Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

75magnus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om 75magnus

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej Jag har köpt ett begagnat lock till mitt 280 drev för gängan till oljestickan gick sönder. Jag fick nu se att det inte finns någon nedsänkning där o-ringen ska ligga på mitt nyköpta lock. Hur ser era ut? Ska det vara en annan packning kanske. Som det är nu kommer jag komprimera o-ring fullständig när jag drar åt. Trevlig kväll , Magnus
  2. VP280 sp Byter olja och drivknutsbälg vartannat år. Kollar oljan och nipplar och funktion varje år. Avgasbälgen hänger med så länge den ser ok ut. Kan bli upp till 4-6 år. Målar varje år. Såklart noggrannare när drevet är av för bälgbyte. Annars bättringsmålning.
  3. Den borde ju hålla några år till. Ska felsöka så gott jag kan. Några tips? Det hände ganska fort egentligen. Låg i marschfart ca 18-19kn och så började den sacka lite allt eftersom. Hela förloppet kanske tog en kvart. När jag ökade gasen hände inget. Jag har beställt nytt bränslefilter. Jag har även en bränslepump vid tanken som kanske börjat bråka. Men om soppan inte räcker vid det gaspådraget borde den väl rycka och gå ojämt. Men det gör den inte. Jämt o fint men ingen ork. Funderar på om bränslepumpen inte orkar leverera rätt mängd bränsle så kanske insprutet gör att den går jämt ändå. Sen är det ju tändningen. Det är brytarlöst system. Ska kolla över slangar så det inte är något som drar tjuvluft. Dessa k-jet är tydligen känsliga. Någon som har några tips?
  4. Hej. Har en Flipper 700 med en B23e mekaniskt insprut (k-jet). Jag bytte limpan inför säsongen 2014. Köpte en HGE som jag tyckte kändes bra och passade fint. Den gamla var en original penta men hade rostat upp så skiljeväggen var helt borta. Jag kände en effektförlust som ökade allt eftersom den gamla limpan rostade sönder. Skiljeväggen är viktig för dessa motorer. När jag fick dit den nya så fick motorn kraften tillbaka. Har nu kört 4 säsonger och inne på 5:e. Nu har motorn tappat ork igen på varvtal över 4000rpm. Detta kom fort när jag var ute och körde. Den går jämt och fint på varvtalen. Men om jag gasar så fullgas över 4000 varv händer inget utan jag bara hör hur insuget öppnar och det brölar. Misstänker limpan men den är inte så gammal än. Någon som har några funderingar. Kan ju vara massa andra saker men den går som sagt fint för övrigt. Magnus
  5. Jag har en likadan båt. Samma motor fast med mekanisk insprutning. Jag vet inte exakt vad den drar men tippar på 1.3 vid 21 knop. Toppar 26 när den precis är sjösatt. Efter man lastat i lite packning och tankat vatten och bränsle och annat så tappar jag i regel ett par knop men ligger lagom i 20-21 med semesterpackning. Har för mig att jag ligger ca 4600rpm då. Jag har en liten större propp än original eftersom motorn har lite bättre vrid och styrka med sprutet än foggarna. Hur som helst så är det nog så att det inte är något fel utan att den drar såpass med folk och packning.
  6. Låter som en eller båda propparna har gett sig i vulkningen. Kör inte med detta. Kan bli dyrt om de skaver mot varandra och något går sönder. Har en kompis som det hände för och han tuffade vidare försiktigt men det blev dyrt ändå..
  7. Jag köpte ett nytt förladdat kort förra året till min gamla Garmin 276c. Det var det lättaste sättet. Hörde mig för innan jag beställde och några sa att det kanske kunde finnas nån som kunde lösa det med att föra över men måste då de ha gamla överföringsgrejerna kvar. Jag hittade ingen då iaf.
  8. Tack för svaren. Ska byta oljan innan vintern. Jag känner en som förvarade drevet utan olja under vintern för han började greja med det. Det blev tyvärr liggandes så tills tidig vår. När han väl fixat felet på nedre delen och sjösatte så gick det att lägga i växeln men aldrig ur. Så det blev renovering av övre delen också. Tror det var konkopplingen som nöp ihop. Hela kalaset blev mkt pengar. Därav min " oro"
  9. Är det någon fara att ha drevet liggandes på sidan under vinterhalvåret? Med oljan kvar såklart. Har inte funderat på det tidigare men det kan väl inte ha någon betydelse? Tänker på att oljan inte ligger på de ställen som den normalt gör om drevet står upp. Magnus
  10. Jag köpte en HGE från Drevdelar till min AQ145. Har kört denna sommaren med den bara så livslängden vet jag inget om än. Kvaliteten kändes bra och den passade perfekt.
  11. Då är det ju svårt att veta. Jag hade köpt en ny större och testat. Den var ju inte så dyr. Eller så gör du rent den du har ordentligt och testar. Som jag skrev tidigare så finns det flera andra fel det kan vara också. Dessa plattväxlare är mycket effektiva. Jag har en också av annan modell. Vet inte effekten på den men den är liten.
  12. Du får förklara mera. Satt det ingen växlare i båten när du köpte den? Har den gått varm sen du köpte den? Har det funkat tidigare med den växlaren som sitter i?
  13. Är det orginalväxlaren på nu? Om det har funkat tidigare så har du förmodligen fått något annat problem som gör att inte växlaren orkar med. Kan vara impellern, sjövattenfiltret, skit i växlaren, skit i oljekylet, avgaslimpan mm.
  14. Det går inte att kolla på det sättet. Du måste plocka loss propparna och se hur de ser ut. De går så trögt på gummit även om de ärr kass så de känns bra ändå. Har för mig det finns en märkning mellan navet och proppen som visar om det rört sig.
  15. Om det är navet på någon propeller bör du inte köra förrän du kollat upp det. Kan bli dyrt att reparera om propparna trycks framåt och skaver sönder något. Det hände på en kompis 290 drev förra sommaren.
×
×
  • Skapa nytt...