-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Uffepuffe
-
Placering
Kadett
-
Märkligt, min -97'a har sådana dräneringshål. Dels nere vid länspumpen framför motorn, men även på ett par andra ställen där man kan behöva komma åt utrymmet mellan skrov och basinrede. Jag har dock inte hittat något vatten där, men det är ju bra att kunna kontrollera. Undra om det beror på kostnadsbesparingar i produktionen eller om det bara är ett exempel på Irländsk båtbyggarteknik att strunta i sådana 'detaljer'..? Vatten i båt är intressant, min erfarenhet är att det oftast är regnvatten eller färskvatten. Regnvatten som hittar något hål att rinna in igenom, eller dåligt dragna slangklämmor i tryckvattensystemet. Varmvattenberedarens övertrycksventil är också en vanlig källa. När vattenpumpen startar utan anledning, ingen kran öppen eller tryckfall beroende på sjunkande temperatur i beredaren, är det en signal att kontrollera slangar och kopplingar. Vi hade ett intressant problem förra hösten, i de värsta regnskurarna kunde det komma lite vatten vid handtaget där kablarna går upp i taket. Det visade sig att skenorna som takluckorna glider på var skruvade ner i taket med vanlig Sika tätning. Sika torkar ju som bekant med tiden, och då skenorna ligger i en nedsänkt yta i taket så fungerade det som tak- 'inrinning' snarare än avrinning. Numera är hålen igenplastade och skenorna epoxilimmade, inget mer vatten i vårat tak.
-
Hej, Läste med förvåning att Aquador 26 inte skulle ha 'våghål' mellan de olika skrovsektionerna och att vatten ev skulle kunna samlas under bränsletanken. Jag vet inte om jag missförstått, stämmer det verkligen att ni inte har en svart plastplugg i den främre 'väggen' i motorrummet ? //Uffe
-
Ytan på båten är topcoat, dvs gelcoat med vax. Enligt uppgift från erfaren bilrekonditionerare bör man passa sig för Autosol's polermedel på plastbåtar, det innehåller starka lösningsmedel som inte är bra för plasten. Jag vet dock inte om det även gäller Autosol's övriga produkter. Varför behöver du polera/rubba en båt från -06 ? En så pass ny båt bör ju ha en bra glans i plasten, prova rengöringsmedel och eventuellt polish innan du går på med starkare grejor. Lycka till ! Uffe
-
Hej, Jag skulle tippa på att det är standardvit, Jotun 2000. Mvh, Uffe
-
Hej, Det stämmer att båten är till salu (om någon av er vill byta upp sig till en garanterat finlandsbyggd båt från orginalvarvet.... Jag är mycket nöjd med båten, vi köpte den förra våren och har haft två härliga semestrar i den, senast var vi ute i 3,5 vecka i sträck. Men vi längtar tillbaka till segelbåtslivet och säljer för att satsa på en nyare segelbåt istället. Skulle vi fortsätta med motorbåt så vore den inte till salu, modellen är en mycket lyckad kompromiss av bekvämt boende, hanterbarhet och driftskostnad, helt i linje med våra behov. Ett bevis på lyckad modell är ju att den överlevt i 12 år vilket inte är helt vanligt i dessa sammanhang. Jag har egentligen bara två små-saker som jag inte gillar; -Bordet nere i förpiken, visst är det snyggt men det sitter mest i vägen. Det var det första vi lyfte ur båten. -Stegen upp ur förpiken tar lite väl stor plats då den fälls föröver och därmed stör nattsömnen (tjocka dynor på en -97'a och rejäl bäddmaddrass tar också lite plats), varför vi istället fäller stegen akterut och hänger upp den mot luckan istället. Däremot uppskattar jag fenderhållarna på aktern, mycket praktiskt att hänga upp utbordaren till jollen på eller andra tillbehör. även bra att 'klättra på' då man viker kapellet.
-
Hej, Min AQ 26HT från -97 med en KAD 42 (235 hk) går snällt upp i planing varje gång, visst tar det lite längre tid med fulla tankar och semesterpackad båt, bara dieseln plus vattnet är ju närmare 500 Kg till att sätta fart på. Jag brukar 'mjukgasa' så som beskrivs nedan och även hjälpa till lite med trimplanen, då går hon snällt upp. Vad håller ni för marchfart ? Enligt egna, oventenskapliga, mätningar har jag lyckats få ner förbrukningen en del genom att hålla 24 knop snarare än att 'snåla' på 22-23 knop. Självklart undviker jag i möjligaste mån fartregistret 7-20 knop, och kommer då ner i 1,4 liter per sjömil med fulla tankar.
-
Hej, Jag har själv inte mätt utan går på de uppgifter jag fick med båten, drevet sticker ner under botten även då det är uppfällt, jag vet dock inte hur mycket. Varför ska du ha en D6 ? Jag valde medvetet bort båtar med den motorn då det ryktas om kostsamma problem med dem. Ett exempel nedan.. http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=16723 Senast ändrad av Uffepuffe | 31 augusti 2009 | 21:38
-
Hej, Våran 26HT med en KAD42 sticker 60 cm med drevet uppfällt, jag skulle bli förvånad om en med D6 går grundare.
-
Jag håller på att plasta lite på taket på vår båt, förstärker en sprucken balk och passar samtidigt på att flytta grabbräcken och lanternorna. Jag har nu avslutat lamineringen (polyester och glasfiber) och även spacklingen av gamla hål med Plastic Padding glasfiberspackel. Nu undrar jag vad som är lämpligast som avslutande skikt för att våtslipa och polera upp en fin yta, ska jag använda gelcoat eller topcoat (jag vet att det är samma sak men att topcoat innehåller vax). Eftersom topcoat innehåller vax antar jag att man bara kan lägga ett lager topcoat, då polyester inte fäster på feta ytor..(?) Jag har dels gjort reparationer på insidan av taket där jag har en väldigt blank yta på resten av taket men även på utsidan där taket annars är lite mattare i ytan. Kan man tolka skillnaden av glans som att utsidan består av gelcoat men insidan av topcoat ? Tacksam för värdefulla tips och kunskap. Mvh, Uffe Senast ändrad av Uffepuffe | 11 januari 2009 | 21:28