Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Navarra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Navarra

  • Placering
    Kadett
  1. Det finns en del här på forumet som säger att Murklor bara är skräp och vissa påstår att elen krånglar. Men är det så med de nyare modellerna oxå eller är det bara de lite äldre årsmodellerna?
  2. Dags att byta ut 1900-tals maskinen och ta steget in i 2000 talet. Hade funderingar på en Yamaha 50 -05, men nu snubblade jag över en ny 2012 Mercury elpt efi för nästan samma pris som den begagnade Yamman. Du som har erfarenhet av denna Murkla, dela gärna med dig av den. Är det ett bra köp? Snurrar runt på bottniska viken för övrigt.
  3. Detta har jag oxå funderat på. Är en High Trust maskin överdimensionerad för en så pass liten båt. Nu har det kommit en 4-t Yamaha F50 2000 till salu vilken är körd 600h, kanske den passar bättre. Årsmodell 2000 har väl inte några barnsjukdomar mera eller problem? Man har ju hört ett som annat om 1997 - 1999 årsmodellerna.
  4. Jag har en äldre glasfiberbåt 4, 90 som e tung som tusan så då kanske Yamaha high trust ska va nåt. Yamahan är körd 66h, så den borde vara i skick. Hondan vet jag inte om det går att få fram timmarna. Yamahan är väl närmare 30 kg tyngre oxå när det är en HT modell. Snacket går ju att Hondaär en pålitlig maskin men jag har ju ingen erfarenhet av dem.
  5. Bästa motobåts vänner. Dags att köpa en nyare utombordare till årets säsong. Efter mycket om och men så här jag bestämt mig för Honda eller Yamaha. De två alternativen som nu finns är en Honda BF 50 och en Yamaha T50 High Trust, båda är årsmodell 2005. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer med tanke på pålitligheten och servicevänligheten?
  6. Det är en Yamaha 50 DETO, 3-cylindrig, autolube 1990. Komptest: 1:a cyl. 8.5, 2:a 8.2 och 3:e 8.1 Senste jag hörde så är det sannolikt mittersta vevstakslager som börjar bli dåligt. Jag tyckte att det var knackningar som inte skulle vara där vid tomgång. Hörde oxå att vevstakslagret är Yamaha 3 cylindriga motorers svaga punkt.
  7. Har aldrig sett ett tändstift där halva är tvättad och halva har en sotbeläggning på sig, nog brukar det fördela sig jämt på stiftet. Frågan är ifall topplockspackningen är sönder och det kommer in vatten? Andra orsaker jag hört varför tändstiftet i mittersta cylindern går nu som då är att lagret till mittersta staken börjar bli dåligt.
  8. Är det någon som kan säga vad som är problemet då tändstiftet i mittersta cylindern ser ut som det gör på bilden? Har bytt ut stiftet nu i sommar tre gånger efter att motorn börjat börjat hacka och hosta och gå dåligt. Efter att jag bytt stift så går den bra igen en tid men sen är vi där igen. Halva stiftet är rent och fint (för rent) och halva stiftet har en torr sotavlagring på sig. Kör med NGK BR8HS-10 och högklassig 2-T olja (tror jag) samt Shells V-power bensin. Var ska jag börja söka efter felet? Tacksam för svar och tips.
  9. Ska det vara ett hål baktill på bensinpumpen i övre kanten. Se bifogad bild. Det spottar ut bensin därifrån då man kör. Kan säga att jag just bytt membran i pumpen men tycker att alla delar är på rätt plats. Pumpen är en Johnson/Evinrude.
  10. Har du kollat in AMT:s 200DC? Själv tycker jag att den är rymlig och ingången till ruffen är i mitten med u-soffa baktill som går att göra till en bädd. Bra utrymme för föraren. Senast ändrad av Navarra | 08 juni 2010 | 14:27
  11. Har ett problem med min gamla trotjänare. När motorn är kall så startar den helt ok och går på tomgång (ska nog chokas ganska rejält) men när man varit ute på sjön och kört den varm och stannar av motorn så är den väldigt svårstartad och vill inte orka gå på tomgång. Läste här på forumet att man kan skruva upp tomgången på förgasarna men jag tycker att tomgången är ganska hög ändå. Har bytt tändstift men det avhjälpte inte problemet. Är det nån där ute som har haft något liknande problem? Senast ändrad av Navarra | 08 juni 2010 | 10:16 Senast ändrad av Navarra | 08 juni 2010 | 11:18
  12. Håller på att leta en passlig båt för dagsutflykter, har funderat på en DC eller HT båt. Nu har mitt intresse riktats på en Uttern 5200 DC 1988. Är det någon som har erfarenhet av denna modell? Går den bra i sjön, planingsförmågan, manöverdugligheten och hur beter den sig i lite hårdare sjö? Motorn är en Evinrude 110 VRO. Kan säga att jag är nybörjare på sjön. Senast ändrad av Navarra | 28 augusti 2008 | 10:51 Senast ändrad av Navarra | 28 augusti 2008 | 10:53
×
×
  • Skapa nytt...