Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

SunKing

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SunKing

  • Placering
    Kadett
  1. Om jag har fått vatten i bränslet så skiktar sig detta med bensinen och lägger sig i botten på tanken? Om jag slår i k-sprit så binder denna vattnet som sedan kan passera genom, och ut ur systemet tillsammas med bensinen? Stämmer detta? Anledningen till att jag frågar är att jag har fått vatten i min fasta bränsletank och har fått rådet att göra enligt ovan. Verkar dock inte få ut allt vatten och har nu dragits med det hela säsongen. Motorn går bra men dör ibland vid fullt gaspådrag (krånglar ibland lite mer än så, men då har jag tömmt vattenavskiljaren och sedan har det funkat ok igen). Gjorde idag följande test; tömde ut en del soppa ur tanken ner i en genomskinlig plastdunk. Kunde konstatera en skiktning. Slog i k-sprit (k-skydd från Statoil) i samma dunk. Det undre skiktet (som jag antar är vatten) löste inte upp sig och blandade sig med det övre skiktet utan blev istället större. Som om k-spriten och vattnet blandade sig men fortfarande skiktade sig med bensinen. Är det så det fungerar? Svar på frågorna ovan och tips om hur jag blir av med vattnet (kanske bara återstår att tömma hela tanken...) mottages tacksamt.
  2. Tilläggas ska kanske att motorn tvärdör. Det vill säga den segar inte ner och lägger av långsamt utan det är snarare som att slå av den med en strömbrytare...
  3. Ska kolla bränslefiltret och se hur det ser ut. Kan gammal bensin få den här effekten? Fanns ganska mycket av fjolårets soppa kvar i tanken. Dock har jag ju fyllt på med både ny bensin och k-sprit...
  4. Hej. Har en liten DC utrustad med VP Aq115 och ett 100 drev och var ute en sväng igår. Hade initialt lite problem med att motorn dog då jag varvade upp den på neutralläge. Fick rådet att hälla i ett par flaskor K-sprit då en av mekarna i hamnen trodde det berodde på vatten i bränsletanken. Motorn gick därefter bra ett tag och vi gav oss iväg. Väl ute på öppet vatten skulle vi testa att maxa båten och gav fullt gaspådrag. Då dog motorn. Inga problem att starta om på nytt, men samma sak fortsatte att hända vid gaspådrag. Vi vände om och på hemvägen var vi efter ett tag tvungna att puttra fram i knappa 5 knop för attlyckas hålla liv i motorn. Någon som har några tips om vad det kan bero på. (Är själv nybrörjare som väntar på tillfälle att få gå Båtägarskolans motorkurs...) Tack på förhand.
  5. Hej Är spekulant på en Uttern 6200 DC, men är lite orolig att den Yamaha F100 4-takt som sitter på båten är i klenaste laget. Någon som kan hjälpa mig? Tack!
  6. Hej! Söker båtplats för motorbåt (ca 5,5 m lång, 2,2 m bred) på Värmdö (helst Ingarö). Hör gärna av er med tips, alternativt om ni har en plats att hyra ut/överlåta. Tack på förhand!
  7. Hej. Är spekulant på en Uttern 5200 DC med en 70 hkr (4-takt) Evinrude från 2000. Tänkte kolla om det är någon som har några erfarenheter av denna båtmodell. Något man bör känna till eller vara observant på? Stort tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...