Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

Amfibien

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Amfibien

  • Placering
    Kadett
  1. Jasså inte liggunderlag då ;-). Men, vilken typ av väv la du på? Återigen - är intresserad av saker som går att tvätta... men är inte särskilt sugen på galon. Målar nog taket i år, har tidsbrist. Men ska komma ihåg det där med playwood till kommande år. Blir riktigt mysigt.
  2. orven, fogel, jo, jag vill gärna undvika kondens. Och helst slippa att ligga granne med ett iskallt fuktigt skrov om natten. Ska ta ett varv i båtbutikerna, och gå på mässan. Har aldrig klämt och kännt på den typ av isolermaterial som finns i båtbutiker - men undrar om den är lätt att hålla ren, och är den känslig för riv och skrap-märken? Vi har en 2-åring, man undrar hur länge isoleringen får leva isf? fogel - jag har en del att fråga dig om Corall-snipor i allmänhet, när det blir tillfälle ;-)
  3. Nemtrix och molle - fantastiska jobb ni har gjort! Här fattas både tid och talang för nåt liknande. Bra att se lite olika lösningar. Nemtrix, vilken typ av isolering använde du? Molle, vill du tipsa om vilket datum du renoverade skrovisoleringen, hittade aldrig de sidorna.
  4. Denna vedervärdiga isoleringsmatta (eller vad det nu heter) mot skrovet måste bort! Sitter i taket bl.a, där det tom är lite mögel under. Nån som gjort liknande arbete, vad kan man ersätta det invändiga skrovskyddet med? Sett nån lösning med liggunderlag, klädd i tyg. Bara att limma fast, eller lägga dit? Och tvätta, slipa, måla om taket.
  5. För att lägga på light primer har jag fått för mig att man måste göra ett grundligare underarbete - våtslipa bort all befintlig färg och sedan lägga på primern i flera lager. Detta vill jag i möjligaste mån undvika, då det är mycket andra renoveringsarbeten som måste göras på vår båt. Alternativet slipa av lätt, måla med grundfärg och bottenfärg låter lagom. Och hur ska man veta om den epoxybehandlats tidigare? Hur märker man om en båt är genomsur, innan man kört den? Skrovet ser fint och oskadat ut nu, jag antar att man hade sett spår av plastpest om skrovet varit otätt i 30 år? Tack så mycket för värdefulla tips. Vi kör nog på Hempels, tänker måla med Milles extra.
  6. Frågan är om det verkligen är nödvändigt att köra de där lagren med light primer. Vad kan hända om jag inte gör det, om skrovet är i gott skicka alltså? Och vad är det för kostnader vi talar om, med/utan primer? Båten kommer ändå att stå inne i en lada och torka ordentligt.
  7. Westfjord, jag gillar hur du tänker . Bara för att va tydlig (jag är ju nybörjare) primer - räcker det med ett lager, och ska det vara en särskild primer till särskild färg? Fulfärg, var får man bäst tag på det på västküsten tro? Har funderat på Milles extra, läst en del gott om den är på forumet.
  8. Skaffat en snipa från 1978 som levt hela sitt liv i sötvatten. Vet inte vad den är behandlad med på botten nu. Den ska iaf numera bo på västkusten, och vi kommer att behöva bottenmåla i år. Frågan är bara: måste man vara supernoggrann och slipa ner, grunda med epoxy och hela den långa svängen? Hade tänkt det först, men börjar nu känna mig lite lat. Snipan går ju i max 6 knop. Har hört lite olika bud nu om hur man bör göra, epoxy, gel-coat eller bottenmålning direkt, och känner mig rätt snurrig. Vad hade ni gjort?
