Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Chronic

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    198
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Chronic

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag tror hans inlägg betyder: #1 Han frågar om man kan borra & skruva istället för att körna. #2 Han vill berätta att han nu vet vad en körnare är, även till namnet. Så hur är din egen läsförståelse? Roligare att hacka än att läsa / tänka ordentligt? Sen tror jag ABSOLUT att det går att borra ett hål och skruva ihop gummit med propellernavet. Likväl som att slå ett körnslag.
  2. Jo jag vill minnas en sådan ventil, kan ju sitta fast. Tack för tipset, hade glömt den. Ska kolla detta omedelbart.
  3. Motorn är en Yamaha 85hk -83, renoverad och körd hela förra sommaren utan problem. Nu piper överhettningssummern om man kör maxfart, saktar man ner så tycks kylningen funka igen, den slutar pipa efter någon minut. 2 ggr har vi lossat avgasplåten och hittat gummirester från den gamla impellern, dessa gummirester har satt sig i utloppshålet till skvallerröret. Allt har verkat bra men efter ett tag kommer pipet. Kan dessa gummirester även hamna i termostaten och orsaka mekanisk disfunktion, typ? Tidskrävande att ta av dessa 18 st momentdragna bultar gång på gång, något annat man kan titta på samtidigt som denna plåt tas av? Att ta bort termostaten ( som den förra ägaren gjort ), är det en lösning på gammal motor eller kommer den att ta skada av detta?
  4. Låter lite som att något gör att soppan sugs tillbaka när den är avstängd längre tid. Vaccum? Dålig soppapump? Luftläckage i anslutningar?
  5. En gång hade jag samma problem, det visade sig virvla runt rester av den gamla impellern bakom avgasplåten, petade man med ståltråd sprutade det ett tag, sen satte sig gummibitarna i hålet igen.
  6. Jag tycker det låter som den drar in tjuvluft någonstans, alternativt så får den alldeles för lite bensin. Båda kan ge rusande varv. Kanske inte hjälper dig men hoppas det går bra.
  7. Glömde skriva att det är en Yamaha 85 hk årsm typ -84 3 cyl, tvåtakt. Aldrig pipit förrut. Ett långt konstant pip. Ingen separat oljebehållare. Senast ändrad av Chronic | 28 maj 2010 | 14:07
  8. Lade i båten igår och efter nån minut började en varningssummer att ljuda, det har aldrig hänt förrut. Skvallerstrålen såg normal ut. Båten gick bra men jag stängde av och sedan ljöd summern varje gång jag vred på nyckeln under någon kvart. Sen tystnade den. Provade sedan att köra motorn hemma med tillkopplat vatten och den gick i någon kvart utan ljud innan jag stängde av. Vad varnar summern för och varför?
  9. Det är väl mekaniska trottelförgasare, inte vacuumförgasare? Förgasarna synkas med skruvmejsel, en felgängad skruv som lossas på gasreglaget vid förgasarna, den som har armar som kopplar samman alla tre förgasare.
  10. Wanmar försöker få dig att förstå skillnaden, han är duktig och försöker inte knäppa någon på näsan med teknikaliteter. Du ter dig som en kille som tycker man kan säga bromsolja om bromsvätska för att alla ändå fattar.. Ta till dig var han skriver, även om det saknas lite punkter och liknande.
  11. Ja det är vanligt att tex anställda lägger ut en blocketannons innan leasingtiden går ut, eftersom man vet vad man får köpa den för några månader innan leasingperiodens slut är det lätt att avgöra om man kan göra affär på det eller inte. Men visst gör vår försäljare i tråden ett ganska uselt jobb, men det är inte olagligt, bara dumt.
  12. Trångsynt som sagt.. Företagen Autoplan och Leaseplan säljer årligen tusentals bilar till priser under marknadsvärde som i % ungefär motsvarar ovan båtrabatt. Är det små företag? Knappast... Är det mer rationellt? Ja tydligen då de knappast gör aktiva val för att i slutändan förlora pengar.
  13. Där jag bor har hela vintern vid den ena båtklubben legat en liten sportbåt från sjuttiotalet fast förtöjd på sin plats. Ägarens vinterförberedelser bestod synbart i att haka av motorn från akterspegeln och lägga den i båten istället. Häromdagen tänkte jag fota den stackars fastfrusna båten, som verkade ha klarat sig ok under vintern. MEN där var plötsligt ingen båt, men heller inga spår av räddning. Då ser jag att det skimrar rött under ytan...Den sjönk när isen släppte greppet. Sen frös hålet igen, så det fanns/finns inget att fota längre. Så det blev ingen bild tyvärr, men får jag med en eventuell räddningsoperation på bild så lovar jag att posta den!
×
×
  • Skapa nytt...