Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

aleo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om aleo

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjena jag har haft flera motorer av den typen och jag har haft samma problem som du har. Alla gånger har det varit avgaslimpan, ena gången var det en spricka i den jag har även varit med om att dom var helt slut pga rost. Varje gång jag bytt avgaslimpan så blir tempen stabil och det är bara att gasa på, dock rekomenderar jag ett oljebyte när du monterat den nya limpan självklart ska du byta packning oxå. Om detta händer i framtiden igen så byt avgaslimpan så fort du märker att tempen börjar stiga, ju längre du väntar detso större risk att någon av avgasventilerna tar skada. Om avgaslimpan läcker får du in sjövatten i avgaskanalen från cylindern (när motorn är avstängd), om du har otur så står ventilen öppen och då riner det in sjövatten i cylindern för att sedan leta sig ner i oljetråget via kolven och kolvringarna sedan har du vatten i oljan. aleo
  2. Tjena Jag pratede med El & Diesel när jag renoverade mina spridare till min TAMD30 dom hade bra priser oxå på nya nålhus (noozle) El & Diesel i Stockholm AB Telefon: 46 (0)8-86 01 90 Jag är helt säker på att dom vet öppningstrycket till dina spridare. //Aleo
  3. Här kommer en bild, detta är när jag monterar min motor VP aqad30 med 290 drev.
  4. Har du luftat bränslesystemet, först fram till bränslepumpen och sedan fram till spridarna. //Aleo
  5. Jag tycker det ser ut som styrningen är boven i dramat och inte själva drevet, jag gissar att du inte har en hydraulstyrning utan en teleflex som börjar bli med åren. Kan detta stämma?
  6. Vad jag mins så sitter den i termostathuset. där pluggen (nr.24) sitter enligt bild. Aleo
  7. Tjena Det känns som tråden börjar komma ifrån ämnet litte men jag måste bara fråga, vore det inte lättare att byta propeller än att bygga om motorns rotation, eller har jag missat något? Det är möjligt att jag har rört till det med allt, fel vända maskinet, höger / vänster svängd propeller, fram och back på drevet m.m. kan det vara så här att vi ser inte skognen pga alla träd om ni förstår mig Aleo
  8. Är motorn sötvatten eller sjövatten kyld? har den gått varmt tidigsre? Om avgaslimpan är slut så märker du det på att vid belastning av motorn så går den varm, B20 klarar en viss varmgång men blir det för mycket kan toppen bli skev och du får vatten i oljan via topplockek. om detta är fallet så räcker det inte med att byta packning utan toppen måste planas. Det är värt att kolla upp vilken kondition avgaslimpan är i. Om du tror det är olje kylaren skulle jag provtrycka denna för att se om det är något läckage, och INTE koppla förbi den. //Aleo
  9. När bytte du bränslefilter senast? har du ett förfilter med vatten avskiljare och när byttes detta isåfall? Har du en elektronisk bränslepump? Om du har läckage så den tar tjuvluft som du skrev, så kommer det att läcka ut bensin när motorn är stoppad detta borde du ha märkt på fuktig koppling(ar) samt det borde lukta ovanligt mycket bensin. Vad har du för fögasare? strombergare, Solex, Weber. En eller två? Har du skruvat något på den/dessa under senaste tiden? //Aleo
  10. Prova här, något kanske passar http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Det är bara fylla i: Motorgrupp -> Aquamatic Bränsletyp -> Diesel Effekt -> 100-199 Antal cylindrar -> 4 Produktionsår -> 1980-189 Sedan är det bara att välja AQAD30 Senast ändrad av aleo | 08 september 2010 | 00:22
  11. Kan du beskriva din motor och drivlina lite mer. ex antal hk, antal cyl, turbo, årsmodell, backslag, drev mm Jag tror det blir lättare att hjälpa dig med lite mer kött på benen. //Aleo
  12. Det kan vara ett spräckt turbinhus i turbon. Dessa är nämligen kylda med motorns färskvatten (det slutna systemet) Har du märkt om motorn har tappat effekt, går dåligt, svart ryker vid belastning. Om du är osäker på din turbo kan du montera en tryckmanometer på röret mellan turbo och laddluftkylaren (anslutning för manometer finns org. troligtvis blindad med en skruv idag) vid normala driftvärden i marshfart har jag för mig att laddtrycket ska vara c:a 2 bar // Aleo
  13. Jag skulle börja med att rengjöra kylaren både på sjövatten och färskvatten sidan. Det kan vara bra och kontrollera termostaten. Jag har hört flera som har samma problem men dom har haft KAD32 // Aleo
  14. Tjena Vad sägs om här. Det är inte så mycket utrumme kvar i instrumentbrädan, om du inte ska bygga en ny. //Aleo
×
×
  • Skapa nytt...