Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

FiskaFiska

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FiskaFiska

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, jag tänkte samma sak men anoderna ser ok ut. Kanke bara är ett dåligt lackjobb från början och motorn börjar ju bli några år. Får bättre på där det flagar antar jag, inte mkt att göra om inte nån annan har ett förslag på vad det kan vara? Mvh // Henrik
  2. Hej, Jag har en Höga Rodd 465 med 60hk och är väldigt nöjd. Har den mest som transport till och från sommarstugan, massa fiske och vattenskidor så du kanske ska kliva upp till över 5 meter i alla fall. Då finns Höga Rodd 510 som ser sjysst ut. Höga Rodd ligger lite lägre i pris än andra märken men jag har inte upplevt att kvalitén är sämre för det. Kanske att den inte har samma lulllull som de andra märkena men annars en kanonbåt! Mvh // Henrik
  3. Hej, Jag har en 2-takts Johnson 60hk från 2000 på min HR465. I somras märkte jag att färgen började flaga på riggen och nu har det även börjat lossna lite färg på plastkåpan. Färgen lossnar i jättetunna flagor och gnuggar man med fingret på den vita grundfärgen som kommer fram blir det lite pulver på fingret. Finns det nån speciell anledning till detta tro eller är det helt enkelt så att motorn börjar bli gammal helt enkelt och tidens tand har börjat verka? Jag har lyckats få tag i rätt färg o.s.v till motorn men frågan är hur jag ska gå tillväga. Vill inte gärna ställa mig och måla om hela motorn direkt. Får väl bättra där det lossnar men det kanske går att förhindra att förfallet fortsätter på något sätt. Tacksam för alla tips och råd. Mvh // Henrik
  4. Hej, Nu vet jag vad problemet är :-) Det första jag gjorde var att kolla huvudsäkringen, visade sig att den var hel. Jag tog sedan min nyinköpta multimeter från Clas Ohlson(tack för tipset) och började mäta från batteriet och fram till motorn. Visade sig att det var ström hela vägen så i det läget kändes det inte så kul. Jag tog då mina startkablar från bilen och kopplade båtbattreriet direkt på kopplingarna på motorn och till min glädje funkade allt!! Jag visste då att det var nåt knas mellan batteriet och motorn så jag bärjade kolla om der var glapp nånstans. Efter en del felsökande så visade det sig att huvudbrytaren är paj. Den släppte alltså igenom styrspänning men när jag försökta starta eller tilta så orkade den inte med belastningen antagligen. Har nu köpt in ny huvudbrytare och den kommer monteras imorgon. Efter det är det bara köra igen......jippiiii!!! Tack alla för era tips och kommenrarer!! Mvh // Henrik
  5. Hej, Tack, nu har jag fått så många förslag att det bara snurar i skallen ;-) men jag får börja i en ända och se vart jag hamnar. Förhoppningsvis ramlar jag på felet ganska snabbt, om inte får jag väl lämna in båten för felsökning i värsta fall.... Tack alla för era inlägg! Jag återkommer med information om hur det gick..... Mvh // Henrik
  6. Hej, Sjysst med alla bra kommentarer. Om jag hade orsakat något fel när jag sprejade i tändningslåset borde det alltså bara påverkat startmotorn och inte tilt funktionen? Jag får börja med att kolla huvudsäkringen och se om den har gått paj. Kan ha varit så att säkringen gick på grund av att jag orsakade nån kortis genom att spreja i tändningslåset och att allt är dött efter det. Om inte får jag fortsätta felsöka och dra nytta av de tips jag fått av er alla. Nån som har nåt tips om ett bra mätinstrument att använda? Mvh // Henrik
  7. Tack alla för era tips och råd :-) Jag åker ut och felsöker i helgen så återkommer jag med resultatet sen, hoppas att detta inte blir en utdragen historia. Om nån kommer på något mer under tiden så blir jag otroligt tacksam om ni skriver det här på forumet. Mvh // Henrik