  9. vogel70 - jag tänkte just berätta att jag via volvo penta-länken kommit fram till vilken motor det måste vara - MB10A. Och dina uppgifter bekräftar ju detta. Ska nu roa mig med instruktionsbok som kvällslektyr... Kul att höra om dina goda erfarenheter!! Vår båt är från 1978 och har ju förpiks-lucka men ingen rorkult. Älskar det rätta snipa-dunket. Den känns helt rätt för oss - och vi har inte bråttom.
  10. Det är en bensinare och volvo penta - det är jag säker på. Innehåller M och tvåsiffrigt tal - resten är jag inte helt säker på. Säljaren verkar inte heller ha stenkolla faktiskt - och eftersom jag inte hittar denna båtmotor i några listor börjar jag bli misstänksam - tänker ringa honom och kolla upp detta instruktionsbok. Måste ju skaffa filter och olja, tråg mm. Slang att ansluta med - ska man mörda sin trädgårdsslang eller ska det vara något speciellt för båtar? Biltema mm finns inte i smålandsskogen, så man måste va lite förberedd. Westfjord, jag kollade upp länken och den var kanon - bilder och mkt pedagogiskt, just vad jag behöver. Stort tack.
  11. Ok, tack suckan, nu får jag ihop det. Motorn går på bensin, då ska det väl vara MB10A(?), suck... får återkomma om detta. Synd att man inte kan se hela tråden när man svarar - nu kommer jag att glömma hälften av det jag skulle sagt.
  12. En Volvo Penta MD10B tror jag, osäker på siran, har inte hämtat båten än och annonstexten är borta. Om båten bara är körd en gång efter senaste oljebytet, måste det ändå bytas olja och filter nu?
  13. Om snipan inte väger mer än 1,5 ton så borde vi kunna köra upp den med bromsat släp, lagligt enligt vägverkets regler. Skönt, då kan vi stoppa tusenlapparna från lastbilsfrakten i något annat hål. Märkligt sätt att måla med bottenfärg - lägger de inte i båten i sjön några minuter senare? Kan inte tänka mig att den sitter kvar, eller? Om man är så noggrann med resten av skrovet - 4 lager epoxy eller vad det nu ska vara, så känns det märkligt att bara lämna fyra luckor åt sitt eget öde.
  14. Jo, alltså jag var nog lite otydlig - vi ska vinterkonservera motorn nu i höst, alltså tömma ur motorn och fylla upp med 50/50 vatten glykol. Men exakt hur detta ska gå till när jag aldrig mekat med en båtmotor tidigare, det känns inte självklart. Hoppas att instruktionsboken finns kvar. Sen i vår lämnar vi in motorn för uppfräschning. I vinter står den i en torr lada i Småland, ganska nära sjön den legat i. Hur täcker man över då, inte alls kanske?
  15. Man kan knappt tro det är sant, men en gammal dröm har gått i uppfyllelse. Vi är nu båtägare, en Corallsnipa från 70-talet. Hilfe. Snipan har körts sparsamt i år, dessförinnan stått i en lada i 3-4 år. Den ägare hade den iofs länge. Enbart sötvattenkörd. Den första uppgiften som väntar oss är att vinterkonservera motorn... har läst mig till lite grunder men tycker ändå det känns jobbigt. Tänkte lämna in den för översyn av proffs frammåt våren, det är väl mycket gummidetaljer som kan ha blivit åldrade? Ev sätta in sötvattenskylning då det blir västkusten som väntar. Slipa ner skrovet, epoxibehandla och bottenmåla frammåt våren. Sy nya dynor och kolla upp gasolslangarna. Impregnera kapellet. Byta en fönsterlist. Har läst mycket gamla trådar här, där man fått goda råd och idéer, men det är vissa saker jag inte fattat: 1.Hur mycket väger en 6,5 meters snipa egentligen? Har man tillåtelse att köra den på bromsat släp från Småland-Göteborg, med stor kombi och B-körkort? 2. Hur 17 tar man bort och sätter dit bottenfärg utmed hela skrovet när båten står på stöttor - går det att flytta på dem? Har jag missat något viktigt? Jaa, går förarintygskurs :-)
×
×
  • Skapa nytt...