-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm JanAxel
-
Placering
Kadett
-
Här är en sådan jag har: http://www.blocket.se/vi/17125872.htm?ca=23_11_s&last=1 Den här kanske är lite för dyr men det är snart höst och pruttider Kan inte annat än rekommendera den. Går väldigt bra i sjön, planar lätt och är som sagt inte så törstig. Rejält med utrymme till alla ombord. Du kan gå in på www.searay.com och kolla in deras archive så hittar du nedladdningsbara broschyrer (välj rätt år först). /Jan
-
De finns med fyror och v6:or också. Själv har jag en SeaRay (200cc) med v6:a. Den dricker drygt en liter/sjömil när jag marshar runt 22-24 knop. Som referens kan jag nämna att jag också har en Ryds 500ht med 70hk utombordare. Den sörplar i sig 0,7 - 0,8/sjömil. Den går dock inte lika fort i marshfart utan håller sig väl runt 17 - 18 knop. Komforten är mycket högre i SeaRayen. Är bara båten inte för stor och tung tror jag inte bränsletörsten blir så mycket högre för de amerikanska båtarna. Det är ju i stort sett samma motorer alla tillverkarna använder i grunden (även Volvo) för sina inombordare. GM:s V8:or på 7,4, 5,7 eller 5,0l. V6:a på 4,3l eller 4:a på 3,0l. /Jan
-
Du kan ju kolla in min tråd ang skjölden/drevet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=244189 Den här tråden är också värd att läsa: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=240501 /Jan
-
Ok, nu har jag kollat på mercstuff-sidan igen och förstår vad du menar. Jag trodde att även den delen ingick när man köpte nytt drev. Är lite färsk på det här med inombordare...tack för hjälpen.
-
Kollade in båtfirmans hemsida och de skriver att: Vi kan leverera båten eller motorn direkt hem till Er oavsett var Ni bor!. Förmodligen kostar det väl en slant men det går kanske att förhandla om i en prisdiskussion. / Jan
-
Kan den här vara något? http://www.blocket.se/vi/12434720.htm?ca=23_11_s Jag har själv tittat på den (men den var för stor för mig) och tyckte att den verkade vara i fint skick. Har dock inte varit ombord. Det borde inte vara några problem att pruta ned priset till din budget så här i augusti. Bor du långt ifrån Malmö så ta med din fru på en weekendresa dit. /Jan
-
Nu har jag fått besked från marinan. Det var en en förslitning vid styrarmen/tappen plus att styrwiren behövde spännas. Wiren var lätt att spänna och de bedömde att förslitningen inte var värre än att båten gick att använda på ett säkert sätt. Att byta ut styrdelarna skulle ta en dags jobb för deras mekaniker, dvs. ca 5000:- plus material. Det känns inte riktigt som om jag vill lägga de pengarna på ett drev från 1989. Jag får vänta tills jag tagit upp båten för säsongen och försöka fixa det själv under hösten och vintern.
-
Tack för tipset. Det här verkar vara det problem jag har. Att borra hål i överhuset låter inte så kul. Ska bli intressant att höra vilken prislapp marinan sätter på det här jobbet. Bytet av knutkorsen skulle kosta 4000 - 4500:-. Lägger man till styrningsjobbet får jag nog fundera på om inte det är bättre att köpa ett utbytesdrev istället.
-
Vad sägs om den här: http://www.blocket.se/vi/16901727.htm?ca=16_s Mvh Jan
-
Lämnade in min båt (Sea Ray 200 cc) igår för att byta knutkorsen i drevet. Upptäckte då att man kunde röra drevet en sådär 8-10 cm i sidled. Jag behövde inte ta i det minsta utan bara peta på drevet så rörde det sig. Är det någon som har en aning om vad det kan vara fel på? På marinan ville de inte gissa innan de hade gjort en felsökning.