Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Fredr33

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Fredr33

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej vi ligger inte kvar. Som referens så gick sjöräddningen förbi i full fart och lyckades inte producera lika höga vågor.
  2. Det är inte "gammal sjö”. Det är motorbåtar som kör 5-600m bort som verkar tycka det är viktigare att de kommer fram 15-20min tidigare och inte bryr sig om att de drar upp ~1m höga vågor
  3. Nej, farleden går på andra sidan. Dessutom fullt med fasta förtöjningar som kryssarklubben satt ut, så det är en lämplig plats att förtöja vid.
  4. Fredr33

    Torpedsystem?

    Jag är sugen på att offra ena akterhytten till ett torpedsystem så att jag kan sänka alla 40+ fot motorbåtar som åker 10+ knop inomskärs nära anda ankrade båtar... Nyss blev det 1m höga vågor i viken och hälften av båtarna fick draggsläpp och spolades upp mot klipporna. Hur djävla korkad kan man bli!
  5. Jag kikade på följande video angående Balder Quick 900: Där nämner man att detta ankarspel bara lämpar sig för ankringsmomentet och att man skall lägga linan om en knape vid förtöjning. Det känns som en stor trade off och inget jag hittat i någon produktbeskrivning mer än i videon ovan? Är det vanligt att man behöver använda en knape när man har ankarspel med blyad lina? Har nog aldrig sett någon göra så.
  6. Jag hade visst tillräckliga orangutangarmar om jag hittade rätt position. Plockade av motorn och brytpinnen var av. Provade att rotera drevet för hand (innefrån båten med motorn av) och det gick men var väldigt knackigt/hackigt. Misstänker att något i drevet rasat. Det skulle kanske kunna förklara hur propellern kunnat vobbla och skära in i tunneln?
  7. Ja att byta brytpinnen innefrån båten skall nog inte vara för svårt så länge man har tillräckligt långa armar. Lossa motorn (4st bultar) och där skall brytpinnen ligga i ett spår låst med en gummiring. Så om nu propellern ligger fritt från tunneln utan skav så är nog enkelt fixat. Jag är mest fundersam till hur det ens kan ha uppstått och vill undvika att det fortsätter bli problem efter att jag bytt brytpinnen.
  8. Jag har inte testat, får lägga mig på svaj så jag kan simma under båten om jag skall kunna nå propellern. Den borde gå att rotera väldigt lätt om brytpinnen är av, så om propellern fortfarande ligger mot så borde det märkas tydligt.
  9. Det är en Lewmar 140TT (2.2kw) och genomföringen dras ihop med 2st bultar genom skrovet. För att motorn skall ha släppt eller vridit sig så borde en av dessa bultar gett sig eller släppt.
  10. Hej! Det började med att bogpropellern lät mer fördjävligt än vanligt för att plötsligt bli tyst som en eltandborste och helt tappat effekten. Slutsatsen är att brytpinnen gått av. Dock så var jag nyfiken kring varför så jag skickade ned en kamera och kan konstatera att propellern skurit in i skrovet/tunneln !!! Hur kan detta ske, propellern sitter ju på en rak axel? Har något fastnat och böjt axeln innan brytpinnen han ge upp? (känns inte troligt på propellerbladen är i plast och borde ryka först) Kan propeller på något sätt hamnat ut centrum trotts att den sitter på en rak axel?
  11. Jo, det skulle kunna vara en Varifold också. Dock så tycker jag det ser ut som att Varifold brukar ha lite mer avsmalnande bas/hus. Min propeller känns mer "klumplig" likt Radice (bild nedan) medans formen på bladen liknar mer Varifolds, hmm.
  12. Vi har köpt en begagnad båt med Yanmar SD20 drev och foldingpropeller. Tyvärr vet jag ej tillverkare av propellern, men gissar på Radice eller Flex-o-fold utrifrån att kikat på lite bilder. Problemet är att "skruvskallarna" på insex skruvarna är så utslitna att det inte går att lossa dessa och jag behöver förmodligen förstöra dessa med hjälp av skruvutdragare. Jag såg att Marinexpress säljer skruvar och pinnar till Radice, men var kan man hitta detta till Flex-o-fold (om det skulle visa sig vara denna)? mvh Fredrik
  13. Hej! Har precis köpt en ny gummibåt och har lite problem. Motorn har 3st trimlägen . När jag har motorn i trimläge 1 kommer båten snabbt upp i planing men överplanar lätt, den börjar vispa luft och fören dyker vilket resulterar i krafiga inbromsningar, båten går som en jojjo mellan 8 och 12 knop (uppskattningsvis). När jag har motorn i trimläge 2 reser sig båten som en ladugårdsvägg, får hålla i mig för att inte ramla och behöver klättra fram i båten och typ hänga mig över fören för att få ned den i planing. När den väl planar går den fint och snabbt (säkert 15 knop gissningsvis). Tur att det inte är motvind, då skulle jag nog fan tippa över. Trimläge 3 har jag inte vågat prova ;-) Gummitbåten är 270*150, Uppblåsbar köl med trädurk. Godkänd för 9.9hk Motorn är en Mariner 2-takt, 6hk (dock ganska tung 31kg). Kort rigg. Själv är jag inte speciellt tung ;-) 72kg. Vad är bästa åtgärd? Skulle trimfenor hjälpa? Någon form av distans på akterspegeln för att hitta ett läge mellan trimläge 1 & 2? Konvertera 6hk => 9.9hk? (Samma cyl, bore, stroke, weight på dessa, samma motor fast annan förgasare). Frågan är dock om stegringen blir mindre med starkare motor...Kommer jag att kunna komma upp i planing utan att behöva klättra fram och hänga mig fast för glatta livet... Senast ändrad av Fredr33 | 13 augusti 2012 | 15:59
  14. Hej! Lite synpunkter angående Masthead. För nybörjare är det faktiskt inte så dumt med Masthead om man har försegel på rulle. Fördelarna är att det är enkelt att anpassa segelyta efter vindstyrka då största segelytan sitter på rulle. Det blir enklare att hantera storseglet vid upp/ned-tagning. Du kan dock inte ha självslående fock med Masthead. Vid stort storsegel kan båten (beroende på modell och trim) tendera att gira/svänga i kastvindar. Vid kappsegling förespråkas oftast prtialrigg då denna kan trimmas mer.
  15. Hej! Nu lutar det åt att ett försäkringsbolag kommer bli inblandat och att försäkringsbolaget skall skicka ut en skadereglerare och besiktningsman. Så det känns skönt att en utomstående part kan bedömma vad/hur det behövs åtgärdas. mvh Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...