Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

tokfort

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tokfort

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Jag har en Mercruiser 7.4 -95a i min Sea Ray. På denna sitter bränskepumpen på vattenpumpens axel. klacken på den axeln är nött så pumpen (sprillans ny) pumpar inte lika bra som tidigare vilket gör att motorn blir svag på höga varv. Jag har hört att man kan byta till en elektrisk pump på bränsleledningarna och bara sätta ett lock för där mekaniska pumpen sitter. Vet någon vilken elektrisk pump man skall köpa samt var man kan köpa denna? Mvh Hasse
  2. Har varit ner och kört omkring 10 5 5 min och konstaterat...att den bryter tändningen så den bara varvar ~1000 rpm efter några min. Den bryter tändningen på alla 3 cylindrar. Olje filtret kommer jag inte åt, får inte bort locket grrr. Får ta loss oljeburken och mecka loss det senare. Men tok isär kontakten till givaren utan förändrat resultat. Så, min teori är nu att den blir varm. Nästa steg är att kolla termostaten. Tack för tipsen Jan!
  3. Jag döptde det då jag fått samma fenomen tidigare när det blir dåligt med olja i oljebehållaren, trodde det möjligen hade något med det att göra... Ska försöka kolla tändspolarna då. Men hur kan de funka en stund för att sen bli problem?
  4. Hej. Någon som kan tipsa om vad som är fel när min Yamaha 40 (troligen kring -89) går jättebra i ca 1 minut sen är det precis som om den stänger av 2 cylindrar och bara hoppar på en... Den har olja i behållaren (samt lite i tanken för säkerhets skull) och impellen är bytt, stabil skvallerstråle. Tacksam för tips!
  5. Hej. Någon som vet om man kan montera en Wallas 1300 liggande eller måste avgasröret vara uppåt? Alternativt vinklat 45 grader typ?
  6. Jag har ett 65 liters Isoterm med ASU funktion och en 32 W ihoprullbar solpanel. De funkar utmärkt, även vid delvis skuggning.
  7. Min Bayliner 2655 från -92 drar bra precis 1.7l om jag marchar 24 knop. (min 2655 är en upphottad 2455a så förbrukningen är jämförbar) Har en Marcruiser 5.0 med Thunderbolt tändning.
  8. Kanske finns nått här: http://www.baylinercustomercare.com/catalogs_index.html
  9. Som passo skrev så tar även jag ur all inredning som går. Men sen gör jag tvärt om vad gäller täckning. In med 2 torrbollar sen på med en press så tätt det går. Sen har jag en press på ställning över som tar snön. Inga mögelproblem hittills.
  10. Då jag hämtade min båt en bra bit bort valde jag att ta den på lastbilstrailer. Det kostade en slant men uj va smidigt de var!
  11. Hej Som relativs nybliven ägare av en 2655'a från -92 kan jag säga att de pengarna du nämner räcker. Det gäller att hitta rätt båt i rätt tid. Jag kikade på många 2455, 2655 innan jag handlade och man kan säga att kvaliten varierar! Var kräsen, det finns välhållna och uppiffade exemplar! I min båt sitter det en Mercruiser 5.0 med Alpha gen 2 drev. Funkar bra...än iaf Det är lite klurigt att komma i båten om man ligger med fören mot bryggan. O andra sidan så finns det scandeck om än de är smala...men mina barn, 6 och 9 klättrar glatt och utan problem på dem. Sen har jag satt utvikbara fotsteg i ingången till ruffen vilket underlättar i och urstigning genom rutan. Har även satt extra stag som håller rutramen då man gärna håller i sig lite där. Men som föregående skribent skrev, man backar till/ligger bresida om möjlighet finns. Ett alternativ jag hade var Flipper 620, men då får 2 sova under kapellet...
  12. Vad gäller för yrkestrafiken, de får väl inte ha 1.0 ? Jag hör till skaran som tar nån bira när man är ute, kör dock mycket sällan båten om det blivit 3 eller fler...
  13. Hej. Jag är själv nybliven ägare av en Bayliner 2655 av 92 års modell. (Smala modellen 2.79) Som dig letade vi efter en båt av denna typ. Letade efter en midkabin båt bland Bayliner, Sea Ray, Carver m.fl. Jag fann det inte motiverat att köpa en båt för 200 tusen och mer när man kan få en liknande för 150 tusen. Min båt har det jag sökte, just midkabin, toalett, fullkapell mm. I detta exemplar var även det vita lurvet i ruffen urplockat redan vilket jag är tacksam över. Då slapp jag göra det då jag (min åsikt) tycker det är lite äckligt ;-) Annars som tidigare skribenter redan sagt. Täta runt rutorna mm. Jag har även satt ett infällt fotsteg vid ingången till ruffen för att slippa kliva på dynan när man skall upp på fördäck. Sen backar jag gärna till då det underlättar i och ur lastning. På önskelistan: bogpropeller. (blåser det lite är det, iaf för mig, inte så lätt att backa in då båten tar en del vind) Mvh Hasse, nöjd 2655 ägare Senast ändrad av tokfort | 18 september 2009 | 08:07
  14. Hm men hur blir de? Tankas bara batteriet med 6A / timme när motorn går? Samt vad händer om jag har 2 batterier, tar de emot 6A var då? Mvh Tokfort
  15. Tack för bra info! Jag har ingen aning om hur jag skall mäta hur mycket skåpet drar när kompressorn går. Men jag kan ju anta, efter er info, att den drar 4-4,5 Ah. Kupévärmaren får simulera lite sommar och värma upp båten till 20 där den står i det kalla garaget också tar jag helt enkelt och mäter tiden kompressorn går under en timme eller två. Återkommer med resultatet. Mvh Tokfort
×
×
  • Skapa nytt...