![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
jonassheiakh
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jonassheiakh
-
Placering
Kadett
-
Tack för alla informativa inlägg, jag ska då vända mig till lite mindre verkstäder och se vad de säger, men tycker ju endå att den största marinan i Norrköping inte ska ta ockerpriser, men det är självfallet alltid bäst att kolla runt lite Mvh
-
Oj 1500kr för en service, de gav mig ett ca pris på 5000 kr för en vanlig service med impeller byte. Detta var på Alvar båtar i Norrköping som är en certad Yamaha service verkstad vad jag förstår, och även en rätt stor marina i Norrköping. Får kanske leta vidare isf, om det finns andra alternativ. Tackar Senast ändrad av jonassheiakh | 12 januari 2009 | 02:39
-
Hejsan, Jag antar att det inte bara är jag här inne så längtar efter att sjösätta sin båt när isen släpper någon gång ramöver Men innan dess så finns det ju visst arbete som måste ske, tex service av sin motor. Då jag är förstabåts ägare och aldrig lämnat in en motor på service förut har jag inga riktlinjer alls vad det borde kosta. Jag ska lämna in min -93 Yamaha 90HK Autolube på service, för att kolla så allt står rätt till. Då undrar jag självfallet vad en sådan service borde kosta ungefär. Även så att när jag bytte olja innan vintern så var min olja mjölkig, vilken den ej ska vara förstår jag, så jag antar att de måste gå igenom det också . Någon som har kan ge mig lite råd i angående serviceställen runt Norrköping och även kanske pris på vad en sådan service borde kosta ungefär. Mvh, Jonas
-
Hejsan, Som rubriken förklarar så är jag förstabåtsägare och förklarar även att växelhusoljan var mjölkig nu när jag tappade ur den. Har läst de flesta trådar här på MG men har inte riktigt hittat någon som förklarar åtgärder eller worst/base case scenario när oljan är mjölkig. Vad kan prislappen bli best vs. worst. Vad kan orsaken vara ? Något man kan kontrollera själv ? Jag har kört med båten hela sommaren efter jag köpte den, och ej märkt av några problem. Har ju som sagt läst väldigt många trådar här på MG och alltid hört talas om att olja som är mjölkig betyder seriösa problem, gissa då ångesten man fick när man tappade ur sin egen olja. Jag har även nu tappat ur oljan och fyllt på med ny, jag hade tänkt lämna in motorn på service frammåt vårkanten endå, kan jag vänta tills dess eller måste jag lämna in motorn nu ? Och även en sista fråga, jag fick uppenbarligen inte i tillräckligt med olja när jag skulle fylla på ny, tuberna tog slut innan oljan rann över i topphålet, kan jag lämna det ofyllt och fylla på resten i vår eller ska jag åtgärda detta på en gång ? Mvh, Jonas
-
Ah, tack för snabba svar Kan även vara så att det är ett speciellt båtbatteri som sitter i, ska ta upp den för första gången om några veckor, så man får kolla upp alla detaljer då. Tack /Jonas
-
Hejsan, Som förstabåtsägare har man många funderingar, så här kommer ännu ett inlägg. Detta gällande generator och batteri i båten. I min båt sitter det ett vanlig bilbatteri vad jag kan se, och lanternor/ekolod/vindrutetorkare och trim/tilt går på detta självfallet, och även elstarten. Det jag dock ej vet är om det finns en generator i båten, hittar ingenting i motormanualen angående generator, bara hur man kopplar i batteriet. Det jag undrar är då hur man kan kolla om man har generator så att batteriet laddas upp, annars måste man väll byta ut batteriet varje säsong eller iaf ladda det ett par ggr/år ? Men vill ju inte sitta stilla ute på vattnet pga av ngt sånt här dumt. Har en Flipper 535 Sunfish, oh en -93 Yamaha 90Hk Autolube. Tack på förhand, Jonas
-
Jag skulle helst vilja köpa en 30km´ s upptagningsvagn, men den billigaste för 5.35m jag hittar på blocket etc, är 8000kr i Östergötlandsregionen. Vilket är lite för mycket om du frågar mig, iaf i nuläget. Men om någon har en billig till salu, så är det bara att kontakta mig på 0738-139640 Mvh, Jonas
-
Ok, tack för svar. Det låter lite krångligt, men det kanske är mest för att man är rädd om båten och inte vill att den ska tippa över ellernågot liknande Funderar på att montera av motorn innan och även lämna in den på service för att sedan få det lite lättare med själva båten, när det försvinner 140kg. Dock har jag hydrauliskt styrning, och har ingen direkt manual för att montera bort det hela. Men det rer sig Förstabåts ägare som man är vill man ju göra det rätt, så det kanske blir att lägga den på marinan och istället klura ut en bra lösning till nästa år. /jonas
