Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Espresso

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Espresso

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej alla putstokar, Nu putsas det som vanligt intill vansinne. Allt går som smort. MEN ett område är kvar...rufftaket (Ryds 23 DC) är ju också gångyta från fören och här har man valt att låta gångstråket vara lite grövre mönstrat istället för helt slätt (ni förstår säkert bättre än jag kan förklara). Här är det svårt att få bra finish och städa av,eftersom ytan är så grov. Mycket svarta små små prickar/märken här. Kan det tom vara så att färgen gått av? Hur rengör ni denna ytan?
  2. Ang toalettbristen i Ryds....du kan få min Portapotti...;-) Säljaren hade köpt en, som aldrig använts...som jag inte heller använt... Tycker bara det känns så otroligt struligt, när det kan lösas på annat vis. Självklart lite lättare om det finns en fast monterad i ett separat rum, då förstår jag det (lite) mer... Man kan inte få allt...frågan är vad som är viktigast på båten Lycka till! Senast ändrad av Espresso | 25 februari 2010 | 12:14
  3. Jag skulle (utan att båten är till salu) tala mig varm för Ryds 23 DC. Supervettig genomtänkt layout, trygg gång, otroligt stabil, rejäl kvalitet. Lite hög planingsfart (22-23kn), men möjligtvis beroende på min (original)prop. Allt som fanns på min önskelista kunde bokas av. Har för mig att jag skrivit lite mer om modeller och årgångar i annan tråd. Kortfattat, undvik gärna första årsmodellen (2004), efteråt gjordes lite småfix. Undvik klena dieslar, varvet experimenterade med många modeller innan nuvarande, som inte heller tydligen är helt optimal. Bensinmotorn går som en dröm, men fyll plånboken (vilket väl gäller de flesta snabbare motorbåtar)! Fler frågor om båten? Maila på!
  4. Någon som vet (inte spekulerar, VET) senaste nytt? Enligt Atlanticas kundtidning (ledaren), blev det inte mer än strängare/tydligare regler kring sjöfylleri.
  5. Hade det funnits en bottentvätt (eller rimligt prissatta möjligheter till lyft och tvätt) på eller nära min marina, hade jag nog också övervägt det, MEN det är också STOR skillnad beroende på var man ligger och det kan skilja mycket på litet avstånd!
  6. Ja, det var det ju verkligen! Tydligen kostar det 375:- i Vaxholm, närmast för herr frågeställare. Hur rent det blir vet man ju bara när man provat själv, på sin egen båt, i sitt eget hemmavatten. Funkar det är jag definitivt spekulant i framtiden, men än så länge känns bottenfärg tyvärr som det enda vettiga alternativet för mig.
  7. OK, här kommer mina fem ören: Gjorde precis detsamma första säsongen. Prestandan sjönk och bränsleförbrukningen steg hiskeligt framåt senare delen av säsongen. Kunde knappt plana ut på slutet! Båten ligger långt ut på Värmdö (Bullandö), vilket sägs vara ett av de elakaste områdena för beväxtning. Inne i Stockholm verkar däremot bottenmålning vare sig göra till eller från, iallafall på denna båten. Jag antar därför att problemet blir värre ju längre ut man ligger och att du också borde få känna på beväxtning. Jag skulle definitivt bottenmåla inför nästa säsong om jag vore som dig, om båten inte av någon outgrundlig anledning är helt ren när du tar upp. Bottenfärg är dyrt, men billigt. En 2.5 liters burk som räcker lite lite knappt för mina 23 fot borde räcka bra för dig. Tänk på att köpa rätt hårdare färg om du har snabbare båt (30-35 knop ). Kostar väl runt 800 kronor. MEN, första gången är inte så enkelt. Du behöver slipa upp ytan och grunda NOGGRANNT med grundfärg. Ett arbete somkan göras snabbt och slarvigt eller långsamt och noggrannt. Det senare lönar sig i längden. Givetvis beror det också på hur båten ser ut innan man börjar mht skador etc. Färgtillverkarna har bra råd och instruktions-CD's. Ngn båttidning hade ett bra reportage med bilder på alla steg etc för ett tag sedan (i våras tror jag). Jag lejde bort detta första grovgöra och nöjer mig med att måla själv inför sjösättningen. Med bottenfärgen kommer båten gå betydligt snabbare och snålare på sensommaren. Vissa målar även drev, motor och propeller. Bottentvätt a lá bilborsttvätt blir förhoppningsvis något i framtiden, men det är dyrt (1000:- gången?) och behövs göras 2-3 gånger per säsong, om jag kommer ihåg rätt. Exakt info finns på nätet för den som orkar surfa några minuter. Tänk dock på kostnaden att köra till/från tvätten om den inte finns på din marina. Borsttvätt för hand med bad & dyk på köpet är väl lågkostnadsalternativet, om du uthärdar vattentemperaturen.
