Skabblusen
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Skabblusen
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Så här ser det ut i min båt. Med Biltema skiljerelä. Det har funkat fint i 3 år nu. : ) Startbatteriet, Regulatorn och alla brytare sitter bak i batteriutrymmet. Förbrukningsbatterierna ligger mittåt i ett sidofack, anslutna med snabbkopplingar. Från början plockade jag ur alla batterier inför vinterförvaring. Därför valde jag att sätta en huvudbrytare till, efter reläet. Det blixtrade bra en solig vårdag när jag satte i batterierna igen och reläet råkade vara till.... Ska jag koppla i förbrukningskretsen, lyfter jag pluspolen.
-
Hur hemma i RS232 och CAN är du? Det verkar vara det som är skillnaden. Det är två helt olika signaltyper. Det går naturligtvis att köra ihop alltihop, MEN, du måste ha en converter i mellan. Dom funkar lika dåligt tillsammans som växel- och likström. Inga problem så länge du sätter omvandlare/likriktare. I en slinga med RS232 talas det NMEA183. RS232 är signaltypen, NMEA183 är protokollet (språket). I en sådan krets sätter man endast en manick som pratar. Resten lyssnar. Annars pratas det i mun på varandra, som i ett hönshus, och då går det inte att urskilja vad som sägs. I en CAN-slinga kan flera prata och lyssna för där finns protokoll och prioritering som tar hand om "hönshuset" och styr upp det liknande en konferens med utsedda talare och talman.
-
Det verkar ha dött ut lite i tråden nu. : ( Är det någon som har erfarenhet av chine runners? Skulle det minska avdriften? Kan man bygga på två extra kölar i glasfiber på sidorna som bara greppar vid lutning? Topphastigheten är inte så viktig. Jag tycker det rör sig om så låga hastigheter/bränsleförluster ändå. Vinsten är snarare att få komma ut och få prova att segla. Att bygga om båten ger kunskaper och erfarenheter det också. Som sagt. Jag gillar att experimentera och kladda. Dessutom har jag tillgång till en uppvärmd verkstad, maskiner och material. : )
- 41 svar
-
- 1
-
Vad jag menade var att det känns inte lönt att jaga hastigheter och prestanda när det ändå skiljer så lite. 5-7 knop låter bra i mina öron som första båt. Då känns det viktigare om den är osänkbar och stabil än snabb. Jag kan inte ta vara på någon prestanda ändå. Jag kan ju inte segla ännu..... Den dagen jag kan skryta med att kunna segla, då kan vi också börja diskutera prestanda.
-
Experimentlusta finns det gott om! Lyfta kölen för att djupgången. Länga kölen för kursstabilitet och lastning på trailer. Költyngd för att rulla tillbaka vid kantring. Chine-runners för avdrift vid kryss. Det låter väl som ett roligt äventyr i verkstan? Pengar finns det lite, material finns det mycket. Det verkar som om Stortriss seglar som en padda av olika anledningar. Jag kommer från motorsidan. Det är skillnad på 30 och 35 knop. Men 4 eller 5 knop? Det området är jag inte hemma på. Vid trolling är det snarare ett jävla jobb med att hålla nere farten. Men då ligger jag på 1 till 2 knop. Är det så att man kommer att börja gnälla om båten gör 4 knop när den tydligen ska kunna göra 5? Jag har läst specen för Stortriss. Den ska göra 5 knop. Jag har sett filmer på Tuben där man seglar i 7 knop. Knappt någon skillnad i min värld.... Det kanske det är?
-
Tack för alla svar och tips! Någon ombyggnad blir det inte efter vad jag har läst i era inlägg. Min hemmaramp är runt metern djup under sommaren. En Stortriss skulle nog kunna klara det. Men varför chansa om det finns andra alternativ? Jag känner till en Sailfish 18 som står nära mig. Vad säger ni om den modellen?
-
Att det kan finnas tveksamheter med slutresultatet är förståeligt. Men vad blir det för problem? Blir den rank? Långsam? Blir avdriften löjligt stor? Kan man bara segla i medvind? Att den blir trög att svänga runt förstår jag. Men det är väl bara gött när båten är kursstabil? Det finns ju flertalet båtar med långköl, t ex jaktkanot. Jag funderar på en liknande lösning. En längsgående köl utan bulb. Att vikten ökar med 50 till 100kg är jag mindre orolig för. Eller det kanske jag ska vara? Jag hade tänkt en köl på 15 cm djup, 15 fot lång, hela vägen bak, med en vikt på mer än 200kg. Jag är novis på det hela och det ligger till stor grund till varför jag inte skaffar en "riktig" båt som jag seglar i havet. Kanske hamnar där till slut?
-
Hejsan! Jag skulle vilja ha en liten segelbåt att harva runt i för skojs skull. Problemet är att jag bara har tillgång till grunda insjöar och ramper. Fabola med sänkköl löser problemet. Den är lite dyrare i inköp och är fåtalig på blocket, men klar att segla. Stortriss verkar det finnas massor av. Billigt också.... Eftersom jag har tillgång till verkstad och tycker om att kladda och utveckla, funderar jag på om det skulle funka att konvertera en Stortriss till långköl. Tanken är att kopiera infästningen av orginalkölen, halvera djupgången men öka vikten och längden. Sabbar man båten då? Slutar den att segla?
-
Tja! Jag är en skogsmulle som har börjat fundera på att segla. Vad jag skulle behöva är att lära känna någon som vet vad det innebär, så jag kan fråga och få lite tips och trix. Jag kommer från skogstrakter och har motorbåt, men det där med segling och hav kan jag ingenting om. Jag funderar på att ta skepparexamen under vintern. Det är väl en bra början?