  8. Hej Ronnie, Jag är också först och främst inne på din linje, att felet sitter i tändningslåset och att jag orsakade det genom att spruta in marinspray där :-( klantigt! Största anledningen till att jag tror det är att jag hade kört i spray, kunde tilta ner motorn i vattnet men sen när jag satt i nyckeln och vred om så dog allt.....ingen tillfällighet skulle jag tro? Jag vet vart huvudsäkringen sitter under motorkåpan men har inte kollat den. Kan den ha pajat tror du? Kanske blev kortis på nåt vis så att den gick sönder. Har ingen aning om hur den ser ut men antar att det är en rörsäkring typ? Får kolla det. Mvh // Henrik
  9. Hej, Tack för ditt inlägg. Ett problem jag ser är att tändningslåset som sitter i reglaget verkar ruskigt inkapslat men går säkert att få i sär med lite pill. Har du något tips gällande vettigt mätinstrument att använda? Har inget idag så jag måste skaffa ett. Finns det på biltema kanske? Mvh // Henrik
  10. Hej, Tack för dina funderingar. Om det nu skulle vara relä't till startmotorn eller hela startmotorn i sig borde jag väl ändå fortfarande kunna tilta motorn upp och ner. Nu funkar som sagt ingenting, motorn är helt död :-( När batteriet sitter i och är påkopplat hör jag ett svagt klickande ljud när jag trycker på tiltknapparna upp eller ner. När jag kopplar bort batteriet hör jag inte klickljuden, undrar vad det betyder? Såg en annan tråd på forumet av nån som hade haft samma symptom som mig d.v.s med de klickande ljuden men inget mer och där visade det sig att huvudströmbrytaren hade gått sönder...... Nån som har något tips hur jag skall gå vidare med felsökningen i helgen? Antar att jag kollar huvudsäkringen först och sedan börjar leta efter glapp m.m. Känns mindre kul att behöva plocka isär själva reglaget men det blir jag väl tvungen till om jag inte hittar något annat... Mvh // Henrik
  11. Tack för ditt svar, alla funderingar är välkomna som sagt. Jag misstänkte också att batteriet var urladdat först. Jag köpte ett nytt batteri för några veckor sedan som jag kört med ett tag. Det var ett marin batteri från biltema med en indikatorlampa och den har aldrig lyst grönt. Jag tog därför batteriet och stoppade in i min farsas TG7000(150 hk utombordare) och hans båt startade direkt med mitt batteri. På grund av det avfärdade jag tankarna kring att batteriet var urladdat. Eftersom den enda förändringen jag gjort var att spruta in marinsprej i tändningslåset går mina misstankar mot att det är där felet började men det kan som sagt vara en taskig tillfällighet bara. Jag kunde som sagt tilta ner motorn med knapparna på gasreglaget men när jag sedan sekunder efter tryckte in nyckeln och vred om dog allt. Orsakade marinsprayen kortis kanske så att huvudsäkringen gick? Jag får åka och felsöka i helgen och kolla huvudsäkring, strömförsörjningen hela vägen fram till motorn m.m. Nån som har några smarta tips på hur jag kan underlätta felsökningen? El är inte min starka sida direkt och jag antar att det kan vara rätt klurigt att hitta felet? Mvh // Henrik
  12. Hej, Jag har en Höga Rodd 465 med en 60hk Johnson 2-taktare från 2000. I helgen när jag var ute på mitt landställe fick jag för mig att jag skulle smörja gasreglaget som jag kände började gå lite trögt. I ett svagt ögonblick(som jag ångrar bittert nu!) sprutade jag även in lite Marinsprei i tändningslåset(alltså i nyckelhålet). När jag sedan skulle åka hem från ön gick det bra att tilta ner motorn men när jag tryckte in nyckeln och vred om var det plötsligt helt dött. Efter det gick det inte längre att tilta motorn, det enda som hördes var några svaga klick från något relä antar jag? Stor sannolikhet alltså att jag sabbade något genom att skicka in marinsprej i tändningslåset. Jag provade även att tilta motorn med de reglage jag har på sidan av motorn men hörde bara de svaga klicken igen. Nån som har ett tips till en riktig klant? Kan en säkring ha gått nu? Måste jag ta isär reglaget och torka ur? Tacksam för all hjälp jag kan få..... Mvh // Henrik
×
×
  • Skapa nytt...