Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Kurre-Ny

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kurre-Ny

  • Placering
    Kadett
  1. Hej I min båt har jag 2 batteribanker med 2 2 parallellkopplade batterier(2*140Ah), en 60 A generator samt huvudströmbrytare med lägen 0, 1, 1 2 samt 2. Att man kan koppla fritt mellan batteribankerna under laddning har forumet konstaterat redan. I början kopplade jag in läge 1 2 för att ladda. Märkte att jag aldrig fick mina batterier fulladdade varför jag numer startar på 1(startbatterierna) och kopplar om till 2(förbrukningsbatterierna) för laddning. Normalt laddar jag startbatterierna ca en gång på 4. Jag tror att om man kör tillräckligt lång tid vid varje laddning så spelar det ingen roll att man laddar 1 2, men ofta kör man ju ganska korta pass och då tror jag att man får in mer ström i ett batteri med låg spänning jämfört med 2 stycken med olika spänningar. Kan detta stämma? Nån som har nån teori? MvH Kurre
  2. Har du testat Bosö Motor på Lidingö. Kurre
  3. Hej På mitt Fugawi så måste man ställa in den comport GPS'en är ansluten på. Använd följande menyer: Anpassa/GPS-(nytt fönster): /inställning/ändra port. Kolla först i din dator vilka portar du har lediga. Vet att ovanstående gäller om man har GPS ansluten seriellt. Om det också funkar vid USB-anslutning vet jag inte. Pröva kostar bara några extra svordomar. Lycka till. Kurre
  4. Just området där motorn skall sitta fyller du med antingen plast och matta eller plastspackel (dvs plast med talk). Då blir det hårt och homogent. Därefter plastar du hela insidan.
  5. Hej Kolla med: http://www.marna.no/ de har viss nytillverkning av delar Kurre
  6. Hej Ett material som inte ruttnar är divinycell eller bonocell. Det används som distansmaterial i däck och tak på båtar. Däremot är det inte hårt som plywood varför jag skulle utelämna det område i akterspegeln där motorn skall fästas och i stället fylla det med plastspackel eller plast och matta. Då blir det området hårt och helt homogent. (Slipa insidan på akterspegel noga, tvätta med aceton, lägg på plast och ett lager matta samt ytterligare rikligt med plast innan du trycker dit skivan. Låt den sedan sitta under bra tryck tills plasten härdat. Plasta i området där motorn skall sitta och resten av insidan och måla därefter med topcoat då plasten härdat) Hoppas mitt tips kan komma till nytta Kurre
  7. Ett alternativ till fast installerad VHF är att skaffa en bärbar med möjlighet att ansluta en yttre antenn (fast monterad). Räckvidden, vid sändning, påverkas endast marginellt med att sänka uteffekten från 25 Watt till 2 Watt. Ca 15% sämre. Mottagningen blir samma som en fast monterad VHF. Nästan bara fördelar alltså. Sen är ju den bärbara lätt att ta med i jollen eller hem. Många bärbara har som tillbehör en 12 V laddare och monofon och blir då lika lätta att använda som en fast monterad station.
  8. Har man spant i båten kan man ju sätta en väggskiva över och spruta in byggskum bakom. Isolerar, fastnar och tar inte upp vatten. Tänkvärt?
×
×
  • Skapa nytt...