-
Hej, Skulle behöva lite tips angående hur man pallar upp en båt. Jag har alternativet att forsla båten till en lokal marina och ställa den där över vintern, men de ska ju ha hyra för bockar, för att lyfta dit båten osv. Iofs går förvaringen på ca 2000kr som kanske är okey ? Men eftersom jag precis lagt ut dryga 80.000kr på båten så tänkte jag försöka spara lite och kanske palla upp dem själv på trädgården över vintern. Någon som vet hur man tillverkar bockar, för sitt skrov, och hur man sedan faktiskt lägger dit båten på bockarna från en trailer, om det ens är möjligt. Det är en Flipper 535 Sunfish, 5.35x2 med 90Hk 140kg motor. Mvh, Jonas Senast ändrad av jonassheiakh | 02 september 2008 | 16:37
-
Hej, Jag har precis läst om instruktionsboken, och kom fram till att jag tolkat den helt fel, och det är precis som du säger. Olja ska i. Skulle precis ta bort tråden men du hann svara. Tack för svar dock Olja ska i snarast
-
Hej, Har precis köpt en begagnad båt och nu endast 1vecka sen köpet så får jag problem med att kyllarmet(tror det är det som piper) från själv gasreglaget går igång. Hela tiden, och speciellt när man har maxxat motorn och saktar ner eller om det är hög sjö. (Idag pep det konstant när jag låg stilla) Jag kan se att motorn får vatten, då den sprutar ut vatten hela tiden från skvallerhålet?. Frågan är då varför den gör detta då den uppenbarligen får vatten. Det går inte att åka max när larmet är igång då den verkar strypa varvtalet. Några ideer på hur man kan justera detta eller vad det kan vara för fel ? Väldigt störande då jag gärna vill ut o använda min nyinköpta båt ! Det är förövrigt en Yamaha Autolube 90Hk -93 mvh, Jonas
-
Hejsan, Nu har inte jag tänkt skriva den själv för att jag är helt blank på propeller val osv. Men jag tänkte att det kanske finns någon snäll själ där ute som kan skriva en hyffsat shysst tänk på detta när du ska välja propeller Har försökt leta efter en generell tråd här på forumet, men hittade inget vettigt. Jag har som sagt ingen koll på detta, så alla okända temer gällande propellrar är svårt o dra nytta av. Om någon kan skriva förklaring på allt och lite förslag. tex, Stigning, diameter, tum, kuppade blad, Hur hittar man maxvarv på en motor, ska det vara ngt speciellt varvtal / kg båt osv. Jag har själv precis köpt en ny båt och kan inte få upp den till mer än 5200rpm och vill därför ha hjälp, båten väger 330kg utan motor och det är en -93 Yamaha 90HK-AL med en Ballistic 13-1/2 17(vad nu allt detta betyder ) på. Men jag kan tänka mig att det är fler som behöver upplysning i denna fråga, så därför efterfrågar jag att en propeller mästare skriver några visa ord Väl mött, Jonas
-
Ah ! Båtslip var namnet Hade inte en aning, och fick det lite stressigt. 2 bra svar, tackar o bockar. Jag tror lösningen för iår blir att köpa en trailer och sen ta i/ur varje gång jag ska använda den tills det är dags för vintern(antar att det borde börja frysa på i oktober?). Men detta är väldigt bra för nästa år. /jonas
-
Hejsan, Har en liten fundering, ska antagligen köpa ny båt imorn och forsla till mitt landställe i östergötland, det är en 5 m Flipper 535 Sunfish, problemet är som följer. Jag måste dra upp båten på land då det inte finns ngn brygga att lägga till vid. Någon som har förslag hur detta ska gå till ? Eller hur man konstruerar en vagga med stödhjul som man kan dra upp den på. Är lite stressad över detta och skulle behöva få lite förslag på hur man ska gå tillväga eller vart man kan köpa uttrustning för att lösa det hela. Mvh Jonas
-
Ok, det låter ju jättebra Dock har jag precis lite läst om att 510´ an inte är en fartbåt utan den överplanar vid höga hastigheter vilket hämmar topfarten. Vad borde maxfarten vara på en 510 med en 90hk motor ? Har tittat på en Flipper 535 Sunfish med 90HK, den verkar som en bra båt, och 100kg! lättare än 510an ? Kan detta vara sant ? Även en bigbuster med 85Hk är av intresse. Några synpunkter på detta ? alltid uppskattat