asyvan
Medlemmar-
Innehålls Antal
83 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm asyvan
-
Placering
Kapten
-
Det är faktiskt inte fel. Jag slog in min bil på skoj för att se fordonsuppgifterna, som även finns trycka på bilens registreringsbevis. Skattevikt, kg: 1880 Tjänstevikt, kg: 1880 Totalvikt, kg: 2440 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1900 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1060 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4345 Max lastvikt, kg: 560 Det intressanta här är ju släpvagnens maximala totalvikt vid B-kort.... 1060kg. Dvs, 3500 - 2440 = 1060kg. Där 2440kg är bilens totalvikt... 1880kg tjänstevikt 560kg last. Testa med din egen bil får du se. /Rookie
-
Njaaa.... återigen finns det är två regler egentligen. 1a) Släpets totalvikt får inte överstiga bilens TJÄNSTEvikt, då behöver du BE-kort 1b) Släpets totalvikt bilens TOTALvikt får inte överstiga 3500kg, då behöver du BE-kort. Detta finns att läsa på Transportstyrelsens och Vägverkets hemsidor. Så det är bara att läsa innantill. /Rookie
-
Tänk på att det finns två olika förseelser.... 1) Du har ett släp vars totalvikt (1500 i ditt fall som du uppger) överstiger det som är tillåtet för ditt körkort. Om du har B utan E-tillägg så får bilens totalvikt släpets totalvikt inte överstiga 3500kg. Observera att det är bilens totalvikt, inte tjänstevikt. Bryter du mot detta är det olovlig körning och du mister med stor sannolikhet körkortet. De behöver inte väga för att kolla detta, du åker dit även om släpet är tomt. 2) Du har ett lagligt släp men har lastat mer än lastvikten på släpet (släpets totalvikt - släpets tjänstevikt). Detta är överlast och måste vägas för att kunna bevisas. Detta torde vara sällsynt och jag tror din överlast skall vara över 20% för att de skall bry sig. Böter borde bli fallet, men inte körkortsingripande. /Rookie
-
Förklara gärna närmare vad du menar med att en aluminium inte tål hårdhänt hantering något vidare? Jag är inte säker på att jag förstår, eller om jag förstår nödvändigtvis håller med. /Rookie
-
Som allting som släpper ut avgaser så brukar det krävas intyg och grejer om det. Det är betydligt lättare inom EU där t.ex bilar har ett helbilsgodkännande och intyg därmed inte behövs. /Rookie
-
Personligen använder jag vanlig gulsåpa, skonsamt mot miljön men med en helt otrolig rengöringsförmåga. /Rookie
-
Nej, där håller jag inte med. En återkallelse är en sak, och den skall behandlas korrekt och professionellt. Men när det gäller en helt ny båt med så pass gravt fel och de följder detta fick så hade Uttern bara ett seriöst alternativ, att byta ut båten till en ny. Det gjorde VW med en Passat jag hade, mycket professionellt och bra av både ÅF och VW. /Rookie
-
När du tittar på vinschbandet så finns en drop-down-meny där du kan välja 9m. /Rookie
-
Kolla in Jula, de har 9m vinschband, 1500kg, 50mm brett. Kroken ser ut att passa de större klass 3 öglorna. /Rookie
-
Grattis och lycka till. /Rookie
-
Så där ser min ut också efter lite bottenskrap/sten. Så om man filar lite för att få kanten att bli fin så skapar dessa små skrap i kanten ingen obalans eller? /Rookie
-
Finns ju ekolod som du sätter på ett fäste utanför relingen... där sensorn sitter på en pinne rakt ner från fästet. Inte för att jag vet om de är nåt å ha, men monteringen är ju busenkel. http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=4338&page=1 /Rookie
-
I höstas vet jag fick man en HR 510 Suzuki Edition med 90hk för 186.000,- .... ny. Med 70hk ca 20.000,- mindre gissar jag. Detta torde göra de prisvärda som begagnade också. Jag vet ingenting om HR egentligen men planlösningen på HR510 tilltalar mig. /Rookie
-
Tack Visste inte de testade acceleration också... hur klarade sig Yamaha F80 där? /Rookie
-
Det finns fler... som sagt, ny eller beg? Prisklass? HR 510 Silver Fox DC 485R Buster X Ryds 520 GTS Yamarin 50 TC Bella 512 Excel /Rookie