Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

jimide

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jimide

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har precis köpt en Chris Craft Concept 18 Bowrider (ovidkommande egentligen) med en Volvo Penta 3.0 GS inombordare. Jag skulle vilja veta serienumret på motorn för försäkringen, men har ingen aning var jag hittar detta. Är det någon som har koll? På Volvo Pentas hemsida står bara: Serienumret finns på en skylt och i de flesta fall också på en dekal på varje Volvo Penta-motor (se bilden ovan). 1. motormodell 2. produktnummer 3. serienummer. Jojo, men var hittar jag skylten? Måste jag ta bort plastkåpan över motorn? Tack på förhand! MVH Jim
  2. Hej och tack för alla råd! En fråga till forgus31: Så du menar att man skulle kunna försöka att tömma sjövattensystemet så bör det räcka inför vintern? En fråga till Dessin: Finns någon termostat i sjövattenkylningen? Varför skölja genom sjövattensystemet förresten om man ändå ska tömma det? Är det bara för att salvattnet inte ska skapa korrosion? Jag har ju sötvattenskylning, så det borde väl inte göra så mycket om man bara försöker tömma det systemet. Jojo, jag vet att det ökar korrosionsrisken, men det kommer bara att vara för denna vinter, nästa gång kommer jag att göra korrekt. /J
  3. Tack för snabbt svar. Kan man starta motorn på land när man har sjövattensystem? Räcker det med att koppla en vattenslang till insuget för sjövattnet? Har en AQ130 (100-drev). Jo, det var på Drevias sidor jag såg detta. /J
  4. Jag har precis tagit upp min båt och passade på att motorkonservera den genom att hälla 2-taktsolja i förgasarna. Det rykte riktigt mycket och till slut stannade den. Då har hela motorsystemet fått smörjning så att det ska räcka. Problemet är nu att jag läste att man bör byta olja i motorn innan man ställer av den eftersom gammal olja effektivt bryter ner motorn. Jag vet att den tidigare ägaren inte bytte olja inför denna säsong, eftersom han knappt körde något förra sommaren. För att byta olja bör jag väl starta motorn igen och för det första står den uppe på land, för det andra är det inte lätt att starta den nu när det är fullt med olja. Eller går det att byta olja ändå trots att man inte varmkör den? Förutom detta så har jag sötvattenskylning vilket inte är några problem eftersom jag bytt glykol i sommar. Däremot behöver sjövattenssystemet sköljas igenom om jag fattat saken rätt? Kan man göra detta utan att starta motorn? Angående drevet så har jag förstått att man ska byta olja i det, men det kanske går att göra utan att man behöver varmköra? Måste man också ta bort något på drevet inför vintern? Vad gör jag? Vad skulle ni göra? Tack på förhand. /Jim (förstagångsägare)
×
×
  • Skapa nytt...