Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

MSX150

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MSX150

  • Placering
    Kadett
  1. O-ringen fast inte helt rund från (impellern) där vatten trycket går upp i motorn från drevet
  2. Jag bytte bälgar och stödlager. har ej rört motorn Kom ihåg att det är Tum bultar på drevet 6 st och koppla bort växelvajern. Packningen vid vatten pumpen ska nog bytas om du tar isär. drevet väger ca 40 kg. ett tilll tips är att tilten axeln är genomgående räcker att ta bort den på drevet. men kolla så inte kolvarna kilar fast i drevet (svårt att förklara). jag har bilder hur man gör men har ej hunnit lagt ut dom.
  3. Amerikanarna kör med fettnipplar direkt på lagret med en fjäder bakom som trycker fettet mot lagret( typ redeye kan det heta ) Smart för det är bara att köra ner hela trailern i vattnet och sen dra upp och fram med fett sprutan Skitsmart. Eller helt enkelt självklart om man ska ner med en trailer i vattnet Fjädringen är av typ bladfjädring troligt vis .Dom kör mellan 100 120 kmh på sina vägar så hastigheter klarar det (70Miles)
  4. Amerikanarna har en hel del olika typer av kulor(kolla vad som står på hansken) men är det en2 50,7 då kan du dra den med vanlig bil 50mm. köp 2st röda led lysen till cykel och sätt på trailern. Trailarna går mycket bra på vägen Egen erfarenhet. Annars kolla om någon har en dodge ram (eller annan amerikanare)som är importerad ned gamla draganordningen kvar. Tyvärr har jag en Ford v10 bensin med drag som ej är klar i sverige. men dragkulor har jag . Kör själv ta en heldag med LGF skylt(i bakluckan). Lycka till
  5. Tack för svaren. tänkte göra ett försök i helgen. om man har en som är på insidan som kan styra det rätt. problemet är väl platsen mellan svänghjul och skrovet. Ok vad jag förstått så ska man inte bruka våld utan det ska gå relativt lätt när det är rätt. specialverktyget som linjerar skulle nog vara det bästa, men brist på resurser så blir det ett försök med fler folk som hjälper till. Det blir lite för tungt själv märkte jag( i längden)att montera plocka bort var lättare . vikt ca 40kg I helgen gäller det haha
  6. Tack för svar. men kan jag utesluta att jag kommer att träffa rätt eller ska man försöka tills man träffar rätt. Men man ska ta det lungt tills man träffar rätt. Det är väl i svänghjulet man måste träffa rätt ??
  7. Jag håller på att bli tokig på drevet. Varför fasnar det - Jag försöker jucka in det men det tar stopp. Provade gummiklubba utan resultat. Finns det något trix jag har missat??
  8. NU ÄR LAGRET UR. Tyvärr fick jag med packboxen också (men den ska väl ändå bytas) Man tar ut lagret bakåt med ett specialverktyg = SUPER LÄTT Jag ska göra en guide på vilka grejer man behöver och vad man köper det. En sådan här service tar max ett par timmar skulle jag vilja påstå. En liten fråga ska man fylla drivaxel bälgen med fett eller ej?? Ska fortsätta och skruva när packboxen är inköpt.
  9. Japp , har beställt avdragare . men man vill försäkra sig om att den inte är låst innan man börjar dra och hammra. För då blir det den dyra vägen med trasiga delar. Men är inte lagret låst eller är det den där knögliga mitt brickan som ska låsa ?? Hur ska man veta hur långt man ska slå in det förutom sunt förnuft
  10. Jag fick en sprängskiss på en selva till min yamha 50f-(årsmodell 98 tror jag) vet dock ej om alla delar är exakta men det såg väldigt lika ut. dom hävdade att jag kunde ta delen genom dom. kolla man lite nogare så är säkert fler lika Force- ska vara gamla mercury mariner ska väl också vara mercury volvo penta har väl en hel uppsjö av andras motorer gamla VP 7,5 fyrtakt är kanske honda VP inombordare bensinare är väl gammla amerikanska 6or och 8or. typ cheva astro jag har ej forskat i det men har hört en hel del.
  11. Okej då är det det här hålet på lagret du menar. ingen som vet om man kan ta ut lagret bakåt eller är det låst den vägen. någon som kanske har lämnat in på verkstad och vet vad det kostar(jämföra med) . jag har snackat med 2 firmor men dom hade mycket att göra och höll ej på med VP ta ur motor = 1 dag blir lätt 1 vecka blir lätt 1 månad.osv
  12. tack för svar . då vet jag att det går att ta ur lagret den jobbiga vägen men en hel dag har man väl fixat det. Jag ska göra en guide om byte av stödlager.
  13. Hur ska man få ur stödlagret ur ett SX drev med V6 motorn? Jag har det nya lagret samt bälgar . Jag frågade runt lite idag och fick 2 svar, man kunde typ ta en stång med tyngd på och slå ut lagret bakåt?? Den andre sa du måste bort med motorn och dra det innåt.. Någon som vet eller har gjort stödlagerbyte. Mycket tacksam för svar.
  14. Hur ska man få ut stödlagret ur ett SX drev med V6 motorn? Jag har det nya lagret samt bälgar . Jag frågade runt lite idag och fick 2 svar man kunde typ ta en stång med tyngd på och slå ut lagret bakåt?? Den andre sa du måste bort med motorn och dra det innåt.. Någon som vet eller har gjort stödlagerbyte. Mycket tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...