BearTheFear
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm BearTheFear
-
Placering
Kadett
-
Hej och tack för ditt svar! Ja, det vore förstås bra om det var bara en liten del som orsakar båda problemen. Jag ska titta på det så fort jag kommer ner till båten. Men kan det verkligen läcka så mycket från en sån grej? Fast det kanske är lite tryck innanför oljetrycksgivaren... Och jag menar förstås oljenivå och inte oljeinkomster i mitt första inlägg
-
Hej! Jag har nyligen köpt en ny båt med en Yanmar YSM 12G från -79. Motorn startar på 2-3 sekunder även när det är kallt och den går fint, om än lite lågt på tomgång. Jag har dock upptäckt två problem: 1. Oljetrycksvarning lyser och summern ljuder efter start. Detta pågår i ca 2-3 minuter, men sen slocknar det. Aldrig några problem med oljetryck under gång eller när motorn är varm. Om man går för motor ca 20 min i början på dagen och sedan seglar i 4-5 timmar brukar inte oljevarningen tändas. Jag är noga med att oljeinkomster är tillräcklig (se punkt 2). Är det oljetrycksgivaren som spökar, eller är det oljepumpen? Pumpen verkar ju funka när motorn bara blir lite varm... 2. Motorn läcker olja någonstans på höger framsida. Jag har ännu inte kunnat lokalisera läckaget. Det läcker inget när olja är kall, kör man en timme kommer det ingenting. Om man däremot kör flera timmar blir det mer. När vi körde en hel dag, ca 12 timmar med bara ett kortare stopp läckte det ca 0,5 dl olja. Jag hoppas på att det är så lätt som att det en packning som behöver bytas? Vart börjar jag felsökningen? Jag hoppas även på att dessa två problem är separata och inte påverkar varandra, men det känns ju onekligen som att det kanske kan vara något som påverkar varandra. Med vänlig hälsning, Björn
-
Nej, sidan verkar ligga nere och jag har inte sett kontaktpersonerna tidigare! Det borde ju vara ett ganska aktivt förbund. Ska skicka ett mail!
-
Jag har precis köpt en 6mR, som är något speciell. Den är byggd som en modern 6:a (i plast, med fenköl) men byggd med ruff och är anpassad för havssegling. Under åren har den modifierats ett par gånger. Nu har den legat på land några år innan jag tagit över den och ska genomgå en omfattande renovering. Det skulle självklart vara kul att mäta in båten som en 6:a igen, men jag misstänker att klassreglerna är ganska strikta. Själva R-regeln verkar inte så knepig, men jag förstår inte alla värden helt. L = längden S = segelytan F = fribordshöjden Men d däremot beskrivs som omfångsdifferansen midskepps, hur mäts det? Jag funderar på att kontakta en mätman för att få helt klart för mig vad jag måste göra för att kunna mäta in båten i 6mR-klassen, men vill gärna forska lite i saken själv först. Finns det några andra hinder? Senast ändrad av BearTheFear | 19 augusti 2008 | 11:23
-
Kom på en fråga till... Är det värt att köpa tryckimpregnerat virke, eller räcker det med vanligt?
-
Jag har köpt en båt i Malmö som jag ska transportera upp till Stockholm. Det är en oneoff-båt som är byggd efter ritningarna till en 6mR men sedan ruffad och konstruerad för havskappsegling. Den är 35 fot lång, 2 m bred och väger ca 4300 kg. Tyvärr har båten stått på land ett par år och måste genomgå en omfattande renovering. Hur som helst är allt löst förutom transporten upp till Stockholm. Jag har endast betalat 20.000 (bra pris!!) för båten och det skulle vara trist om transporten drar upp totalpriset allt för mycket. Dom traditionella båttransportföretagen tar ut hutlösa priser för en transport! Båten står idag på en 30-kärra, men för att slippa köra 30 hela vägen, samt slippa risken att kärran säckar ihop och man står med en stor båt någonstans mellan Malmö och Stockholm tänkte jag ställa kärran på en maskintrailer (som man kör stora grävskopor etc på). Jag har själv chaufför och dragbil. Jag har däremot svårt att hitta en maskintrailer att hyra. Är der någon som har något tips? Eller något annat tips för transporten? Senast ändrad av BearTheFear | 06 augusti 2008 | 10:19
-
Tackar för svaren! Låter bra med dom extra brädorna du ritat dit, ger garanterat mer stabilitet. Vad har ni använt för beslag? Dom jag hittade fanns på Jula för 149 kr/st för toppbeslagen och 79 kr/st för takfotsbeslagen. Sen tänkte jag sätta ihop allt med bultar med vingmuttrar. Tänkte skaffa en tyngre PVC-presenning att ha på taket samt lättviktspresenning av bättre kvalite som väggar.
-
Jag funderar på att bygga mig ett båthus för vinterförvaringen, för att slippa behöva påverkas av väder och vind (ska genomföra en omfattande renovering). Jag tänkte bygga det av 45X70 mm-reglar och några smarta beslag. Eftersom det blir rätt dyrt med allt så vill jag gärna att det ska vara återanvändbart, alltså inte bara skruvat utan löstagbara bultar som inte gör nya skruvhål varje år. Jag vill därför ha lite respons på mina planer! Jag har gjort en enkel ritning över hur jag tänkt. Vad sägs? Finns det något billigare sätt att göra all skarvning? Bara beslagen blir ju nästan 2000 kr! Kom gärna med tips och ideer!!
-
Jag håller på att arrangera en transport från Malmö till Stockholm. kanske kan vara intressant... kolla din mailbox!