Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Topaz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Topaz

  • Placering
    Kadett
  1. Om du kör långa stunder med motor så bör du inte ha mer än maximalt 14.5 V över batteriet, optimalt är 14.3 V. Högre spänning kokar bara bort vatten ur batterierna.
  2. I en segelbåt behöver man inte ens 1% av den kraften, ett exempel på en Sachs 8-hästare som dock inte går riktigt så rent som den ska: http://www.youtube.com/watch?v=D6mdrmCZ32E&feature=related
  3. För att på bästa sätt planera ombyggnaden av inredningen i en Topaz så söker jag efter andra Topaz-ägare, helst några i Stockholmsområdet som har lust att prata några ord och gärna visa mig sina båtar, eller om någon kan vara bussig att maila mig bilder på sin inredning. Hoppas det finns någon som läser detta MVH, Mats Olofsson 08-580 83 944 mats_o(snabela)home.se
  4. Jag känner ännu inte till en enda båt som bytt ut Ro135:an till något annat utan att soppaförbrukningen ökat, inklusive ett par dieslar ! (Viktökningen är inte försumbar) Har bänkat denna och med rätt propellerval drar den ca 290 g bensin per hästkrafttimme, klart mindre än någon annan motor från 60-talet. Däremot kan det vara problem att få tag på reservdelar, speciellt delarna i kylsystemet som korroderar sakta trots regelbundet byte av offeranoder.
  5. Jag har en 8 hästars sachs-wankel i en Topaz, den går som en symaskin och är inte mycket tyngre än dynastarten backslaget är klart tyngre. Vill gärna höra talas om fler båtar med KM48 eller andra wanklar... Jag känner till minst tre motorbåtar med NSU Ro135 marinmotorer i Sverige, av dessa motorer såldes ca 300 st i vardera Sverige, Norge och Danmark. Senast ändrad av Topaz | 07 augusti 2008 | 18:01 Senast ändrad av Topaz | 07 augusti 2008 | 18:01
×
×
  • Skapa nytt...