Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

detskaga

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om detskaga

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja för att förklara ryggproblemen lite så har jag provar vanlig sjukgymnastik,akupungtur,elstötar När jag till slut fick klara besked på som var fel, efter 8 mån tog sån tid innan jag fick komma till speciallist som genast kunnde konstatera diskbrock på 2 ställen, nu går jag på special träning fram till juni sen blir det troligen stel operation till hösten. Och att få ryggskott för att man lyfter tungt behöver inte alls vara fallet sist så fick jag det när jag borstade tänderna Så mitt problem är att måste röra mig sakta och givetvis inte lyfta får mkt. Att kunna vrida mig till autopiloten hmm vet inte men finns det inte någon typ med fjärrkontroll. Livet ändras en del speciellt när man är van att ha full fart jämt Men vill ju absolut inte sluta segla bara för att det är problem med ryggen utan försöker nu ampassa båten till mina resurser. reidar
  2. Fortsättning Kickbom har jag inte, men känner inte det har varit några problem, men underlättar det så varför inte. Att se över alla block och taljor, och ev sätta det kraftigare var bra tipps som jag inte heller har tänk på. Fendrna har jag bra lösning på. Fixa till något som man kan spjärn mot, måste jag segla och testa ut något bra. Gas och växelreglage är mycket bra idag (inonmbordare) smart tipps annars. Fler praktiska tips och erfarenheter önskas. ex göra sängen så bra som möjlig, madrasstyper (funderar på att lägga liggunderlag under madrasen) Komma förbi förstaget(när man skall ombord) på ett bra sätt. kan man kapa mantrågsröret utan att påverka hållfastheten ?
  3. Tack för svaren hittils. Det där med autopiloten: Jag har gick tidigare tänkt att det bara är en onödig lyx som säkert är svindyr. MEN det verkar ju faktiskt som en riktigt vettig pryl, den är ju faktiskt inte heller svinddyr. Fråga ang autopilot, tittat runt lite på nätet och det skilljer en del i tiden tills autopiloten når sina ändlägen typ, 4 sek 8 sek osv har det någon som helst praktisk betydelse. Mer att tänka på innan man köper,har rorkult. Dra allt till sittbrunen är något jag har tänkt att jag skall försöka gör tips och råd önskas,att tänka på gärna bilder. Påsar att ha alla tampar i bra tips. En winsch till låter oxå som en bra ide, om man sätter den på rufftaket innan nergången. Håller taket eller det behövs förstärkas? tips på vettig lösning Sen är ju det det där jäkla storseglet när det skall upp o ner har lasy jake, men tycker det funger bristfälligt, kanske skall se över det, det där med nät lät bra men hur lösa det på ett vettigt sätt? Det där med ankringen är inte heller någon rolig histora, lätt vikts ankare är det stor skillad att ta upp det ? (enligt doktor för jag lyft max 5 kg för att jag inte skall få ryggskott, har ofta ryggskott) Elektriskt ankarspel tycker jag är lite för dyrt, men kanske måste man acceptera att man inte är 20 år längre, fast det är hårt. Såg någon typ av manuel ankar winsch ser lite ut som en winsch man använder för att ta upp mindre båtar på trailer. Erfarenheter ? reidar
  4. Hmm autopilot hur mycket stöm drar en sån, ungefär och hur mkt strul är,det (inkoppling service mm) funkar dom att koppla till pc eller det är den riktiga plottern som gäller i såna fall måste det vara samma märke. Någon som har erfarenhet av rullbom ? Någon som har ett bra tips var man smart och smidigt kan göra av alla tampar som är i funktion så att säja. Reidar
  5. Oj det var ett tag sen jag startade denna tråd roligt att den vaknat till liv igen. Jag skrev att jag även kommer att sätta in el motor i min 28 fotare vilket är på g I teorin kommer jag klar mig ca 8 tim (inte fullsprutt) Hur ? Motor är på 7 kw ca 10hp men mina tidigare erfarenheter säjer mig att det är mer pga elmotorn är helt enkelt effektivare går säker att diskutera varför på pappret min min provade erfarenhet så är det bara så. Batteribanken ca 1200-1400 amp (ett 250 ah batteri väger va 70 kg) Elverk ca 2 kw Solceller 200w Laddning via proppellern vid segling Det bör ge mig ca 8 tim elmotor drift vi får se när det blir klart. Vikt totalt ca 500 kg men har då åxo tagit bort ca 250 -300 kg Och drygt 200 kg mer på min båt spelar mig ingen roll, dessutom kan dom ju placeras lite var som. (finns ju faktiskt batterier du kan installera upp o ner ) Ekonomi : Ja jag gör ju det måsta själv och leter länge innan jag handlar men normal pris Ca 40 000 kr för elmotor med allt som behövs runt om kring Ca 20 000 kr för batteribanken (finns med 12 år garanti) Ca 10 000 kr elverk Ca 5000 för oförutsädda uttgifter Summa ca 75 000 kr Jag gör nästan allt själv och räknar med att komma under halva den summan. En ny deisel motor för mig hade kostat ca 100 000 kr med allt Miljö Ja jag tror inte den biten har så stor inverkan som man hoppas ellen måste ju tillverkas. Fundering en dyr bit i detta tycker jag är fartregleringen någon som har smarta tips där det finns i och försig motorer som går i olika steg. Ja hade man haft råd så hade man köps ni-he batterier eller vad dom heter till en fjädderdel av vikten (roligta att se att det faktiskt bara på ett par år börjar komma lätta batterier. Övrigt lite roligt, så är det några svenska forskare som forskar i att göra segel som solceller lyckades tydligen få ut ca 3 kw på ca 100m2 så visst händer det mycket . För mej finns det bara eldrift i segelbåtar
  6. Hejsan Pga av att min rygg inte längre vill betjäna mig så bra som tidigare så behöver jag tänka om lite med min segling. Har precis köpt en rullfock för att underlätta när seglen skall upp och ner. Men övriga tips och råd vad man kan göra för att få seglingen mindre tung arbetad tacksam för alla tips Har en gammal hallberg p28 som jag tycker myket om,och vill ju inte missa underbar segling. mvh reidar
  7. Ja det finns många kamror att välja på, ta en som du trivs med känn och kläm och prova den innan du bestämmer dej. Pixla och megabit är inte det viktiga. Det viktigaste på en kamera är objektiven. Välj ett känt märke, tänk på att många kamera tillverkare säjer att dom är vatten tåliga det är Inte samma sak som vattentätta. Lycka till !
  8. detskaga

