albin!? 🙂
  4. Mja, så här... Som göteborgare så läser jag ju min "Göteborgs-Pesten". I denna artikel hämtad från fritt läsbara `gp.se´ så beskrivs en rättsprocess angående gamla miljösynder där tributyltenn lagrats i älvens bottensediment. De gamla miljö-försyndelserna från varvens tid tycks, i juridikens värld, ha hamnat hos "svarte petter". Menar med `svarte petter´ här alltså stadens stolthet Volvo. Det handlar om stora belopp för att undersöka/sanera bottengyttjan kring de gamla varvs-verksamheterna . Samtidigt är havsnära tomter kring Göta Älvs mynning, alltså i göteborgs stadskärna, givetvis eftertraktade! Tänker... om nu detta med `tributyltenn lagrad i bottengyttja, denna miljöbomb" skulle vara överdriven´ så skulle många bli glada. Men jag har stort förtroende för miljöförvaltningens kompetens, tänker att den gyttjan på nåt sätt måste neutraliseras innan nybyggen fritt kan tillåtas!? Tja, detta med tribytultenn är en gammal uttjatad fråga här i göteborg. Försök förstå att de flesta göteborgare reser ragg inför "eventuellt återinförande av tributyltenn" i bottenfärgen"!? Kan jag tvivla.
  5. Välkommen till forumet! Verkar finnas ett par olika modeller av trimpumpar enligt bilden nedan. Den bilden visar oljepåfyllning för äldre- respektive nyare pump. Trimpump-systemet är självavluftande (self-bleeding) enligt sid 161/180 men kan behöva efterfyllas ifall det skulle varit isärplockat. [Hela kapitlet handlar om renovering så "isärplockning" blir naturligt i det sammanhanget.] Boatinfo.no har tiotusentals verkstadsmanuals-sidor i sitt omfångsrika bibliotek. (Litet omodernt dock för smartphone/padda funkar inte, dator krävs! Men men.) Bildkälla: denna handbok ur boat.info/lib, länken visar vilka drevmodeller som boken gäller samt innehållsförteckning.
  6. Visst är det ju `allmänt bra att inte onödigtvis borra nya hål i sitt båtskrov´. Men jag tror du har en överdriven farhåga, detta eftersom sådana skruvhål ju är lätta att täta*! Själv skulle jag i ditt fall inte tvekat att montera bort den gamla nödstegen med sitt handtag (gulmärkt i bilden nedan)! Tätat hålen, borrat nya för den badstegen av hjärtans lust. Skillnaden mellan en nödstege och en badstege varierar nog litet beroende på situation och vem som klättrar. (Åldriga personer avkylda i ofrivilligt dopp i nån nödsituation är ju helt annat än frivilligt badande ungdomar ankrad i nån hamn!?) Din nya stege är i mina ögon både nöd- och bad- stege, skulle demonterat den gamla! *) angående eventuell oro för tätning av små genomgående skruvhål: Vattentrycket utifrån på fritidsbåtars skrov är ganska minimalt, det ringa vattendjupet pressar knappast in `ens en plugg gjord av tuggummi´? (Självklart måste man ta hänsyn även till `tidens tand´ så exemplet tuggummi får inte bli nån permanent lösning, men men.)
  7. Hade 3-slagen polyester-lina enligt bilden. Stört omöjligt att flytta Forshedan, blev att jag köpte nya linor för de var ganska gamla. Forshedan kunde dock återanvändas efter kniv-massakrering av gamla linan. Det är märkligt hur stel och tjock linan blir efter några år! Jämför man den med en ny lina kan man knappt tro att det är samma. Vete katten, måhända har detta med havssalt att göra, jag håller alltså till på västkusten. UVstrålning + havssalt = snabbt stelt o tjockt förtöjningståg??
  8. Välkommen till forumet! Nä, någon dekompressions-ventil på sådan liten utombordare har jag aldrig hört talas om. Det är nog dieselmotorer du tänker på? Angående kompressionsprov så kan man hitta fabrikantens föreskrift i verkstadshandböcker. (Förutsatt att man vet modell- och motornummer.) Någonstans mellan 6 och 10 kgf brukar anges som okej, vid flercylindriga motorer brukar dock fokus ligga mer på eventuell skillnad emellan de olika cylindrarna. Du skriver citat: "...sen tog jag lös lågfartsmunstycket(jet 38) och börjarde rengöra den med koppartråd och bräklen.Den var till hälften igensatt,den är lätt att komma åt med en spårskruv mejsel och sitter på utsidan av förgasaren." Tror du menar PILOT JET #45 i bilden nedan? Nummer som #38 brukar ange håldiametern räknat i hundradels millimeter. (Alltså 0,38 mm för 4&5-hästare, och 0,45 millimeter för 6-hästare, om du läser alternativen noga?) Strunt samma hundradelarna hit&dit i detta fall, men sådana exakta detaljer kan hjälpa till att hitta rätt modellnummer - och i förlängningen rätt verkstadshandbok!? Bildkälla: boats.net
  9. Hej Dava, kul tävlings-projekt detta! Förmodligen krävs inte särskilt "lättrullande kullager" i ett sådant `jättekort race´, inte heller krävs särskilt stora kullager, förmodligen inte heller något kullager alls? Detta eftersom tävlingsbanans korta 4-metersförlopp knappast hinner slita ut lagringen oavsett? Uppfödd som jag är i Göteborg, så har jag nog vid `60+åldern´ stelnat litet vad gäller detta med tankar kring rullmotstånd/belastning/friktion etc? [SKF (Svenska KullagerFabriken) skapades först, och senare biltillverkaren och avläggaren "Volvo" (latin för` jag rullar´), allt detta kan ju med tiden bli ytterst hemvant för oss göteborgare.] Mitt råd - till dina elever - får bli...? Strunta måhända i detta med ´kullager´, tävlingssträckans ynka 4meter hinner ju knappast slita ut lagringen eller hur. Fokusera istället på detta med LÅG FRIKTION i fallbanan, välj kanske rentav nåt annat än gängse rullande hjul. (Isbana, maglev, finns ju annat än snurrande hjul?) Kan jag fundera.
