Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

mariatherese

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    337
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mariatherese

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag tycker det är lite snyggt faktiskt. Alla som söker på blocket efter en renoverad motor kommer ju att maila och fråga vilket företag som han har haft problem med, detta för att undvika samma misstag. Samtidigt kan inte bolaget göra någonting åt annonsen eftersom han faktiskt inte namnger dem. Dessutom så diskuterar vi det här... Vill man veta vilken firma det är så är det ju bara att maila och fråga - förmodligen är det detta som är syftet.
  2. Jag har i ett annat inlägg gjort en lång redogörelse av hur de olika processerna kan jämföras. Det är riktigt skrämmande... Förslaget skulle behövas lysas igenom med en korrekt livscykelanalys - men man måste ju trots det vara riktigt pantad för att tro att alla dessa sugstationer som skall gå stora delar av dygnet, båtar som skall gå extrasträckor och ligga för tomgång samt slamsugare som skall köra land och rike runt... för att några få bajskorvar inte skall hamna i havet. Folk kommer ju börja kissa över relingen även i de få båtar som faktiskt har toa... Jag tror inte jag orkar lägga någon energi på att redovisa för transportstyrelsen eller vem det nu är som lägger sina fingrar i kors... Jag tror att detta är en konstruktion där alliansen tvingats köpslå med toknissarna från MelonPartiet. Förslaget kommer således att gå igenom för att man inte skall förlora t ex ett jobbskatteavdrag eller dyligt vid omröstning i riksdagen. Förmodligen skulle jag förlora mer på ett indraget jobbskatteavdrag... cynisk som attan är jag. Så jag får väl ta skiten när den kommer - men någon miljövinst är det inte.
  3. Det kan aldrig bli annat än minus på miljösidan om denna lag går igenom. Riktigt, riktigt trist när förnuftet helt verkar ha flugit sin kos på vissa tjänstemän/politiker i Stockholm. Alla har inte sina båtar där det finns en massa marinor med en väldans massa service. De som har det skall då ligga och puttra i väntan på tömning. Sen skall slamsugare åka omkring och hantera skiten. Men för jösses människor - tänk!
  4. Det är ett långt större hot mot vår miljö att hitta på dylika artificiella sätt att ta hand om vår avföring än vad vår avföring faktiskt utgör. DET är det stora problemet.
  5. Lite kort så går livscykelanalys ut på att se på en produkt eller process hela livslängd och värdera alla grenar. Det finns också livscykelanalys ur ett marknadsmässigt perspektiv men det är inte det jag avser här. Jag menar alltså att om man skall förändra något, så måste man titta på vilket bidrag det man ersätter det med har. Med hjälp av livscykelanalys så kan man få riktiga fakta. En sak är t ex att när man skall välja emballage i livsmedelsaffären så är plastpåsen mer miljövänlig än papperspåsen som i sin tur är miljövänligare än en påse av bomull (bomullspåsen måste användas minst 200 gånger). Ibland kan det vara ett ganska trubbigt verktyg och det kan variera lite beroende på olika antaganden man gör - varför man ibland kan få olika resultat t ex beroende på var man gör analysen... men oavsett. Det var ett tag sedan jag läste eller jobbade med det, men principerna lär inte ha förändrats. Vi gör ett litet kort expriment med de två processerna: 1. Fritidsbåtsägare fortsätter att släppa ut svartvatten direkt i havet. Okej, det blir lite urin och fekalier som bidrar till gödningen av havet. Med tanke på att de flesta jag känner gärna gör sina behov på land om så är möjligt så blir det förmodligen ganska begränsade mängder per båtåkare och år om man tittar bara på det som passerar genom toalettstolen (det kissas ju en del över relingen också men det gissar jag man inte skall förbjuda). Jämfört med övriga däggdjur i vattnen förmodligen ett lingon i en supernova. 