pixelmannen
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pixelmannen
-
Placering
Kadett
-
Vad är det för firma som kan fixa något sådant? Har själv en 80 och det vore ju inte fel med lite mer klös. //Stefan Lundins Marin R&D i Eskilstuna. Sök på "uppgradera din utombordare" på www.blocket.se så kommer det upp. //Peter
-
Återkoppling. Har monterat min DF80A. 2 personer, fulltank 150L, lite fiskespö och packning så kommer jag upp i 24 knop mätt med GPS:en. 5500 rpm, enl instruktions boken så ska man ligga på ca 5700 rpm då ska motorn "må bra". Är jag ensam i båten så får jag några hundra rpm till. Det sitter en propeller som är snäppet mindre än original på den. Tror det är en 17 Tum. Är hur nöjd som helst med motorn, blev skillnad från 70hk Evinrude från 1979 hehe
-
Återkoppling. Har monterat min DF80A. 2 personer, fulltank 150L, lite fiskespö och packning så kommer jag upp i 24 knop mätt med GPS:en. 5500 rpm, enl instruktions boken så ska man ligga på ca 5700 rpm då ska motorn "må bra". Är jag ensam i båten så får jag några hundra rpm till. Det sitter en propeller som är snäppet mindre än original på den. Tror det är en 17 Tum. Är hur nöjd som helst med motorn, blev skillnad från 70hk Evinrude från 1979 hehe
-
Såg att TomasS inte varit aktiv sen 2013, men det kanske poppar upp ett mail om man skriver här. Vad hade du för propeller på din DF90? Varvtal vid 27,9 knop samt marsch? Med vänlig hälsning Peter
-
Att köpa en utombordare som har gått 2000 timmar och "chippa den" för att den är för klen för båten man sätter den på tycker jag låter som ett väldigt kortsiktigt sätt att hålla nere på utgifterna. Hur menar du att de skulle va ett kortsiktigt sätt? Kollar man på nätet har jag sett att Uttern 6300 har sålts med både 70, 80, 90, 115hk motorer. Att köpa och montera denna 80hk Suzuki jag pratar om kanske kostar mig 35 000kr i runda slängar. Men ska jag ha en 115hk fyrtakt så kostar ju en sån uppemot 70-80 000kr. Med vänlig hälsning Peter
-
Då känns det ju som att 95hk ska kunna räcka. Min båt väger ca 1100kg tror jag.
-
Okej. Jag ska nog köpa den så får jag pröva. Annars så får jag väll leta annan motor. Det är en firma, den är alltså servad varje år av samma firma sedan ny.
-
Hej, håller fortfarande på att leta motor till båten. Har kollat på en Suzuki 2008 på 80hk och jag pratade med en firma som kunde chippa den så att den blev 95hk. Eftersom 70, 80, och 90 hk är samma motor bara annan box i dem. Den har gått 2000 timmar men är servad enl plan varje år, hur tror ní en sån motor är som gått så många timmar? En 80 hk väger 155 kg medans en 100/115hk som är samma motor väger 190kg. Hur tror ni att dem står sig mot varandra, 20 hk mindre men även 45 kg minde på akterspegeln? Mvh Peter
-
Det är som ni skriver här på forumet, man missar eventuell återkallelse eller om det skulle vara någon del som ska uppdateras/bytas ut. Min återförsäljare i stan gav ett exempel på en som hade problem med sin Suzuki som hade köpt via KGK Sverige och den krånglade när man hade full gas och tiltade motorn t.e.x. Då hade det gått smidigt på garanti och till slut hade dem bytt hela kabel stammen i motorn och det gick på runt 40 000kr. Skulle man köpa en via grå import och inte kan påvisa att felet är fabrik utan att du gjort det själv, och kanske åker på att betala det själv är ju den rabatten på motorn snart "uppäten". Är det så att Suzuki inte har årsmodeller längre? Utan att dem t.e.x. byter ut DF155 mot DE115 när dem gör en uppdatering? Det kanske gäller alla motorer på marknaden? Och som Pos42 skrev skulle någon av marinkonsulterna, prispressarna, båtcompagniet (om man köpt av dem) gå konkurs. Då sitter man där, andra hands värdet blir väll heller inte lika bra om du skulle vilja sälja den sen. Får läsa lite om Mercury nu också se om det kan vara intressant. Jag har även sökt efter lite tester på 115hk motorer i tidningar och på nätet, men de verkar inte som någon gjort såna. Kanske sitter någon med en tidning med ett test i? Det känns som att det är fler som föredrar att köpa ifrån en svensk "stor" återförsäljare. Tack för alla svar än så länge,.
-
Min återförsäljare sa att jag kunde montera motorn själv men han var tvungen att fylla på/kolla olja. Samt göra första uppstarten av motorn. Annars skulle garantin inte gälla. Det där med Mercury lät lite intressant, är det 2015 års modell som är en ny maskin eller 2016? Hoppas på svar från fler.
-
Hej, fick köpt mig en Uttern 6300 årmodell 1986 för 20 000kr i början av hösten och hängde på min Evinrude 70 hk 2-takt från 1979. Båt och kapell i bra skick och all el + lanternor och knop mätare fungerar perfekt. Men efter att jag provkört båten och har kört lite så fick jag upp den i 18 knop på fullvarv. Och då kände jag att det behövs för det första en modernare fyrtaktare där bak samt mer effekt. Så nu håller jag på och kolla efter en helt ny eftersom jag fick båten så pass billigt så känner jag att det kan vara lämpligt med en ny motor och om jag sen ändå vill sälja båten så kan jag tjäna en slant. Jag har sökt och hittat massa gamla trådar från 2006 och så, men ingen i nutid (2015) som köpt från båtcompagniet eller prispressarna. Eller köper folk bara från general agenten KGK Stockholm? Jag har snöat in mig lite på Suzuki 115hk. Dels för att det är kamkedja, vikten, och bra pris. Och att det finns många återförsäljare. -Min återförsäljare i stan har den méd 7 års garanti för 129 900kr då tillkommer vajrar samt oljor. -Prispressarna har med 5 års garani för 94,900.00kr då tillkommer frakt,vajrar och oljor. ¨' -Båtkompagniet har med 5 års garani för 104900kr då tillkommer vajrar och oljor, dem har frifrakt. Dem finns ju även i Kungälv om man skulle vilja åka och prata med dem. Montering fixar jag själv. Jag bor i vänersborg Det jag undrar är om någon har haft fel på motorer och om hjälpen från företagen har vart bra? Har dem löst felet på garani utan tjat? KGK antar jag har bra service men dem andra 2? . svar och motivering tack. Med vänlig hälsning Peter
-
pixelmannen började följa Ny 115 hk, köpa från bårcompagniet/prispressarna?
-
Hade samma problem med min md3b diesel vi hade packat hela båten full och skulle ut på semster och kommer ytanför hamnen och gasar på till ungefär 2300 varv och då börjar det ryka virr och lukta brännt gummi då var den veckan förstörd. Vi började att plocka av topparna och det visade sig vara en av dem som hade rostat sönder för dem är ju så tunna i toppen kylkanalerna allså, vi fick tag i begagnade för 2500 kronor styck och sen blev slut summan 15000.. Lycka till!!.