  10. Hej igen Mellgard, blev visst heligt förbannad i mitt inlägg ovan. Ber härmed om ursäkt, men i sak så tycks båtägare bli ett alltmer gnälligt släkte? Blev visst bara super-övertrött på olika tillfälliga agenda-sättare i forumet , för i corona-krisens spår så har nog vi här på forumet mer än övernog med bemöta de gamla vanliga forumtrollens standardattacker ? Men om forum- läsare på MG eventuellt i förlängningen även börjar gnälla på tidigare förbjudna gifter, typ tributyltenn i bottenfärg, typ amalgam i tänderna, typ blytillsats i bensin, ja då tvingas jag nästan dra min imaginära pistol? Blir trött, börjar tänka "varför attackera forumet återigen med gammal skåpmat" och inte sikta framåt istället? Vilken rätt har vi människor egentligen tagit oss makten till, att `maximera våra egna levnads-betingelser´, obetänksamt kortsiktigt och alltmer troligt på kommande generationers bekostnad´? Utrota det levande i vår egen livsmiljö i kortsiktigt kvartals-intresse?? (Vet inte svaret, men visst har väl vi alla människor ett ansvar för kommande generationer, alltså bortom ekonomiska kvartalsrapporter, bortom flåshurtiga ekonomers/ politikers penga-räknande, bortom dagens corona-situation? Sorgligt ifall detta angelägna budskap och klokskaper från äldre generationen går förlorat??)
  11. Suck, herr nybörjare Mellgard, denna debatt avklarades för typ 15 år sedan! Många inlägg gjordes innan alla båtägare (utom du) insåg varför TBT med rätta förbjöds! Läs på i forumets historik!! Snälla, lägg ner genast! (Alla sorts forumtroll drabbar oss numera, det är inte läge att dra upp gamla sedan länge redan utredda saker längre.) 😉 Har du inget matnyttigare argument än hastigt hopgooglade "fakta" ur nån okänd färgburks pliktskyldiga "miljödeklaration" så lämna oss ifred! Om än hämtad ur "transportsstyrelsens" sidolänkar så är TBT rejält giftigt, lääänge! @stavhammar Gör ditt städjobb!
  12. Lyfter denna gamla tråd för att en senare MG-tråd - författad av dej TS hofrha - i precis samma ärende just inkommit (topic 95661). Condmasters länk tidigare i tråden - från forumsajten `thehulltruth´ - är ytterst lik din! [En 2-sidig engelskspråkig forumsajt, där TS "utopia" råkar ha samma motormodell och samma felkod som du. Efter en hel del felsökande upptäcktes att en packning till en injektor faktiskt saknades.] Bra om du kollar att du inte råkat ut för samma sak!?
  13. Hej, varför starta en ny likadan forumtråd när du hade ett bra svar i den snart årsgamla? (Tänker alltså på Condmasters länk till `thehulltruth.com´ i din gamla MG-forumtråd.) För att inte splittra ditt ärende ännu mer så föreslår jag att vi alla svarar där istället!? Kemiskt klägg i bensinen för rengöring är nog ändå ingen bra idé, bättre kolla närmare hur problemet löstes i Condmasters 2-sidiga länk? Alltså alla läsare hellre till din äldre MG-forumtråd >>>> topic93201!? Kan jag gnälla. ; ) Mvh Thomas
  14. Har du testat att "klicka" där knappen borde sitta? Kanske finns den men har blivit osynlig i svenska varianten? Kanske kan du testa genom att tillfälligt ställa om till engelska? Det är ju uppenbart samma WP-redigeringssida i bilderna som du säger. Kanske dags att påpeka buggen för Simrad och hoppas på snar program-uppdatering?
  15. Bara en fundering, vad menar du mer exakt med "går in på en waypoint"? Kan ju eventuellt tolkas som "färdas emot" eller bara "digitalt uppsökt waypoint-display"? Har du samma rubrik som i min bild vid röda pilen nedan då knappen saknas? (Verkar ju vara ett sorts redigeringsläge för själva WP:s position m.m.)
×
×
  • Skapa nytt...