Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

RodeOrm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RodeOrm

  • Placering
    Kadett
  1. Superrullar är ett system som Brenderup har på sina trailer. Systemet innebär att det är relativt sett många rullar och att de är ledade på axlar. Jag tycker har använt många olika typer av trailers under åren men tycker att Brenderups system fungerar väldigt bra. Scikar en länk som visar trailer med superrular: http://www.le-transportfordon.se/battrailer/bromsade.asp
  2. Hej! Jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att själv sjösätta och ta upp en båt, av den storlek du anger. Har själv en Ryds 550 dc som jag trailar med en brenderup trailer med superrullar. Quattron underlättar speciellt om du ska sjösätta vid naturramper. Problemet är snarare att man oftast vill köra ner trailern för långt i vattnet. Om du kör ner trailern så hjullager kommer under vattenytan så är det nästan garanterat att du får missljud och måste byta lager. Du ska alltså i huvudsak vinscha upp båten på trailern och då är typ superrullar på trailer väldans bra. Men det klart, är det väldans blåsigt eller att rampan är sned, så kan det ha sina sidor att vara ensam! I övrigt är min Ryds till salu, så är du intresserad kan du höra av dig! http://www.blocket.se/vi/17056972.htm?ca=11_s&last=1
  3. Motorn är en GM 3 30 hk, ska kolla om startmotorn går lättare runt om jag öppnar ventilerna. Om kolen i startmotorn är dåliga borde jag inte ha samma problem när motorn är kall? Tackar för alla goda ideér
  4. Någon som har ytterligare tankar och ideér om vad problemet kan vara?
  5. Det finns väl många skäl till att det förtillfället är betydligt billigare att handla i USA, en orsak torde vara dollarkursen. Vad jag förstår så är priserna i övriga europa jämförbara med de svenska. Ni som har erfarenhet av att handla båtprylar från E-handelsplatser i USA kan väl delge oss dem, kom gärna också med förslag på bra amerikanska E-handelssajter. Tack!
  6. Hej Wila! Självklart ska du börja att segla, finns knappast något bättre sätt att tillbringa helger och semestrar på. Jag har själv seglat i snart 40 år och bytt båt ett antal gånger under denna tid. Min första kölbåt var just en Albin Viggen och jag kan hålla med tidigare inlägg att det är en bra första båt. En rekommendation bara, det är lätt att leta bland annonser och efter den billigaste båten. Det är ofta en båt med gamla/dåliga segel och kanske en gammal inte allt för bra motor. Den billiga båten kan bli dyr när du måste sy upp nya segel och kanske byta motor på båten. Om du ska tycka att det är roligt att segla bör båten ha bra segel. Ett annat råd är, ta med en van seglare första och andra gången, de kan göra att du snabbt kommer igång och att du slipper onödiga misstag. Att lära sig att segla går fort, att bli en bra seglare tar år!
  7. Jag kan kolla det, men det är full rulle på startmotorn när motorn är kall.
  8. Hej! Familjen har i många år seglat Comfort 32. Under Comfortåren hade vi tre barn som alltid var med och seglade. Comforten har, som du vet, en separat akterruff med två rejäla kojer. Den ena är nästan en dubbelkoj, två inte för välväxta kan gott sova i den kojen. Våra tre barn delade akterrufen och vi hade förpiken, vilket innebar att vi aldrig behövde bädda i salongen. I vår Comfort fanns också möjlighet att genom toaletten klättra mellan akterruff och salong. Segelmässigt och utseendemässigt tycker jag att Comforten är överlägsen Maxi 95:an. Båda båtarna är relativt enkla att segla. Comforten med båkåtsvepta spridare gör att men inte behöver backstag etc. Båtarna är i orginalutförande utrustade med samma motor, en VP MD 11 C. Comforten har en ren blyköl, Maxin antingen järnköl eller inplastad blyköl, även här tycker jag att det är fördel Comfort. Maxin är något rymligare och kanske lite billigare. Comfortinan är en mycket bra seglare. Men Comfortinans akterkoj kan inte jämföras med Comfortens akterruff. Comfortinan får dock en större rymd i salongen och ett dubbelskott mellan salong och förpik, vilket har sina fördelar. Delar dock tidigare inlägg om att prisskillnaden inte är motiverad, använd pengarna till nya segel istället! En fjärde båt ni skulle kunna titta på är faktiskt Contrast 33:an som också är en prisvärd båt med mycket bra seglingsegenskaper. Till sist, ska du köpa båt nu, ha is i magen och pruta. Det finns gott om begagnade båtar just nu och relativt få köpare.
  9. Hej! Jag tycker att du ska titta på Ryds 550 dc. Eftersom du vill traila båten så får den inte vara för tung. Ryds 550 dc kan förenar möjligheten att traila och att övernatta. Ett alternativ skulle kunna vara Uttern 550 dc. Du får troligen betala mellan 140 000 - 150 000 för de båtar jag nämnt, men andrahandsvärdet torde vara betydligt bättre på en svensktillverkad båt.
  10. Jag har en Yanmar GM3 som har några år på nacken. När jag kört motorn någon timme, stänger av den och försöker at starta igen så går det inte. Startmotorn vill inte dra runt ordentligt utan det går väldigt kärvt. Efter att motorn vilat i ca 10 minuter kan den startas igen, fortfarande går den kärvt på startmotorn. När motorn går, är det inga som helst problem. Ingen oljerök eller missljud. Lite fakta: * Batteriet är nytt * Motortemp, sötvatten ca 80 grader * Drar inte nämnvärt med olja, ingen missfärgning i oljan * Normalt med kylvatten komer ut med avgaserna ( vad jag kan bedömma) Hjälp mig gärna med tips och ideer på vad mitt motorproblem består av?
×
×
  • Skapa nytt...