Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

mgylling

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mgylling

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar! Zinderella och Snottra: det finns flera typer av Benar, är det denna ni rekommenderar: http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/visabild.asp?nr=4589-65 ? Tack på förhand.
  2. Hej alla, ska restaurera trädetaljer inombords på min plastnipa. Det mesta är mahognyplywood (vissa delar gedigen mahogny). Har tidigare varit fernissad, nu med en hel del mögelfläckar samt sprucken fernissa. Hade tänkte slipa (försiktigt), rengöra och därefter använda Owatrol D1 ( kanske D2) eller Benarolja. Min fråga är (efter att ha läst åsikter i båda riktningar på detta forum): kan man använda dessa produkter på plywood-baserad inredning? Tack på förhand.
  3. Hej alla, nybörjarfråga: ska byta tändspole på min penta c-10 (albin o21). Min nuvarande spole (se bild) nedan är en bosch, står TK12A3 på ovansidan. Vad ska jag tänka på vid byte? Vilken typ av spole ska jag skaffa som ersättning, och var finns dom att köpa? Alla sorters tips eller rekommendationer varmt välkomna. Många tack på förhand. /markus
  4. Tack MartinX, jag testar att byta kondensator först så får vi se (har precis beställt en från albin motor). Någon som har tips om en bra albin o-21/penta c-10 reparatör i stockholmsområdet (ifall kondingbyte ej hjälper)?
  5. Hej alla, min första post... Har en Volvo Penta C-10 bensinare från -69 (ska vara samma motor som Albin o21), som jag kör på 95 oktan blyersättning. Ute på sjön har det nu hänt tre gånger att motorn plötsligt dött; har fått ta mig till brygga med den extra utombordaren; dagen efter (eller några timmar senare) startar motorn igen. Började med att byta bränslfilter (som var riktigt skitigt), tog också bort och rengjorde förgasaren (vilken inte hade så värst mycket skit i sig). Igår hände samma sak igen ute på sjön. Tog då direkt loss tändstiften och lade dom på motorblocket och fann till min förvåning att inget av tändstiften gav gnista. Återigen vid brygga (kanske 2-3 timmar senare, motorn nu helt avsvalnad) startar den igen, och test av tändstiften visar att de nu fungerar fint. Noteras bör att jag har en fungerande temperaturmätare som inte visar ovanligt höga temperaturer när motorn stannar (den visar ca 60 grader, vet dock inte hur exakt detta är), så det tycks som om (sjövatten)kylningen fungerar som den ska. Några ideér om vad detta kan bero på? Och en andra fråga - finns det någon som kan rekommendera en bra reparatör för C-10/Albin o21 motorer som gör bryggbesök, i Stockholmsområdet? Jag börjar känna att jag hellre lämnar över till ett proffs än att fiddla med detta själv... Många tack på förhand! /markus
×
×
  • Skapa nytt...