Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Luffe2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Luffe2

  • Placering
    Landkrabba
  1. Vi passade på att byta när motorleventörerna hade drive. VP som vi valde hade inbytesrabatt i höstas vilket gjorde att det blev ett bra pris. För oss var det viktigt att byta både motor och s-drev så att de var anpassade för varandra. Det är viktigt att ta in referenser och upplysninar om företaget som ska utföra arbetet så att man inte råkar ut för tråkigheter. Företag som inte verkar engagerade vid offertstadiet är nog inte så bra att ha att göra med under arbetets gång. Tänk också på att motorbädden inte passar, utan måste modifieras till den nya motorn. Viktigt att detta utförs av kunnigt folk så att motor o drev passar på ett bra sätt. Idag är det den 21 april och vi skall sjösätta båten om 2 dagar. Det skall bli spännande att testa den nya motorinstallationen Luffe2 Bengt-Ove
  2. Hej igen! Nu är motorbytet klart. Vi började med att begära in offerter från flera olika varv och olika motoralternativ. Den första erfarenheten vi gjorde var att ett flertal varv överhuvudtaget inte återkom med några svar trots att de utlovat att lämna besked inom kort. Vi valde Näsets Båtvarv, dels beroende på att de var väldigt snabba med att lämnade en komplett offert avseende villkor och fast pris, dels på att de ligger nära vår hemmahamn. De kunde också utföra bytet ganska snart. Vi valde en VP D1-20F. Etersom VP:s kampanj innehöll ett erbjudande att köpa propeller till reducerat pris, beställde vi också en trebladig folding. En annan orsak till valet av VP var den kraftiga generatorn. Installationen tog nästan 3 veckor och utfördes utan några problem. Näsets Båtvarv har samarbete med J K Plast, som har gjort plastarbetena i samband med motorbytet. Arbetena ser välgjorda och proffsiga ut. Den gamla motorbädden är ersatt av en helt ny som passar perfekt till den nya motorn. I samband med motorbytet beställde vi också nytt avgassystem och rengöring av bränsletanken. Nu skall allt vara Tipp Topp. I tordags (9/10) hämtade vi båten. Jungfruturen blev över Askimsviken, från Näsets Båtvarv till hemmahamnen i Hovås. Första upptäckten gjorde vi när vi backade ut ur båtplatsen i Näset. Vilken backeffekt! Motorn svara direkt vid gaspådrag och den trebladiga propellern har ett otroligt bett. Det var en stor skillnad när vi skulle lägga till i vår båtplats. Inga problem att få omedelbart stopp här inte! Vi har passat på och varit ute och provkört några gånger innan upptagningen. Motorn går fantastiskt tyst och vibrationsfritt. Nu är det dag för upptagning och vi väntar på våren så vi kan få använda vår nya fina motor. Det var inget billigt motorbyte men eftersom vi inte skall sälja båten och dessutom snart bli pensionärer ser vi det som investering i framtiden. Vi hoppas snart att vi får möjlighet att använda vår båt under både vår och höst och inte bara under semestern. Bengt-Ove
  3. Hej Tack för era tips. Jag skall mäta upp utrymmet i min båt för att hitta den motor som det behöv minst ombyggnad för. Jag har läst massor om olika motorer men de verkar ganska likavärdiga och priserna verkar också vara lika. Så det får nog bli den motorn som kräver minst ombyggnation. Sedan får jag nog kontakta lämpliga varv för offerter för jag kan inte installera motorn själv. Det var mycket intressant att läsa om era motorbyten. Jag återkommer när jag bestämt mig för motortyp och helst fått den installerad också. Luffe2
  4. Hej! Funderar på att byta motor i vår Maxi 84. Nuvarande motor är en VP MD7A. De alternativ som vi funderar på är VP D1 20, Vetus M2.06 eller Solé Mini-17. Finns det någon som har erfarenhet av motorbyte i en Maxi 84 och som kan ge goda råd? Bör man även byta S-drevet? VP D1 20 är ju komplett med nytt drev. De övriga kan ju fås med drev eller adepter till befintligt S-drev.
×
×
  • Skapa nytt...