2. Fritidsbåtsägare (med båtar av nyare modell) får inte släppa ut svartvatten direkt i havet. Detta påverkar bara en begränsad del av fritidsbåtsägarna. Man kan säkert räkna på hur stor andel av ovan. På minussidan hamnar det faktum att man kommer att åka omkring med fulla tankar, skaffa sig större tankar. Man kommer att gå betydligt mer för motor eftersom man måste besöka hamn med tömningsstation och där kommer man förmodligen att behöva stå i kö x antal timmar per sommar. På minussidan hamnar också det faktum att x-antal nya sygstationer skall byggas. Sedan skall de underhållas och bytas ut. Jag kan gissa att den tekniska livslängden kommer att ligga runt max 10-15 år. Här pratar vi ganska mycket bidrag om vi pratar co2. Sen skall sugstationerna köras med en pump. Förmodligen vill man också hantera rötgaser så jag vet inte om det kanske också behöver köras en fläkt stora delar av sommaren. Sen skall sugstationerna tömmas och då får det åka runt en slamsugare eller dylikt. Den brummar runt i skärgården och sprider välbehag och co2. Inte heller helt försumbart bidrag. Förutom drivmedel kommer den att kräva underhåll och förmodligen kommer ett antal nya sugbilar att behövas. Det är också ett bidrag. I slutändan skall bajset, kisset och 99.5% vatten tas om hand och dumpas antingen där man kan göra biogas av det, alternativt direkt på någon form av depå. Oavsett vilket så kommer fosfor och kväve i slutändan hamna i marken där det så långsamt kan sippra ut i havet igen (förvisso tas nog en stor del upp av växter också... men ändå) Jag är iallafall väldigt tveksam till om någon verkligen har gjort denna ekvation.
  6. Vad gäller kött och andra jordbruksprodukter så håller jag helt med dig - där försöker jag alltid, om möjligt, välja svenskt. Båt däremot... nja...
  7. Nog för att jag förstått att Alliansen måste fjäska för MelonPartiet (gröna på utsidan men röda på insidan) men nu går väl f*n på torra land ändå? Det är så tokigt så det finns bara inte. Kan inte någon snälla, skicka tjänstemän och ansvariga politiker på utbildning i livscykelanalys så de lär sig något om äpplen och päron. Tyvärr har ju MP en hel resväska full av liknande förslag inom samtliga områden så det finns rejält med ammo för att göra skada i stora delar av samhället. Båtfolk är förståss ett lätt byte - men det handlar ju tyvärr inte om att göra miljövinster. *bankar huvudet i väggen*
  8. Vi har tittat en del på frakt frå UK. Kan du använda dig av roro-färja så hamnar priset strax under 10k. För transport via landvägen så finns det en site där du lägger ut vilket behov du har och sedan budar transportfirmorna om jobbet. Då får man ett riktigt bra pris inom uk.
  9. Håller med TS. Vinter är botten! Jag gillar både vår, sommar och höst. Det behöver inte vara sol och högtryck varje dag. Det jag med hela mitt hjärta kan säga är dock detta: Jag skulle inte sörja om jag aldrig mer i hela mitt liv behövde uppleva snö, is och alla andra former av fast till halvfast vatten (om vi inte pratar iskuber i frysen förståss) Men om alternativet är att jag skall gå i graven imorgon för att detta skall infrias - ja, då får jag väl stå ut met då.
  10. Jag tycker det är lite snyggt faktiskt. Alla som söker på blocket efter en renoverad motor kommer ju att maila och fråga vilket företag som han har haft problem med, detta för att undvika samma misstag. Samtidigt kan inte bolaget göra någonting åt annonsen eftersom han faktiskt inte namnger dem. Dessutom så diskuterar vi det här... Vill man veta vilken firma det är så är det ju bara att maila och fråga - förmodligen är det detta som är syftet.
  11. Jag beklagar sorgen. Jag vet vad du går igenom. Jag förlorade min bästa fyrfota vän för snart två år sedan. Trots att vi i somras fick en ny fyrfoting så tänker jag på min gamle vän nästan varje dag.
  12. Men att reglera alkoholkonsumtionen står väl ändå inte i motsats till att öka kompetensen hos fritidsbåtsägarna? Jag har inget emot att man gör båda delarna på ett vettigt sätt. Sen finns det ju alltid nötter och situationer där olyckor händer ändå... men i båten har jag satt mig frivilligt. Flytvästen likaså. Jag tycker ju att alla skall ha en riktig flytväst, men väljer man att inte ha det så innebär inte det direkt fara för någon annan.
  13. Ett fåtal förbokningsbara platser påverkar knappast antalet besökare. Fördelen är ju uppenbar om man bemödar sig med att tänka efter... Den som anser sig kunna betala några kronor extra för att få en garanterad plats har möjlighet att göra detta. Finns det inga sådana platser kvar så vet jag ju att jag åker dit på chans som alla andra (för efter kl 14 är många hamnar knökfulla om vi pratar västkusten i juli). Jag unnar stockholmare och annat löst folk att besöka västkusten och jag unnar hamnarna att ta emot maximalt med besökare för att vi skall ha levande skärgård. Själv kan jag tänka mig att betala extra för att få en garanterad plats då och då så jag kan vara ute och segla några extra timmar. Det känns som om flera som svarat inte har provat dockspot eller har förstått hur det fungerar? Det kanske skulle vara bra att börja i den ändan.
×
×
  • Skapa nytt...