Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024

erikire

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om erikire

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Har en Mercury F60ELPT EFI som beter sig skumt. När den är kall så misständer den och går bara att köra på lågt varv. Tänkte plocka upp den och tog det väldigt lungt i vattnet men efter ca 10minuter så gick helt plötsligt motorn som en klocka utan en enda misständning. Bytte tändstiften men den beter sig likadant. När den går illa så har vi känt att det luktar lite bensin, så det känns som tändspole eller eller nån tändmodul...? Har inte kört med tändningsprovare när den går som en kratta, men gissar att det är nästa steg. Några andra tips eller idéer innan vi drar iväg den på service. MVH/ Erik
  2. Börjar nu lära mig motorns psyke. Choken är helt ok och fungerar. Varvtalet sjunker rejält/dör vid test på tomgång. Tydligen så kräver denna motor en HEL DEL choke vid kallstart gämfört med maskiner jag tidigare träffat på. Jag var väl lite orolig att sura-ner motorn bara. Men då vet ni hur ni kan göra om choken pajar (och det inte finns manuell spak). Tilta bara upp och ner motorn en gång för att snapsa. Tack för alla tips. /Erik
  3. Tack Waxholm4 Låter inte alls särskilt långsökt. Jag ska testa choken vid tomgång så fort jag får tillfälle.
  4. Hört och testat lite olika. Enligt tidigare ägaren så tryckte han bara in nyckeln/choken två gånger innan han startade och det räckte tydligen enligt honom. Jag har även testat att hålla in choken samtidigt som jag försöker starta den. Det har inte heller fungerat. Lite rädd för att dränka motorn bara (om det nu kommer fram nån soppa?). Hur brukar ni göra? Givetvis olika på olika maskiner men på ett ungefär... Testade choken i somras genom att temporärt trycka in choken under färd och som förväntat så tappade motorn ett par hundra varv direkt. Vet att förgasarn oförtjänt ofta får ta skulden för mycket problem. Men nu börjar jag snegla däråt.
  5. Känns inte som el-fel efter ytterligare tester i helgen. Motorn Upptiltad = Startar Motorn Nertiltad = Startar ej Motorn Nertiltad. Men denna gång tiltar jag upp den och fäller ner den igen. = Startar då nedfälld (Startmotorn och det elektriska går i alla lägen) Känns som jag snapsar motorn med tiltningen. Något som måste luftas??? Lite omständigt sätt att Choka måste jag säga :-( Alla teorier är välkomna. /Erik
  6. Hej Har en Johnson -40 från 1990 som snurrar bra när man väl fått igång den... Fått tips och försökt allt möjligt men det enda som slutligen (alltid) funkar är att tilta upp motorn ur vattnet och starta och sedan snabbt ner med den... Känns som det är bränslerelaterat eller? Choke? (”klickar” i alla fall till i solenoiden) (Den är hade tidigare VRO, nu manuell blandning.) /Erik
×
×
  • Skapa nytt...