Dyingdandy
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dyingdandy
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har kommit så långt att jag kopplat bort reglagen från båten. Provade att för hand trycka och dra i växelföraren, med lite ruckande på svänghjulet. Den verkar gå trögt, men inte så farligt. Det som var värst var när man skulle gå från växel till neutral. Då fick man rycka till för att få i neutral. Sk kolla era råd i helgen. Finns det någon som har en sprängskiss över det hela? //
-
Detta är en gammal -70 talare som jag tänkte kolla över under vintern. Ett problem som jag märkte i sommras var att växlarna var tröga att få i. Vet inte om jag ska byta reglage, eller om det är nåt fel på motorn. De funkar bra när de väl ligger i, men man får rycka ordentligt i spaken för att få i respektive ur växlarna. Växelstången ska vara ny. Dessutom gick det inte att backa utan att motorn lyfte. Ska väl också vara nåt med växeln. Den ska väl låsas när backen läggs i ? Vi får se vad vintern ger. Tack på förhand. //
-
Kan inte hålla mig. Tyvär är det väl som så att det krävs lite av själva köparen i dagens läge för att köpa en sån här. Och då menar jag i modifieringsväg. Ska ta ett exempel: Jag har nu min tredje kinamoppe. Det jag har lärt mig är följande. I grund och botten mycket bra mopeder, men avsaknad av finnish och fingertoppskänsla gör att det finns mycket kvar att önska. Jag har bytt ut väldigt många bultar och muttrar, (usel kvalitet), ny fin olja från start, nytt tändstift från start. Förstärkt upp vissa plastdetaljer från start. Slipat av lite gjutskägg i förgasaren och gått igenom den och polerat nålar osv. Nya bränsleslangar, (och filter, som gärna smälter av 95 oktan). Kollat över elsystemet och satt upp med buntband. Och nya hjullager. (vanlig standard, lätt att hitta SKF). Senaste moppen kostade jag på sammanlagt 600 kronor och 10 timmars jobb innan jag ens startade den. Resultatet: 790 mil hittills utan några som helst problem. Vanlig service, med tätare intervall än boken. Sammanfattningsvis: Jag skulle utan tvekan kunna köpa en kinamotor till min båt. (Inte min Shetland för kina finns inte med 70 hk). Men jag skulle absolut gå igenom den innan jag sjösatte. Förgasare som flödar låter ju även det som nålar som behöver justeras. (samma sak som moppe). Kolla att allt sitter och byta bultar osv. Väldigt meckigt, men jag tror att även dessa går då. Det viktiga med kineserna är att kolla allt innan man kör med dom. Annars får man problem, förr eller senare. Det är inga dåliga motorer, men avsaknad av kvalitet gör att det blir så. Även kolla ventilspel innan. Låter överkurs, men jag skulle gjort det. Trots allt, en motor som suger in soppa vid stillestånd är felaktig från start. Vill man spara pengar och har möjlighet att lägga ner denna tid i början tror jag att man lugnt kan köpa en Parsun /Neptun. Mvh Oskar
-
Vill addera lite frågeställningar i tråden. Jag har en Shetland 535 som har ribbor i botten. Det medför att jag får 4 fack som vattenfylls. Måste jag då borra ett hål mellan alla eller kan man dra slang emellan. Hoppas att ni förstod frågan. Sen undra jag om det genomgående röret på denna båt, (i kabinen). Är det för länspump eller nåt annat? Ha det bäst
-
Hade ingen klocka, men gick på en höft 3,5 mm. När jag kollade låg märket i linje. Sedan gjorde jag förgasarjusteringen. Motorn startade på första varvet och puttrade som en klocka. Super tack för svaret. Vet inte exakt vad som gjorde det, jag gjorde allt innan jag drog i snöret. Jag märkte även att jag kunde lägga i växel utan att den dog nu. Tack ännu en gång
-
Innan jag gör bojsänke av denna skönhet så ska jag i ett sista desperat försök se om det finns nån här som kan dessa motorer. Skulle starta den häromdagen. Den rykte mest och small till då och då. Fick rådet att kolla kilen i svänghjulet. Mycket riktigt. Trasig. Av med svänghjulet, blåste rent samtidigt och dit med ny kil och drog åt. Kilen var nån milimeter för stor vilket att svänghjulet hamnade snett. Innan det misstaget upptäcktes var startmotorn redan paj. (Gick sönder invändigt). En magnet som släppt. Av med startmotor. Satte minuskabeln på fästet som startmotorn satt på. Innan jag kostar på den ny, eller renoverad startmotor, så vill jag ju förstås veta att den funkar. Svänghjulet sitter nu som det ska. Inget blev skadat under. Jag har lindat ett spännband runt svänghjulet (som startsnöre). Hur mycket jag än drar så händer inte ett skit. Ingen puff....inget... Ska jag chansa på att det krävs startmotor? Det är bra komp mm. Det sitter väl inga brytare på denna? Snälla ideer.. Edit: Var ute nu och testade om det var gnista. Och det var det på alla tre stift. Om den tände på rätt ställe vet jag inte, men svänghjulet kan ju bara sitta på ett sätt... Senast ändrad av Dyingdandy | 28 maj 2009 | 19:40
-
Hej på er. Jag är helt ny på detta forum, men har läst länge här. Vilken samlingsplats med duktiga båtfolk. Nu till lite frågor. Har precis investerat i en Shetland båt. Troligtvis 535 men är osäker då det bara står Shetland Custom på sidan och skyltarna förtäljer inte mycket. Men efter att ha forskat på diverse bilder är jag 99% säker på att det är en 535. En första fundering jag har är huruvida det ska vara motor med lång eller kort rigg på denna. Det sitter en 65 hk långriggare på, och jag misstänker att det gjort så sedan start då all dokumentation tyder på att motorn varit med från start. Dock tycker jag att spegeln bak är för kort för det. Men det kanske inte spelar nån jättestor roll. Det är ju ingen racerbåt. En annan sak är att den går jättelätt att styra osv, när den står still eller kör sakta, men drar man på blir den jätte tungstyrd. Hur kan man åtgärda det? Sedan undrar jag hur originastolarna ser ut och ska sitta i denna båt. Följdfrågor kommer säkert, men dessa får väl vara starten. Tack på för hand