Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

16_knops_Polar_22

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 16_knops_Polar_22

  • Placering
    Landkrabba
  1. Intressant tråd som förgrenade sig både tekniskt och etiskt. Då jag själv arbetar i marinmotorbranschen så kan jag inte sluta förundras över att det nästan alltid fokuseras endast på själva kärnan i en marinmotor, alltså grundmotorn. Materialval, härdning av vevaxlar etc.... Jag brukar alltid lägga minst lika mycket vikt på själva marinkonverteringen, har du en risig marinkonvertering så får du problem och det spelar ingen roll hur bra eller högkvalitativ sjäva grundmotorn är. Jag såg en gång en mycket fint konverterad marinmotor av hög kvalité, men man hade sparat 10 Euro på tändings/startlåset vilket resulterade i att skrället inte startade när man revade segel..... Men jag är jävig i det här fallet så jag skall nog bara knipa igen....
  2. Jag har en VETUS 42 hästare som går som en klocka. Väldigt lite vibrationer samt en fin konvertering. Servicedelarna finns ju dessutom i vanliga Hjertmansbutiken.
  3. Hej, Tack vare VETUS nya design på själva propellern så har den upplevda ljudnivån reducerats avsevärt, skramlet man hör är i själva verket kavitaion runt proppen. Den nya proppen är sexbladig samt har svepta blad vilket ger en tystare bogpropeller. Finns en del att läsa om detta i senaste numret av Båtliv. Lycka till nu vad det än blir..... Mvh Micke
  4. Det kan vara lite lurigt det där med gamla tidsfördröjningsrelän kontra nya paneler med inbyggd fördröjning. Precis som du skrev så kan man alltså inte ha 2 fördröjningsreläer i serie, det blir som en vattenledning med två backventiler som vill motverka varandra. Kör så det ryker! Mvh Micke
×
×
  • Skapa nytt...