Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025

jaam

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jaam

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Så var båten upptagen för den här sommaren. Har en stor gammal båt med reling av teak som har sett bättre ut och jag måste nu göra ngt åt den. Finns det någon olja som ger en någorlunda blank yta eller är det fernissa som gäller? Det är ca 48 m reling som ska snyggas till... Det är ju ändå några lager och slipningar som ska till för att få ett fint reultat med fernissa. Någon som erfarenhet av någon bra olja som inte ger en matt yta? Mvh / Johan
  2. Hej, Nu är det löst... Monterade bort spridarspetsar och de var ganska sotiga. De är nu rengjorda och provtryckta. Även insprutningspumpen är rengjord och är nu i skick som ny. Felet var att pumpen gav för lågt tryck vilket medförde att vid gaspådrag så tog det tid innan det fick upp trycket. Pumpen är nedplockad och rengjord och provkörd i bänk och resultatet blev mkt bra. Mvh /Johan
  3. Hej, Trimplan fungerar utmärkt. Har själv trimplan på min crescentbåt m 40 hk motor och den planar tidigare och bensinförbrukningen blir lägre. Det går även att trimma in båten bra när man har last i båten. // Johan
  4. jaam

    Sailor vhf 144

    Har en Sailor VHF 144 i båten. Håller på och kopplar in den men saknar manual och kopplingsschema. Är det någon som har någon manual edyl ?
  5. Tack, ska kolla upp regulatorn. Återkommer med svar under nästa vecka hur det har gått. Mvh / Johan
  6. Ska ta ett komprov på motorn under nästa vecka. Färgen på avgaserna är svagt vita. Det rycker inte och det är inte några stora moln. Motorn startar mkt bra och lägger sig på rpm 700 vilket är helt normalt. När jag sedan för gasregalget framåt händer ingenting. Först efter några minuter börjar varvtalet sakta att öka men mkt långsamt. Efter ca 10 minuter med växel i går motorn på rätt varvtal. Den når lättar till rätt varvtal när växeln är i. Har nya filter på och dieseln ser ren och fin ut. Det kommer bränsle till spridarpumpen. Sytemet är luftat. Kommer att tillbringa några kväller i moturrummet och felsöka lite.....
  7. Har en Grand Banks som är bestyckad med två John Deere dieslar. De är gamla trotjänare från 1975 (Ammarine 404) . Styrbordsmotorn startar fint och går jämt och bra på tomgång. För någon vecka sedan svarar motorn dåligt vid gaspådrag. Det tar ca 5 min innan vartalet ökar på styrbordsmotorn. Samtliga filter är bytta och dieslen ser ren och fin ut. Har undersökt samtliga reglage och börjar misstänka ev bränslepumpen eller spridarmunstycken... Någon som vet hur jag går vidare?
×
×
  • Skapa nytt...