    propelleraxel

    Har ett litet bekymer som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa på bästa sätt. Har en p28 med manuell smörjning av propelleraxen. problemet är att glömmer jag smörja den efter ca 3-5 timmars körning så börjar den läcka in i kölsvinnet. Finns det någon smart lösning till detta. Samma sak gäller vattenpumpen skulle vilja ha det smörjfritt någon som vet hur jag löser detta på bästa sätt.
  9. Hejsan ! Vi är ett par som inte seglat så länge, ca 2 år i en mindre segelbåt.(21 fot ) Har skaffat oss en 28 fotar nu i vinter som vi tänkte skulle ta oss till england med, inte denna utan nästa sommar. Denna sommar tänkte vi träna så mycket som möjligt inför denna resan. Har möjlighet att vara ute 2x3 veckor helger Skulle vara tacksam för tips som kan förbereda än så mycket som möjligt. Både seglarmässigt och utrustning man inte skall vara utan. teori kurs man inte skall missa (har båtskörkort o vhf) läser kustskepparn nu. Tips om besvärligare vatten ,kanske en rutt på 3-4 dygn i sträck , nattseglingsrutt osv Gärna tips om lätt mat att fixa till när det rullar lite är mkt dåliga på den fronten. Vi utgår från västkusten. tacksam för alla tips mvh reidar nuvarande utrustning plotter/gps 2 st,ekolod,vhf,jolle,fungerande innombordare utombordare i reserv,bra garderob med segel i bra skick.3 brandsläckare mm ais radar är tänkt att skaffa innan färd till england.
  10. Sedan 6 mån tillbaka tog vi beslutet att vi skall ge oss av för en riktig långsegling om ca 5 år vilket innebär att vi börjat spara planera efter bästa förmåga. ex är att det är 15 grader innomhus och -12 ute, bestämde oss för att börja elda med ved för att spara pengar och nu är det nog dags att tända panna igen. planen är att renovera klart huset sälja det för så mycket det går sedan ge sig iväg så länge det är möjligt. För ett par årsen skaffade vi en liten segelbåt 21 fot för att få lite sjövanna vilket medförde att vi halverade tiden som vi skulle ge oss iväg på 10 år blev 5 år har nu skaffat oss en 29 fotare för att kunna få lite mer erfarenhet på lite längre turer. Förstår inte hur man lyckas planera och komma i väg på bara ett år stor eloge till er alla som gjort det. Ni som gått igenom det och varit eller är iväg på väg, lite uppmuntran önskas i denna kalla vinter dag. tips om en bra länk eller bok mottages tacksamt. mvh reidar som är fast besluten och kämpar på.
  11. Ja jag börjar med att rubba så får vi se hur det ser ut,Tips om bra rubbing ? Har ju precis skaffat båten så man vill ju den skall bli så fin som möjligt. Och segla blir det 3x3x1 vecka nästa sessong helgsegling längtar redan. Har inte jobbat med plast innan så man undrar ju massa men känns som det är under kontroll Tack en engång för tipsen
  12. En sak till om gelcoaten inte är tjock nog vilkn grovlek på sanpappret skall man brja med då.
  13. Tack för svaret ! Kan man topcoata hela skrovet för att det skall bli samma färg vill ju inte det skall se ut som en dalmantin hund Det är ju trots allt 6 ställen med en yta på ca 35 X 15 cm. Eller det blir tilräckligt bra ändå ? Hur vet man hur djupt det har gått, blir det färg skilnader eller man ser glasfibermattan. Alltså hur tjock är gelcoaten ?
  14. detskaga

    Fixa repor ?

    Lite tips o råd önskas, Har precis köpt en lite större båt än den jag hade innan. Men ja har bara haft en trä båt innan, och den jag har nu är en med plast skrov. Problemet är massor med små repor där fendrarna har hängt, tveksam till att det räcker med att rubba upp ytan. ser ut som man sandpapprat med mycket grovt sandpapper. Hur gör jag bäst för att få detta snyggt igen. Tacksam för tips
  15. Ett annat tips är säckar med sand i billigt funkar kanon
×
×
  • Skapa nytt...