Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

book-ohlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om book-ohlsson

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det som du, sea-ray_230, säger är att seglarna talar som om deras båtar inte klarar av svall. Har man inte köpt en riktigt risig hög till båt så klarar de naturligtvis mer än så men som jag skrev i tidigare inlägg tappar man fart i en segelbåt av svall. Är det redan svag vind och man gör någon knop får man börja om från noll och försöka få lite fart varje gång någon gjort svall som ibland kunde undvikits eller åtminstone minskats. Och precis som någon skrev slår bommen och seglen fladdrar.
  2. Jag som seglar än del men äger motorbåt tycker det är väldigt spännande att läsa från båda "sidor". Det blir lättare att inse hur seglarna tar sej fram i trånga farleder om man kan allt med att lova, falla, kryssvinklar osv. Det hade ju varit en väldigt god idé om alla någon gång testade på den båttyp man inte kör i vanliga fall för att inse skillnaden mellan framfarter, väjningsregler och maövreringsförmåga. När man seglar är det oehört tråkigt med motorbåtar som sick-sackar mellan alla seglare och gör vågor från olika håll så man ligger och guppar åt alla håll och mister all fart, har man tur kan man ju surfa lite på vågorna utan att behöva släppa vinden men de gångerna är lätträknade. Halvplanande båtar eller båtar som kan plana men som har förare som gillar att spendera alla sina pengar på soppa och dessutom göra svall i hela skärgården och förstöra båtar vid bryggor osv. Detta drabbar ju både segel- och motorbåtar och man börjar undra om de hittat sina båtar i flingpaketet... När man kör motorbåt tycker jag att det är jobbigt med många segelbåtar på rad som man ska ta sej förbi lite snällt, jag brukar sakta ner för att undvika svall men ibland tappar man gnistan när det ligger en hel farled som man ska glida förbi och sick-sacka. Sen segelbåtar som går med både segel och motor men som stänger av motorn så fort det kommer en motorbåt bara för att slippa vara väjningsskyldig.
  3. Har en 251 DOHC vilket är i princip samma motor som du har. Det finns rostfria limpor och pentas orginallimpor, båda dyra historier. För min del slutade det med att det blev en orginallimpa men om jag har förstått det rätt tilverkar de limporna på beställning till dessa motorerna vilket gör att det tar en halv evighet att få dem, något som kanske kan vara bra att ha i åtanke... Vad det gäller åtkomligheten har jag tyvärr inte så mycket idéer att dela med mig av. Lycka till!
  4. Min heter Toto, inte helt officielt men namnet förblir detsamma
  5. Tack för era åsikter! Med allra största sannolikhet blir det en orginallimpa, åtminstone denna gången. Det är väl beprövat och man vet att det fungerar och passar. Om jag inte har fel för mig får man dessutom garanti, inte bara på limpan utan på andra delar i systemet om de skadas av limpan. Vad det gäler svetsar så vet jag inte hur de blir i limporna men det hade varit kul att titta lite närmre på.
  6. Hej! Som rubriken antyder skulle jag vilja få reda på lite erfarenheter och åsikter om rostfria avgaslimpor. Jag står idag i situationen då jag behöver köpa en ny limpa till min Penta 251 DOHC (aq 171) och har då funderat en del kring de rostfria alternativen. Prismässigt är de inte så mycket dyrare (runt 3000:-) än Pentas orginallimpor men de påstås ge upp till 20% bättre effekt på motorn och hålla längre. Jag har dock blivit varnad för att rostfritt kan spricka när det blir varmt och att man kan få bygga om en del för att passa in delarna efter limpan. Är det någon som har erfarnheter av detta och som har några tips att ge? Någon som har likadan motor och har stått inför samma val? Vore väldigt tacksam för svar! Ha det fint!
  7. Det känns ju som att man får mer motor för pengarna om man väljer 60 hk och är det sån enorm viktskillnad undrar jag också om det inte blir alldeles för baktungt med en 70 hk. Det är nog lättare att få igen pengarna i framtiden om man har en 60 hk, de extra tusenlapparna man får ge för 70 hk är nog inte många sugna på att ge eftersom jag kan tänka mej att de flesta tycker 60 är fullt tillräckligt. Knepig fråga men jag skulle nog satsat på en det mindre alternativet med tanke på hur min gick med en gammal 50 hk.
