-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm hhmcsv
-
Placering
Fänrik
-
TEC7 är utmärkt til båda. Det är en MS-polymer.
- 14 svar
-
- 1
-
Jag skulle slipa upp skarven mellan köl och skrov med en vinkelslip, så att fogen mellan dom två får en bra bredd, 5mm. Och motsvarande djup. Med rimlig fogstorlek får Sika'n möjlighed at ta upp rörelserne och hålla tät.
-
Jag har limmat täckplatta 2 gånger: Första gången i maj 1984 på nymålat boten (Hempel Light Primer) och kontaktlim. Andra gången var i mitten af marts 2012. Den gamla platta såg inte bra ut längre, med börjande repor mot drevet. Den var inte lätt at få av! Men den nya är limmat med Sika, nu får vi se om det håller i 28år (det gör jag definitivt inte Hans-Henrik Beason 31 D404 Senast ändrad av hhmcsv | 08 april 2012 | 18:30
-
Min erfaring är, att Supercool inte duger. Allt för liten kylkapacitet och allt för stor elförbrukning. Om du i stället installerer kompressorkyl, så är det bäst att placera kompressordelen så långt ifrån bo (sova)-utrymmen och med bäst möjlig kylning (luftcirkulation) runt aggregatet. Normalt är der ca. 2m rörförband mellan delen i kylskåpet och kompressordelen, hvilket giver en viss frihet til at placere. I min båt har jag placeret kompressordelen under cockpitdurken bakom motorutrymmet - det fungerar mycket bra. (Beason 31) Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 10 oktober 2011 | 14:11
-
allafall är det inte lämpligt med plastruller til wire-hanfot. Brons är mycket bättre!
-
Min Beason 31 (4,3ton)med MD7B (17HK) går omkring 3 sm/l med 6knobs fart
-
Vilken typ av ritning behöver du, segel, skrov, indredning? Jag har något som evt. kan scannes.
-
Jag bruker at ta spinnakerfallet och ta det runt rullseglet en 5-6 varv. På det viset är kann det inte röre sig alls. I tilläg slipper jag att höre spinnakerfallet vibrere i vinden.
-
Hej och lycka till på köpet! Du kan se olika lösninger ifrån min Beason 31 här: http://picasaweb.google.com/hhmcsv/Beason31DancingWave# Där finns ett forum for Beason 31 här: http://forum.hamnen.se/beason-31/ Hans-Henrik
-
Jag har ganska dårliga erfarenheter med lim af typ Cascoflex. Det er rätt at det er vattenbaseret, men om du väljer en matta av pvc-skum-typ, då är det dåligt at inneslute vatten bak klädningen. Min erfarenhet med den typ lim är att det är mycket besvärligt med klädning i taket. Om du limmer en stor yta, så är arbetsintervallet ganska kort. För tidligt, och klädningen går av, för sent och det limmer inte als. Men om du bara skall göra skrovsidor, så går det kanske. Min erfarenhet är, at det är mycket bättre (men oxå dyrare) att anvenda lim av typ Sikaflex. Hans-Henrik
-
jag har gjort arbetet på min Beason, och ganska rätt är det ett s-jobb. Den lösning som jag hade rimlig succes med var et lösningsmedel från 3M som i Danmark benäms Industriel afrenser, men som är et lösningsmedel på citrusbasis (gjort av restprodukt från citrusjuice-produktion). http://www.3mshop.dk/product.asp?product=230 Om det finns i Sverige vet jag inte, men det er effektivt och rimligt miljövänligt. Hans-Henrik
-
Min egen Beason med nummer 404 har motorn i aktern (MD7B) och en 150l vattentank i fören. Men den ligger tungt akterut, det er inte optimalt med fullvuxna gaster. Jag mistänker, at båten er konstrueret med vikten af motorn i fören. Konstruktionerne är ganska olika: Motorn i fören: Vikt i fören och buller i kahyt, rak propelleraxel med oljud och vibrationer och en inte helt stark kölkonstruktion. Motorn i aktern: Vikt i aktern, buller i cockpit men ingen vibrationer (segelbåtsdrev) och mycket bättre kölinfästning. Personligen tycker jag bra om min båt! Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 25 juni 2010 | 19:44
-
Jag har et kylaggregat som ditt. Det bruker 2,5A under drift, i mitt fall med 0-5 grader i boxen blir genomsnittet runt 1A. Så på ett dygn er förbrukningen 24Ah, hvilket ett 75Ah batteri lätt skulle handtera. Med laddning från motorn skall batterispänningen vara 14V om batteriet skall bli nogorlunda fullladdat. Hans-Henrik
-
Det är helt säkert bränslepumpen som tickar. Montera den i en ljuddämper så här: Pumpen lägges med något motorrums-isolering runt sig (25mm tjokt). Lägg det hela i en bit värmeslang (20-30cm lång) med diameter 100mm. Gör 2 bottenstyck isolering med en slits til rör och ledning. Så hör du ingenting! Hans-Henrik
-
Jag har en kompis som äger en Compis33 där huvudbrytaren (bara en) er i minusledningen til båda batterier. Dumt tycker jag. Rätt lösning är 3 huvudbrytare: En for varje batteri och en til at forbinde båda - så kan der bytes runt efter behov. Motsvarar lösning 4B eller 4C i kompendiet ovan. Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 30 maj 2010 | 19:16 Senast ändrad av hhmcsv | 30 maj 2010 | 19:23