Jeg tror inte at bullerskilnaden på olika moderne jämnförbare båtdiesler er så stor. Det er korrekt at man ur et bullersynspunkt bør foretrække motorer med 3 eller flere cylindre. Derimod afhænger bullernivån en del af varvtallet, så om du kan hitta en motor der kan køre din båt ved et relativt lågt varvtal har du en bra start. Med hensyn til bullerdæmpning. Det er vigtigt at skelne mellem to slags buller: Luftljud og stomljud. Alle diesler har ret højt luftlydniveau på grund af det høje forbrændingstryk. Luftlyden er relativt højfrekvent og kan normalt dæmpes tilstrækkeligt effektivt med en passende indkapsling. Indkapslingen skal være tæt og så tung som muligt, og SKAL være beklædt med lydabsorberende materiale (min. 25 mm tykt) på indersiden. Stomljuden kan dæmpes med tilpas mjuke vibrationsisolatorer under motoren. Det er vigtigt at fundamentet direkte under isolatorerne er så dynamisk styvt som muligt. Styvheten kan forbedres med tunge materialer tx. stål eller beton. Stomljud kan også transmitteres via gear og kobling til propellerakslen og derfra til skroget. Derfor kan en mjuk gummikobling mellem gear og aksel være en bra ide.