Hej,
Jag har själv problem med korrosion på delar av motorn och drev och tycker att ju mer man läser om det, dessto mer förvirrad blir man. Jag tar här och delar med mig av den information jag har hittat. Det finns många typer korrosion: galvanisk korrosion, groplorrosion, spaltkorrosion, elektrolytisk korrosion (läckströmskorrosion), organisk korrosion och AC-korrosion (växelströmskorrosion).
Här är en bra link om korrosion: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf
Min träbåt har Vovlvo Penta motor & drev och detta tips fick jag nyligen av Drevia.se (efter att ha sett foton på skadorna):
“Detta är inte någon normal korrosion, och det beror heller inte på att du har använt för lite anoder. Jag skulle tro att du istället har råkat ut för galvanisk korrosion. Detta kan uppstå när elsystemet är felkopplat och att motorn på något vis har kontakt med vattnet. Elektronvandringen i vattnet sätter igång och drevet och skölden bildar en enda stor anod. Jag föreslår att du gör en felsökning på ditt elsystem, och du kan gå tillväga enligt denna länk: http://www.drevia.se/db/galvkorr.html
När du har gjort mätningen och rättat till ev. strömläckage är det dags att montera anoder igen. Båten är ju av trä så det bör inte bli så här stora korrosionsproblem utan att ha ett rejält strömläckage ut i vattnet.
Om det visar sig att det inte är något strömläckage på din båt, så bör du undersöka de båtgrannars båtar som också de kan läcka ström.”
Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till!
MvH,
Vanessa