  8. Hur stor är båten? Var i Stockholms skärgård ligger den? Senast ändrad av Espresso | 04 augusti 2009 | 11:50
  9. Vet inte hur mycket detta kan hjälpa (och med reservation för att jag vara lite färgad), men Ryds 23 DC i bensinvarianten och originalbestyckning i form av drev och propeller ska göra 38-42 knop enligt tillverkaren. Detta stämmer rätt väl med min båt som gör ca 39 knop, utan att jag lyckats trimma helt exakt och dessutom med lite (lite) sjö och beväxtning. Dieseln var aldrig ett alternativ för mig av flera skäl. Ledd av det allmänna intresset (hysterin?) från köpare för diesel experimenterade tillverkaren med flera olika dieselmotorer. D3'an gick bäst, men jag har tolkat det som man inte är helt nöjd med denna kombinationen heller. Bensinen säljs ju fortfarande och enligt en återförsäljare är nyförsäljningen ungefär 50/50. Personligen tycker jag 35 knop låter orimligt i originalkonfiguration för dieseln. Har du köpt båten av en åf som påstått det är det väl bara upp till bevis... Jag skulle tro på runt 30 knop, vilket stämmer rätt bra med ett vagt minne jag har om en sådan uppgift. 28 knop kanske då blir rimligt med lite beväxtning och inte helt lugnt vatten. I övrigt en riktigt fin båt som jag får gratulera till! Senast ändrad av Espresso | 03 augusti 2009 | 13:15
  10. Hur sjutton kan du veta så exakt...?!? Passerat Skanör nu?
  11. Tack Bull! Helsingör vid 20-tiden...sen är det väl ca 35-40 nm (?) ner...borde med 10-15 knop innebära ungefär 2.5-3.5 timmar...alltså vid elvatiden... Mörkt då... ;-(
  12. Spännande! Vad betyder Skanör to port? Hur nära måste dom gå, eller betyder det att dom ska runda den punkten? När kan man förvänta attt dom rundar Falsterbonäset? Ngn med race- och vindkunnig som vågar sig på en kvalificerad gissning? Senast ändrad av Espresso | 14 juni 2009 | 14:04
  13. Fransyskor är dom väl allihopa, men där stannar pinsamt nog min kunskap! Nog för att jag kan skilja dom svenska båtarna åt, men hur man placera dessa? Vilken är Volvon, vilken är Mercedesen, vilken är Skodan? Alltså...kvalitetsskillnader, genrella prislägen, inriktning (racing vs komfort) vanliga/ovanliga i Sverige etc etc. Tittar runt 32-34 fot. Nästan nybörjare. Tror ni förstår! Senast ändrad av Espresso | 10 juni 2009 | 11:28
  14. Hittar lilla Norsfladen, straxs söder om Stavsnäs i Stockholms Skärgård när jag letar spännande ställen i närheten av hemmahamnen. Sjökortet säger inte mycket, hur djup kan den vara? Kanske en väl förborgad hemlighet bland locals? /0.8m djupgående (ej upptiltat)
  15. ...och för att avsluta OT-inläggen, så blev det fortsatt Atlantica. Efter att ha räknat med ansvarsförsäkringen i alla alternativ, var inte Atlantica billigast, men kanske bekvämast...
×
×
  • Skapa nytt...