-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm CruzeMan
-
Placering
Kadett
-
Visst är det många alternativ, och ändå tittar jag bara på båtar mellan 2004-2007. Spontant så känns det som desto nyare och modernare, desto bättre, men ibland kan det kanske finnas baksidor, typ service och underhåll, barnsjukdomar etc. Prisskillnaden är inte jättestor, så D4 och D6 känns helt klart mest attraktivt! Antar att driftssäkerhet och bränsleförbrukning inte skiljer dem åt så mycket?
-
Går i bytestankar inför våren. Har siktet inställt på en Sealine S38. Finns med många olika motortyper, och tänkte höra mig för med er på forumet om plus och minus med de olika motoralternativen. AD41P (200hp) KAD43 (230hp) KAMD300 (285hp) D4 (260hp) D6 (310hp) Synpunkter, både för och emot, mottages tacksamt !!!
-
Idag var jag nere i motorrummet och stack in huvudet i ett utrymme jag inte varit förut. Döm om min förvåning när jag såg att det från tankanslutningen hängde en jordkabel som inte var inkopplad någonstans. Spontant kände jag att det bara är att koppla den till båtens jordplint, men efter lite resonemang med båtkompisarna är jag nu tveksam. Några tycker att den skall anslutas till båtjorden, så att anslutningen är jordad ordentligt, medans andra tycker att den skall hänga lös då landjord och båtjord inte är samma sak. Jag har en bensinare V8, så det hanteras ju en del soppa och därför vill jag gärna ha det rätt... Så, vad tycker ni?
-
Det är nog det bästa att ta 12V från tändningslåset. Då behöver man inte göra åverkan på fabrikskablaget. För att vara på säkra sidan så drar jag nog en separat kabel som bara är till för skiljereläet. Blir nog ett typisk höst/vinter jobb :-)
-
Ska montera ett skiljerelä för att överbrygga mellan mitt startbatteri och mina förbrukarbatteri då motorn är igång, för att kunna ladda alla batteri på en gång. Enligt instruktionen så skall skiljerelät kopplas till D på generatorn. Tyvärr så hittar jag ingen D på min generator och dessutom så är det ett färdigdraget motorkablage som jag helst skulle vilja koppla in mig på nära skiljerelät. Är det någon som vet hur kablaget hänger ihop och vilken kabel jag ska koppla in mig på för att få spänning då motorn är igång och generatorn laddar? Det är en Volvo Penta 5.7GI, V8, 2005 års modell. /Magnus
-
Hej! Jag har läst lite på forumet och på nätet om TC nano. Min tre år gamla 28 fots motorbåt har aldrig varit bottenmålad och är i nyskick både över och under vattenlinjen. I år ska båten sjösättas för användning på ostkusten, stockholms skärgård. Det bär mig emot att sätta igång med epoxi och bottenfärg på en yta som ser ut som ny, både av estetiska-, miljö- och arbetsinsatsskäl. Ryktena säger att det ska kunna fungera att lägga på TC nano några lager på den rena ytan och därmed slippa allt vad bottenfärg heter. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta eller dementera att det fungerar? /Magnus
-
Hej! Är det inte ett ankarspel fram på 249:an? Hur tänker du att kombinera ankaret fram med kasettstegen? /Magnus
-
Hej! Har köpt en solcell 54W från NAPS. Kontaktdonen som sitter monterade på sladdarna i solcellen är av specialtyp, och finns inte att beställa separat. Det är svarta cirkulära don av gummi. Ser vattentäta ut. Normalt sett så klipps tydligen bara donen bort, och ersätts med annat don, eller direkt lödning till ny kabel. Vilket borde innebära att det finnns mängder av bortklippta don... Är det någon som har klippt bort donen och kan tänka sig att sälja/skänka dem till mig? /Magnus
-
Är det någon som har erfarenhet av teakplankorna som Biltema säljer i lite olika bredder? Finns det olika kvalitetsklasser av teak, och vad består i så fall skillnaden i? Såg att Biltema i den nya katalogen nu även har teakribb för 139:- för 2 meter...
-
Tack för synpunkterna! Jag har tänkt om. Slipade hela golvet med bandslip och oscillatorslip i helgen. Tänker nu bara spackla några ojämnheter med glasfiberspackel, och därefter lägga durkplywooden direkt på. Kommer att bli kanonsnyggt! Alltså ingen board. Mvh Magnus
-
Helt rätt. Oljehärdad board är en slags masonit. Är det något speciellt du tänker på angående att det är just masonit? Produktegenskaper Oljehärdad Board Masonite Oljehärdad är en extra hård masoniteskiva vars höga slitstyrka och motstånd mot fukt blivit ytterligare förbättrad genom en total impregnering med ren tallolja (genom sänkning i oljebad - ej enbart ytbehandlad på en sida) Skivan härdas därefter i 155° C i 8-12 timmar. Behandligen ger skivan en yta som är extremt motståndskraftig mot slag, fukt och slitage. Vad det gäller idén med att ta bort den befintliga skivan och ersätta med durkplywood direkt, så är det helt klart den bästa lösningen. Tyvärr så är skivan inbyggd i strukturen i övrigt samt fastplastad på flera ställen. Köksdelen är byggd på samma skiva etc. Om tiden fanns, så skulle all inredning plockas ur. Därefter lägga golv och montera tillbaka inredningen igen... I brist på den tiden, tänkte jag göra mallar av oljehärdad board och därefter enkelt i värmen hemma limma dit durkplywooden, så att det garanterat passar perfekt. (Lite filande på plats blir det ju alltid...) Om det är vettigt med oljehärdad board/masonit vill säga. Tycker ni att det är bättre att lägga ett extra lager teakplywood istället om jag nu vill gära på sättet med mallar? /Magnus B
-
Hej! Jag är just på gång att lägga in durkplywood i min Glastron GS279. Efter att ha slitit bort mattan och slipat golvet jämt (golv av plywood 12mm), tänkte jag göra mallar av 3 mm oljehärdad board och därefter limma durkplywooden direkt på boarden. Är det någon som har erfarenhet att att lägga oljehärdad board i botten på en plastbåt? Är det risk för att det blir fukt mellan boarden och skrovet då boarden sägs vara helt tät? /Magnus B