Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

calles_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om calles_

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej. 4t vs 2t 4-taktaren har sina fördelar när det handlar om att köra på låga varv, då den drar upp till 50% mindre än en 2-taktare i samma storleksklass. På höga varv däremot, drar 2-taktaren 10-20% mindre bränsle än motsvarande 4-taktare. 4-taktaren drar ingen olja, eftersom att den går runt runt i motorn, vilket är ett plus bränsleekonomiskt. 2-taktaren som motor mår dock bättre än 4-taktaren då den får ny, fin och ren olja hela tiden. Det här med att 2-taktaren sotar igen vid låga varv, är lite beroende på vad man har för system. Ska din utombordare ha 1% oljeblandning i bränslet gäller detta vid toppvarv. Vid lägre varvtal skall motorn ha en lägre procentsats. Äldre system där man själv får blanda oljan i tanken ger motorn samma procentsats hela tiden, och till dig som var inne på detta, det är dessa typer av system du menar. Nyare 2-taktare, har oftast ett system där motorn själv tar hand om detta (Yamahas heter Autolube). Här får motorn rätt oljeblandning vid varje givet varvtal. Det finns också system i motorn som utför samma enkla mix av oljeblandning som du gjorde förr i tiden direkt i tanken så motorn får samma procent olja hela tiden. Vilket ska jag välja? Fiskare : 4t Pendlare eller till transpporter : 2t Vattenskidåkn : 2t Lycka till / Calle
×
×
  • Skapa nytt...