Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025

Mr_Masko

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mr_Masko

  • Placering
    Kadett
  1. Jag skall byta manövervajern till backslaget på min Albin 21:a med O-22 kombi-motor. Har försökt mäta längden på vajern på plats men är osäker på om jag fått rätt mått mätt, kanske nån har måttet på nån gammal faktura? Eftersom båten nu är väl inpackad i vinteride och inte direkt tillåter utmontering av den gamla vajern, så tänkte jag nyttja tiden till beställning istället.
  2. Backslaget på min O-22 kombi är inte i form. När jag skall gå från läge Back till neutralläge får jag först passera neutral till läge framåt nån halvsekund och sedan tillbaka till Neutralläge, annars får jag inte stopp i propellern. När jag gör detta hör man hur allt protesterar med ett ”klonk”. Jag har inte detta problemet när jag skall gå från läge Fram till Neutral. Jag har tittat i den felsökningsmatris som finns om backslag på O-22, men skulle gärna vilja ha tips om vilken ända man skall börja i. Nåt man kan kolla enkelt? Senast ändrad av Mr_Masko | 14 juli 2010 | 15:59
  3. ...kan det vara luftbubblor (turbulens) alternativt störande el som ger dessa störningar? Det besynnerliga är att båten kan gå i 10 minuter utan en enda störning. Senast ändrad av Mr_Masko | 13 juli 2010 | 11:14
  4. Idag är min Albin 21:a utrustad med en O-22 men kan tänka mig byta till diesel. Någon som har erfarenhet och/eller kunskap om bra alternativa lösningar, både vad gäller kostnad, rent tekniska problem eller kanske bara nån extra knop som bonus etc?
  5. Batterierna är i gott skick och skickar bra krydda. Vi ser oxå att det sitter två reläer mellan startnyckel och startmotor, men enligt kopplingsschemat skall det bara finnas ett. Kan någon ge mig tips om varför det finns två och vad de i så fall har för funktion? Det ena borde ju vara ett startrelä...
  6. Vid provstart av min Albin med en O-22:a puttrade motorn igång under några sekunder. Stannade, och sedan när jag skulle kicka igen, kommer det bara ett knackande/klickande ljud varje gång jag kommer till tändningsläget. Klickar ca 3 gånger/sek. Laddningslampan blinkar i samma takt som klickandet. Vad har gått sönder denna gången?
  7. Det ska visst finnas nån liten handmekanism att använda för att pumpa fram lite bensin till kallstarten. Nån som känner igen detta på en O-22:a?
  8. Det ska visst finnas nån liten handmekanism att använda för att pumpa fram lite bensin till kallstarten. Nån som känner igen detta på en O-22:a?
  9. Motor: O-22 från -73 (Albin 21:a) Symtom: Svårstartad kall, men inte när den är varm (upp till 5-7 timmar efter körning) Testat fix & trix: en liten slatt bensin direkt i förgasaren = startar direkt Misstanke från gammal mekaniker: bensinpumpen inte i form Åtgärder så här långt: 1. skruvat loss och isär bensinpumpen 2. konstaterat att det nog behöver bytas membran etc i bensinpumpen. Vi kan då ana att pumpen tappar vaccum etc. Frågan till slut: vet nån var man kan skaffa reservdelar eller i värsta fall utbyte (renoverat eller nytt)?
  10. Jag har en Albin 21 med en O22:a i. Voltmätaren (batteristatus) och temperaturmätaren (från kylvattnet till motorn) bara tvärdog. Jag har kollat säkringarna och belysningen i själva mätarna fungerar. Alltså finns det ngn form av ström fram. Jag tycker det verkar ologiskt att båda mätarna dör samtidigt eftersom de funktionsmässigt inte matas från samma del av båten.
  11. Jag har nu kopplat ihope det efter alla konstens regler, men så fort jag slår på huvudströmbrytaren så går startmotorn igång - utan att nyckeln på tändningslåset är omvriden. Det var för all del samma fel när det gamla tändningslåset var ikopplat, men det felet förutsatte jag hänga ihop med att det t-låset var en enda soppa inuti. Kan nån säga vad som är fel?
  12. Jag håller på att byta mitt gamla Bosch tändningslås mot ett från Clas O. Beteckningarna på det gamla är 54, 15, 30, 50 och en omärkt. På det nya är beteckningarna 50, 15, 15a, 30 och P. Vet nån hur man ska matcha ihop dessa eller var jag kan hitta rätt info?
  13. Mr_Masko

    Fishfinder 80

    Har en Albin 21:a med Garmin Ff 80, verkar vara korrekt monterad givare på akterspegelns styrbordssida. Problem: när jag kommer upp i marschfart och lite därmed lite djup så pendlar djupet på displayen mellan 14 och 114 meter. Sjökortet säger allt mellan 4 och 6 meter. Vad göra? Nån som vet hur man startar om en Ff 80?
×
×
  • Skapa nytt...