Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

tobbe03

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tobbe03

  • Placering
    Kadett
  1. Jag hade krittorr gelcoat och lyckades väldigt bra med polermaskin - först autosol chrome polish, sedan någon vanlig polish, sedan vax. Torka av båten med putsdukar och byt rondell mellan varje steg. Lycka till!
  2. Jag går i samma tankar som du, funderar på maxi 680, nimbus 22 eller amerikansk DC typ chris craft scorpion 210. Är nog mest sugen på maxi 680 pga U-soffan/solbädden som verkar praktisk och utnyttjar båtens storlek maximalt. Jag har läst ett par tester med Maxi 680 och något som lyfts fram som en nackdel är att det är sandwichskrov som tydligen skadas lättare än vanliga skrov. Borde man borde undvika Maxi pga det? Innebär sandwich-skrov att det inte är en massa ingjutna träbalkar som stabiliserar skrovet? Isåfall är det ju en fördel eftersom det verkar inte allt för ovanligt på tex amerikanska DC att man måste plocka isär hela båten och såga bort ruttna balkar och gjuta om. En skum sak är vikten på maxi 680, jag hittar en uppgift om att den väger drygt 2 ton vilket verkar för mycket, en annan källa säger 1200 kg vilket låter för lite...
  3. Kul att det funkar så bra! Har du funderat på att tanka E85? Det borde ju funka iom lambdaregleringen. Jag drömmer om att köpa V8 båt och göra liknande operation som du och E85 konvertera.
  4. Hej! Jag vet att denna tråd är gammal men det vore intressant att få veta hur det funkade med lambdaregleringen?
  5. Men om man ser på det hela på detta viset då. Vi har två alternativ: 1) Vi slutar använda fossila bränslen så fort vi kan. 2) Vi slutar använda fossila bränslen när de tar slut / blir för dyra för att utvinnas. Vilket alternativ är bäst? Båda alternativen innebär att vi måste börja använda förnybar energi istället för fossil. Alternativ 1 ger mindre global uppvärmning. Alternativ 2 gör det möjligt för oss att ignorera problemet tills vi har kniven på strupen.
  6. Japanarna har ju lyckats nu kan man säga. Toyota Prius har satt fart på alla andra biltillverkare att ta fram hybrider. Under 2009 och 2010 får vi nog se plug-in hybrider från många tillverkare. Drivmedelspriserna ökar oavsett skatterna. Vi måste ta fram alternativ till att tillverka drivmedel från olja eftersom tillgången kommer att fortsätta minska. Det är klart ingen vill minska sin levnadsstandard. Jag citerar mig själv: Genom att sträva mot att använda en större andel förnybar energi visar vi omvärlden att det är möjligt att minska klimatpåverkan och forfarande vara ett välmående och industrialeserat land. Angående dagens etanol så tror jag inte att det är någon slutgiltig lösning men det är iaf bättre än bensin och diesel. För att Sverige ska kunna bli självförsörjande på drivmedel i framtiden måste vi utnyttja skogen och/eller andra förnybara bränslen (eller el till elbilar) tillverkade med förnybara energikällor som vind och sol. Du verkar tro att lokal produktion av drivmedel orsakar ett laglöst samhälle. Förstår inte riktigt vad du menar... att vi kommer dricka etanolen istället för att tanka bilen? Senast ändrad av tobbe03 | 14 september 2008 | 23:23
  7. När jag och de flesta andra människor använder ordet växthuseffekt så menar vi den onormala ökningen av växthuseffekten som beror på att människan använder fossila bränslen och därmed tillför växthusgaser till atmosfären. Javisst har klimatet hela tiden förändrats men nu är det människan som orsakar en onormal och snabb förändring av klimatet. Om vi kan undvika miljökatastrofer genom att minska vår klimatpåverkan – tycker inte du att vi borde göra det då? Det ”stora antalet SERIÖSA KLIMATFORSKARE” som du pratar om är en minoritet i forskarkåren. Ja, när det gäller elproduktion har vi låg klimatpåverkan precis som du säger. Däremot är det värre ställt med bilparken som släpper ut mer CO2 än EU-genomsnittet. Kina släpper ut mycket mindre CO2 per person än I-världen. Vi kan inte förbjuda dom att industrialiseras och bygga upp sin ekonomi. Och kineserna har väl lika stor rätt att köra bil som vi har? Däremot kan vi bidra med ny teknik så att U-länder kan industrialiseras på ett mindre ”smutsigt” sätt än vad vi har gjort i västvärlden. Senast ändrad av tobbe03 | 14 september 2008 | 22:29
  8. Det är anmärkningsvärt att så många tycker vi ska i princip ignorera växthuseffekten. Sverige är ju så litet så vi påverkar knappt nåt ändå -det måste vara det mest korkade argumentet som finns! Jag tror att Sverige kan påverka omvärlden avsevärt genom att vara en förebild och en spjutspets inom miljövänlig teknik. Genom att sträva mot att använda en större andel förnybar energi visar vi omvärlden att det är möjligt att minska klimatpåverkan och forfarande vara ett välmående och industrialeserat land. Genom ny teknik och miljöarbete kan vi också hjälpa och inspirera framtidens I-länder (som Kina) att välja andra vägar än att bara elda fossila bränslen. Låter kanske lite högtravande men jag tror faktiskt att Sverige kan spela stor roll i klimatarbetet på den här jorden.
  9. Martin, bra idé med etanolkonvertering av båtmotorn. Det skulle jag också gärna göra. Drömmen är att köpa en inombordare med katalysator och etanolkonvertera den. Får man fråga vad det är för boxar du pratar om? Finns det boxar som är avsedda för att styra insprutningen till just båtmotorer? Jag vet att det finns till bilar, de kanske funkar till båtar också? Senast ändrad av tobbe03 | 09 september 2008 | 15:23
×
×
  • Skapa nytt...