Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024

PungPlask

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PungPlask

  • Placering
    Fänrik
  1. Då blir nästa fråga. Hur får jag bort termostaten? Evinrude 35hk -82 2-cyl.
  2. Jag har en evinrude 35hk från ca -82-83. Termostat säger du? Vattnet som kom från skvallerhålet var snorvarmt, även röken som kom. Kan det fortfarande vara termostaten då?
  3. Impellern är fräsch. Kan ju iof vara kass ändå då motorn stått stilla ett år sen bytet. Jag tycker det är lustigt att den pumpar luft med bra tryck men bara vatten ibland.
  4. Hej. Jag sitter ute på holmen där mina päron har stuga. Jag o farsan sjösatte våra småbåtar för att åka lite fort och tävla lite. När jag slängt på motor. Och startade hände detta: Motorn pissade en skvätt vatten och massa luft om vart annat. Vid högt varv så var det enbart en stadigt vattenstråle. På tomgång så kom det enbart varm luft i kortare omgångar. När det efter en stund kom skapligt med vatten så stack jag iväg för en provtur. När jag gasade upp så varvade motorn upp lite skummt en kort sekund. Sedan pissade den inget mer vatten alls. Kom bara varmluft och lite rök/vattenånga. Vad kan vara felet? Kan en trasig impeller bete sig så eller är det någon form av luftficka? Hur löser man det isåfall? Skriver på telefonen så ni får ursäkta mitt sätt att skriva. Tacksamm för erfarna svar.
  5. Min far hade samma problem fast med en mercury 40hk -79. Det var toppen som var trasig helt enkelt, förmodligen på grund av saltvattnet som ätit av materialet. Det var inte akut att laga själva läckan då det inte pissade väldigt lite ur sprickan. Dock så blev det vatten i tändhatten och då byttes toppen mot en bättre beggad som motorservice hade liggandes. Kan säga att ett första försök gjordes att laga toppen med kemisk metall o sånt, med det håller bara en stund.
  6. Har ringt runt lite nu och det blev en propeller på propellertrim.se. Drev.se hade bara standardproppar och då inte med den stigning jag söker. Propellertrim var både billiga o trevliga, de lade även till lite cup på proppen utan extra kostnad. Får hoppas att båten går bättre när jag får den nya proppen.
  7. Hej. Vilka sidor finns det att köpa propellrar ifrån. Ute efter svenska sidor. Jag har en evinrude 35hk som varvar över och som accelererar bra. Kommer upp i planing väldigt tidigt. Har 10x13 propp nu. Skall jag gå upp en eller två tum i stigning för att få bättre toppfart?
  8. Nej man har det monterat på heltid så att säga. För att avlasta akterspegeln på någe sätt.
  9. Hej vad kallas det stöd man i vissa fall har mellan växelhuset och akterspegeln? Oftast tävlingsbåtar som man ser detta på.
  10. Najs, du får PM:a mig sen när du har prisuppgifter. Är ju som sagt student men man får förhoppningsvis jobb sen när man är klar.
  11. Häftig. Vad använder ni för program när ni modellerar i Cad?
  12. Hej. Jag och farsan är exakt lika snabba med våra småbåtar. Han har en Finnsport 420 med 40hk Murkla och jag en Gambler 16 med 35hk Evinrude. Jag vill vara snäppet snabbare.....som alltid. Finns det något litet småtrimm jag kan göra för att bli snäppet snabbare och funkar dom gamla moppeknepen? Hur mkt trimm klarar kylningen av, och isåfall vad är lagom trimm för att kylningen ska hänga med? Är det kanske någon som har en 40hk med lång rigg till salu för en schysst peng annars eller vill byta mot min 35hk? (med pengar imellan)
  13. Okej. Är inne på sista rycket på högskolan. Tänkte om det fanns något likande företag i närheten att göra något projektarbete på. För som sagt det verkar vara jäkligt skoj att hålla på med just alubåtar.
  14. Okej. Vet du om det finns några företag i Jönköpings-området som också gör aluminiumbåtar?
  15. Trevligt. Jag får höra av mig när jag fixat ett jobb nu efter studierna och kommit på en snygg konstruktion. Vad använder ni för Cad program? Jag kör SolidWorks i skolan nu.
×
×
  • Skapa nytt...