Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

larry74

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om larry74

  • Placering
    Kadett
  1. Kan rekommendera Siggebocken, mycket prisvärt och smidigt alternativ. www.siggebocken.se
  2. Jag införskaffade siggebockar till min Sea Ray sundancer 220 till årets upptagning. Båten står väldigt stabilt, kan inte förstå att Siggebockarna inte är vanligare. Är mycket smidigare än typ Tyresöbocken. hade tidigare min Sea Ray vinterförvarad på Björnhammarvarvat Svinninge, dom använder bara bockar typ siggebocken till alla motorbåtar dom förvarar åt sina kunder.
  3. Har hört att man tar ur bränslefiltret och häller ut ca 1/3 av bensinen filtret och ersätter det med tvåtakts olja, skruvar tillbaka filtret och startar motorn, (glöm ej spolmuffen om båten står på land.
  4. Hej, Båten får inga skador av att inte bottenmålas. Bottenfärgens enda funktion är att förhindra beväxtning och har inte någon funktion att stoppa vatteninträgning i skrovet. Det kan endast epoxybehandling göra och det oberoende om man har bottenmålat eller ej. Hade jag en ny båt i stockholms skärgård skulle jag absolut inte bottenmåla den, finns flera ställen att tvätta sin båt på tex Vaxholm som har klippkort på 3st bottentvättar ca 900sek vilket blir samma kostnad som att köpa bottenfärg. Skall du ha kvar båten i mer än 20 år så epoxybehandla den, det är väl så lång tid det tar att båten utvecklar plastpest. Jämför med att köpa en ny bil, skall du ha den mer än 15år så rostskyddsbehandla bilen när den är ny. Ola
  5. Hej, Det blev inte av att fogga motorn med konserveringsolja vid upptagning Någon som vet om som alternativ räcker att ta bort tändstiften och spraya in olja och den dra runt motorn med startmotorn ett par sekunder? tacksam för råd! Angående konservering av toaletten, har sökt på forumet och hittat en mängd info, men inget konkret svar. Verkar vara två ståndpunkter som gäller: konservering med glykol eller med T-sprit/spolarvätska. Min egen åsikt är att konservering med glykol borde vara säkrare ur fryssynpunkt men många påstår att glykolen kan skada packningar och plast i systemet. Någon som har färsk info om att glykolen verkligen är skadlig för toa-systemet? Mvh Larry
  6. Hej, Några frågor om Sundancer 220 1. Vad har en Sundancer 220-89 med Mercruiser 5.7l i bränsleförbrukning vid marchfart? 2. Någon som har ett chart av förbrukningen vid olika farter och varvtal? Eller någon som känner till bästa marchfart och varvtal för detta? 3. Lönar det sig att beställa nytt kapell och nya dynor från USA eller är det bättre att sy upp det i Sverige?
×
×
  • Skapa nytt...