Linmajon
Medlemmar-
Innehålls Antal
70 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Linmajon
-
Placering
Löjtnant
-
Vad i allsin dar har man därute att göra med familjen så här års, och i kyla, kolmörker och friska vindar?? Själv tyckte jag det var lagom att masta av sent i September...
-
Jag har provat just det. För det första drar datorfläkten bra mycket mer ström, men det kan ev. vara OK. Däremot var det rejält mycket mer drag i fläkten. Den lät alltså betydligt mycket mer än en solcellsventilator. För mig funkar inte det då den sitter 1m från huvudet när jag ska sova.. Kunde man dra ner varvet så kanske det vore ideallösningen. Kan tillägga att jag fäste fläkten med kardborreband via en träplatta för fläkten. Givetvis satt den bara fast några timmar innan limmet släppte, men det går ju att lösa.
-
Nä, inte riktigt. Min gamla 3,2Ghz PC från 05 är ännu idag inte särskilt slö, alls.. Märker knappt nån skillnad mot en ny quad-core win7-burk. Man ska köra ganska speciella grejer om det ska märkas nån skillnad. Inte ens Lightroom/Photoshop fick något dramatiskt lyft med uppdateringen. En PC är idag hyggligt framtidssäker och är nog fullt användbar 10 år eller mer om den inte rasar och lite beroende på vad man har den till. En sån i båten kan nog vara bra i vissa fall, men lika smidig som en GPSenhet blir den knappast. Min iPod touch som är 2.5 år hänger ännu med i Apples OS-uppgraderingar trots ett par generationer nyare poddar som släppts. Inte så tokigt. Den känns helt fräsch. Köper nog en ny iPad till nästa sommar, med fräscha sjökort. Kostar bara drygt dubbelt mot att uppgradera garminkartorna. Sannolikt blir den paddan fullt användbar i...åratal. Senast ändrad av Linmajon | 09 mars 2011 | 22:10 Senast ändrad av Linmajon | 09 mars 2011 | 22:11
-
Jag köpte ett litet oljeelement, 750w på Jula. En helt perfekt lösning i hamn och när jag vill natta över nån natt vid vårrustningen. Ingen låga och inga syreproblem. Inte drar den så hiskeligt mycket heller att det bör bli problem.
-
Har min förstabåt kvar sedan två år och är otroligt nöjd med den, en Maxi-77a. Det enda problemet är en dm. för lågt i tak för mig och lite smäckig inredning (om än funktionell). Visst vore det gött med något modernare men viktigast - jag kommer ut på sjön och har kul precis hela tiden. Mina kanske bäst spenderade sexti tusenlappar någonsin, men Albin verkar också bra. Senast ändrad av Linmajon | 16 december 2010 | 22:39
-
Det är nog inte helt otänkbart, eller åtminstone en möjlig förklaring. Det är ju väl känt vad som hände Mercedes när de trixade med lackprocessen för C/E-serien under sent nittiotal. Resultatet var ju rostproblem bortom all beskrivning. MB har ju ännu inte fått tillbaka de anseende de hade innan. Vad jag vet har ingen utomstående fått veta vad som egentligen hände. Senast ändrad av Linmajon | 09 november 2010 | 20:48
-
Mjaae, epoxi och annat funkar ändå men är det lite kyligt härdar det långsammare. Är det inte minusgrader härdar det ändå till slut, och det är väl ganska lång tid till våren..?
-
Det är något här som inte stämmer. - Ett större eller mindre antal HR borde ha knäckts på mitten de senaste åren eftersom HR uppenbarligen tillverkar så undermåliga skrov. Har det hänt? - Hur svårt är det att borra ett par dussin hål i båten enligt konstens alla regler? Det skulle ge ett bättre underlag än något annat. Ultraljud är inte alltid tillförligtligt, särskilt inte på handupplagda detaljer. Ett antal hål skulle enkelt kunna repareras till perfektion
-
Min ståndpunkt var ganska brutalt ensidig för några dagar sedan men efter att ha läst domen har jag några funderingar. - Hur vanligt är det att skrovet på en HR på något sätt mankerar och gör farkosten i princip livsfarlig? Sprickor och allehanda fadäser på just HRskrov borde vara väl känt bland seglarkretsar menar jag? - Med tanke på den gedigna listan med alla möjliga stora och små fel borde HR gjort mängder av kunder besvikna, eller har paret lyckats få ett extremt sällsynt uselt måndagsexemplar? - Att för ersättning inkludera ersättningar för allt möjligt och omöjligt (bl.a. likvärdig hyrbåt) ligger dem nog i fatet. För vanliga garantiärenden kommer sånt nästan aldrig på fråga.
-
Vilken bra ide! Borde vara smart då att göra den så tunn som möjligt förstås. Min första tanke är att göra en slags klappkonstruktion a'la strykbräda men det borde vara enklare med enklare vikbara stöd undertill. Kanske helt borttagbara stöd skulle göra den tunnast och enklast? ...och hur kompenserar man för den ökande bredden i övre läget? Behövs det alls? Måste nog mäta min Maxi77a och se...
-
Då skarvar jag på med en fråga i ämnet: Min M77:as släde är helt slut i lager etc. Skenan har ovala hål med slitna ändstoppare (eller vad de heter) och skotlinan är helslut. Byter nog ut skena och hela klabbet till nästa säsong. Är det 'bara' att skruva loss skenan och skruva dit en ny? Sitter skruvarna i enbart plasten eller? Hur djupa är de? M-gängor eller skärande? Mvh Mats Senast ändrad av Linmajon | 29 september 2010 | 19:04
-
Seglade hem min första båt - en Maxi77a för två år sen. Det tog 4 dagar, och det var en fantastiskt rolig, oförglömlig historia. Transport med firma skulle kostat 10Kkr plus moms. Senast ändrad av Linmajon | 12 september 2010 | 21:27
-
Jag har en Garmin Oregon 200 handjagare som komplement till min fast monterade Garmin 520. Den använder samma kort som den stora och det är bara att flytta över de relativt få gånger jag använder den. Fördelar är att den är stänkskyddad, går länge på 2 vanliga AA batterier och framför allt att den visar ett riktigt sjökort. Dessutom är användarvänligheten suverän med tryckskärm. Helt perfekt vid bl.a. panorering av kortet (och det gör man OFTA). När jag drar ut på en jolletur är den fullständigt ovärderlig - en lite oväntad bonus sedan jag blev med jolle. Den absolut enda nackdelen är att skärmen skulle kunna varit tydligare i direkt solljus. Den är väl grumlig. Tur att jag har bra syn.. Senast ändrad av Linmajon | 09 september 2010 | 21:39
-
Visst är den helt sjukt snygg.. Såg en vid gästbryggan i Loftahammar för några veckor sen. Det är ju egentligen så en segelbåt ska vara konstruerad...
-
Jag håller med Fänrik till 100%. Finns det nåt tråkigare än andra seglare som har synpunkter på vad man ska göra och när osv. Det finns miljontals anledningar till att man helst går en bit med motor. En sak JAG har lite svårt att förstå är varför många vid sen ankomst till naturham ska ha så bråttom att dra på segelkapellet trots att de ska iväg tidigt igen. I princip alla (utom jag) gör det. Jag bäddar heller aldrig sängen om jag är ensam hemma och ska jobba hela dagarna...