  8. Den blev fin under tiden vi hade den Ny teak, kapell, dynor, ratt, gardiner, el osv så det kändes inte bara bra när vi sålde henne. Precis som du gissade valde vi att byta upp oss i storlek till en Maxi 680 DC. Funderade på Flipper 700 ett tag men det var så mycket gamla och små motorer i de flesta. Jag har läst lite disussioner här på forumet om överprisen på begagnade utombordare och jag håller med. Sen är det som du säger, det känns lite konstigt att köpa en ny motor med, det är ju pengar som är svåra att få tillbaks vid försäljning tyvärr... Hittar man en bra, billig utombordare som är några år gammal hade jag nog hellre valt det men det är nog inte så vanligt, och om de kommer in på blocket är de nog sålda lika snabbt.
  9. Hej! Den jag hade var förmodligen också en Ryds 49 HT men med ändrade dekaler för den var från -84 och hade de röda sätena i aktern, tror de blev blå-vita på 500 HT (vilket jag sydde om mina till sen). Gå in och kolla lite på båttester här på maringuiden och se om det är någon som har en modern 60 hk på sin 49 eller 500 HT. Jag tror inte att det är några problem med en ny motor med den storleken och framför allt blir det, som du säger, lättare att försäkra en godkänd motor. Hade du kunnat provköra med den 70 hk du har på idag hade det ju varit bra att jämföra med...
  10. Grattis! Jag har följt projektet på hemsidan och det känns som att målet är efterlängtat. Men ni har å andra sidan fått en oerhört fin båt i er egen stil och smak. Jag är avundsjuk och måste säga att jag hoppas jag själv får möjligheten att göra samma sak någon gång i framtiden Njut av premiärturen och uppdatera oss gärna om alla detaljer och intryck från henne in action! /B-O
  11. Hej! Jag hade en Ryds 500 HT i några år (samma båt), trevlig båt! På den hade jag en 50 hk johnson -84. Det fungerade ju bra om man var en eller två men var man fler gick det ju lite sämre. En motor tappar ju en del med åren så köper du en ny nu så tror jag att en 60 hk räcker. Det beror ju lite på hur många ni brukar vara och hur stora ni är. Om jag inte har fel för mig så är 60 hk max rekommenderade på Ryds 500HT och 49HT. Triss 49 HT som fanns tidigare var nor 70 hk max. Vet du hur gammal båt och motor är? Bifogar en bild på min gamla pärla =)
  12. Hej! Den som Jarb föreslår tror jag är ett ganska bra alternativ! Ryds 550 gts finns ju med men jag tror den känns lite mindre än yamarinen men är inte säker, det är en bra båt till ett rimligt pris och inte allt för gamla. Allra helst hade jag velat rekomendera en ryds 20 gts med en diesel, helt fantastisk styrpulpet som känns stor men ändå inte är enorm. Inombordare och riktigt härlig gång både om man gillar fart och vattensport eller att puttra runt lite saktare, dock kostar ju dessa en hel del tyvärr men jag tror den hade varit bra till dej och familjen i era farvatten. Vad var det för båt du hade innan?
  13. Hej! Jag håller fullt med dej om att flaggan ser mycket bättre ut i mitten men jag tror att det är både lite en vanesak och en komforfråga. Hade det varit en snipa hade det absolut inte varit något att snacka om, då skulle flaggan bara passa i mitten. I ditt fall tror jag att, om du inte förlorar för mycket komfort på det, så fungerar det bra på BB eller SB med (dock inte längst ut i hörnet för det känns som att det bara fungerar på en modern plastbåt, alltså ett par decimeter in mot mitten kanske?). Ta dej lite tid att fundera genom att sätta den på de olika ställena bara för att titta, inte fästa permanent. Lycka till!
  14. Tack för tipset! Jag ska kolla upp det under helgen. Vart ligger företaget, eller har de internetshop? Ha en fortsatt trevlig helg!
×
×
  • Skapa nytt...