Hej alla,
min första post...
Har en Volvo Penta C-10 bensinare från -69 (ska vara samma motor som Albin o21), som jag kör på 95 oktan blyersättning.
Ute på sjön har det nu hänt tre gånger att motorn plötsligt dött; har fått ta mig till brygga med den extra utombordaren; dagen efter (eller några timmar senare) startar motorn igen.
Började med att byta bränslfilter (som var riktigt skitigt), tog också bort och rengjorde förgasaren (vilken inte hade så värst mycket skit i sig).
Igår hände samma sak igen ute på sjön. Tog då direkt loss tändstiften och lade dom på motorblocket och fann till min förvåning att inget av tändstiften gav gnista. Återigen vid brygga (kanske 2-3 timmar senare, motorn nu helt avsvalnad) startar den igen, och test av tändstiften visar att de nu fungerar fint.
Noteras bör att jag har en fungerande temperaturmätare som inte visar ovanligt höga temperaturer när motorn stannar (den visar ca 60 grader, vet dock inte hur exakt detta är), så det tycks som om (sjövatten)kylningen fungerar som den ska.
Några ideér om vad detta kan bero på? Och en andra fråga - finns det någon som kan rekommendera en bra reparatör för C-10/Albin o21 motorer som gör bryggbesök, i Stockholmsområdet? Jag börjar känna att jag hellre lämnar över till ett proffs än att fiddla med detta själv...
Många tack på förhand!
/markus