nicke_sthlm
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm nicke_sthlm
-
Placering
Kadett
-
Hej ha en VP AQ 205 290 DP drev med B3 propp. Bytte från B4 för att motorn inte varvarde fullt ut råd från Propellertrim. Med ny propp så går motorn bättre behöver dock gasa mera för att få upp båten i plan, men tycker att bränsleförbrukningen har ökat drastigt över 2L distansenligger i genomsnitt på runt 4100 RPM. Ev använda trim planen mera, kör idag med dom fullt uppe vid 22 knop. Tidigare var max varvtalet på 4200 idag på 4700 RPM. Tacksam för alla tänkbara ideer då jag hoppas kunna få ner min bränsleförbrukning och rätt propeller? Senast ändrad av nicke_sthlm | 28 juni 2010 | 14:55
-
Har en VP AQ 205 med 290 DP drev. Förra säsongen varvade inte motorn fullt ut enligt Volvo Penta´ s specifikationer runt 4600 - 4800 RPM. Så pratade med propellertrim och ombads gå ner en storlek i propp från B4 till B3. Innan var propp bytet låg varvtalet på 4200RPM Varvtalen ökade och båten går bättre i skön med med i stort sett samma hastighetet. Men upplever att att båten drar mer bensin än innan ligger runt 4100RPM march fart ca 21knop? Detta känns inte helt rätt utan tycker att båten bör dra mindre bränsle då motorn får arbeta på rätt varvtal? några ideer eller har dem mycket med trim av drevet att göra. Tack för ideer och tips.
-
Har en VP AQ 205 med 290 DP drev. Förra säsongen varvade inte motorn fullt ut enligt Volvo Penta´ s specifikationer runt 4600 - 4800 RPM. Så pratade med propellertrim och ombads gå ner en storlek i propp från B4 till B3. Innan var propp bytet låg varvtalet på 4200RPM Varvtalen ökade och båten går bättre i skön med med i stort sett samma hastighetet. Men upplever att att båten drar mer bensin än innan ligger runt 4100RPM march fart ca 21knop? Detta känns inte helt rätt utan tycker att båten bör dra mindre bränsle då motorn får arbeta på rätt varvtal? några ideer eller har dem mycket med trim av drevet att göra. Tack för ideer och tips. Senast ändrad av nicke_sthlm | 31 maj 2010 | 14:51 Senast ändrad av nicke_sthlm | 31 maj 2010 | 14:52
-
Hej har ett VP 290 DP drev Får inte av den inre propellern? Lätt ta av nos konen och första propellern glider lätt av axeln. Sedan verkar propeller 2 sitta men en mutter eller krans, formad lite som en impeller. Har testat tagit en polugrip för att få av dem men sitter fast, ev behöver jag en större för att fåmera kraft Någon som exakt hur jag skall få av proepllern eller är det bara att ta i? Tack på förhand Senast ändrad av nicke_sthlm | 18 oktober 2009 | 18:22 Senast ändrad av nicke_sthlm | 18 oktober 2009 | 18:25
-
Hej Har en Volvo Penta AQ 205. Önskar att få ut mera HK kräm ur denna maskin, någon som vet har gjort det med denna motor eller har några bra tips, hur eller vart man kan vända sig. Tack på förhand
-
Funderat på att köpa en Flipper 777`-89, VP Aq 271C Servad och genomgången även tittat på en med V6 men kändes lite tunn. Någon som veta mera om denna båt och om det kan vara en bra/dåligt köp? Tacksam vid hjälp vid första båtköpet.
-
Någon som vet vad en framruta till en Flipper 777 kan kosta? Skall ta kontakt med Flipper men tänkte slänga ut en tråd härcockså om någon som har några rekommendationer vart man skall vända sig?
-
Tack för era svar. Skall prata med smy när jag kommer dit, hoppas till helgen vi får se. Uppskattar alla svar jag fått. Tack
-
Hej Tack för alla svar, Skall inom kort åka till Smy och titta närmare och för en provkörning. //Nicklas
-
Hej Visst är det Terra båten vi talar om. Har varit i kontakt med smy.se där båten finns och dom gav mig lite att tänka på. 1. Drevtrimsindikatorn samt drevtrimsknappens uppläge, då använder man sig av shallow water knappen.? 2. Motorn har en elektrisk bränsle pump som kan ge för högt tryck vid stort gaspådrag. Detta gör att en del bränsle går rakt igenom oförbrännt? 3. Vet du ungefärlig bränsle förbrukning på båten. Tack så länge, och en mycket fin välvårdad båt. Nicklas
-
Funderar på att köpa en Sea Ray 250 sorrento med en Mercruiser 7,4L V8 - 05 - 330 hk med Alpha One drev -07 ej sötvattenkyld. Har läst en hel del om denna båt om körning och förbrukning. Kan man få lite godaråd om vad man skall tänka på när det gäller motorn och båten som man kan ha missat? Tack på förhand