Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Cest_la_Vie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Cest_la_Vie

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har en Simrad plotter som jag skall köpa sjökort till. Både Navionics och C-map passar, är det någon som testa båda och kan rekommendera vad jag skall köpa??
  2. Är regulator och laddningsfördelare samma sak?
  3. Hej, Tack för era inlägg. Helt rätt, det är en sådan laddare och jag har just läst mig till inställningsmöjligheterna. Har inte hunnit kolla än hur dom står. Regulatorn har jag inte fått kläm på, har skrivit till Yamarin för att få reda på vad det är för något. Sitter väldigt dumt till så jag kan inte kolla själv förrän jag tar upp båten. Problemt är att jag inte har historiken på hur batterierna har hanterats av förra ägaren. Det kan mycket väl vara så att början till problemet redan fanns när jag köpte båten.
  4. Hej, Orkar någon läsa allt detta? Jag är ägare till en Yamarin 7440 med en Volvo Penta KAD32. Båten är från -05 men sjösattes första gången 2006. Jag köpte båten i januari-08. Standard i båten är det monterat två st 115 Ah bly batterier, fördelade som start- och förbrukningsbatteri. Den förra ägaren installerade ytterligare två st 115 Ah blybatterier 2007. Förutom generatorn så finns det en solpanel på 50W och landströmsanläggning med inbyggd batteriladdare. I våras när båten stod hemma på gården så var landströmmen inkopplad nästan hela tiden. När båten sedan kom i sjön så är det generatorn och solpanelen som stått för laddningen. Under två veckor i juli var vi på en semestertur med båten, körde kanal varför motorn gick, dock på låga varv, ganska mycket. Under tre-fyra tillfällen var även landströmmen på. Efter hemkomsten så stod båten på trailer ett par veckor med landströmmen på. Några veckor senare så börjar batteriproblemen. Först så är det starbatteriet som är urladdat, men det tror jag att jag vet anledningen. Efter uppladdning så verkar det som det är helt ok, rätt syrahalt och det håller laddningen. Men förbrukningsbanken verkar ha åkt på en riktig omgång som jag inte vet vad det är som har hänt. Batterierna verkar var mer eller mindre helt slut. Överladdade??? Verkar inte bättre eftersom det har försvunnit mängder av vatten. Vad är det som har gått galet? Hur kan jag kolla upp om någon av laddningskällorna överladdar? Tips, idéer tacksam för alla förslag. Om jag blir tvungen att köpa nya batterier, vilket det verkar just nu, så vill jag inte att detta händer igen. Fakta, · Startbatteri i egen batteri bank, 1 st Vähähuoltoinen Startti Power Special 12V 115Ah 810 (EN), 61047 · Förbrukningsbatteri i egen batteribank, 1st Vähähuoltoinen Startti Power Special 12V 115Ah 810 (EN), 61047 2 st Tudor nautica Freeline/Marine 12V 115 Ah 950A (MCA) 61500 · Generator Volvo Penta 14V 60A · Batteriladdare via landström Tecsup Integral HI_TEC 12V/25Ah, · Solpanel max.effekt 50W, med laddningsregulator Maxpower När jag för en dryg vecka sedan tog ur batterierna ur båten så har jag fått följande värden på batterierna i förbrukningsbanken. · Batteri 1, finska startbatteriet, värden i cellerna från syratestare. 1,2_1,3_1,27_1,3_1,27_1,3 10,75 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren slutade aldrig ladda, grön lampa tändes aldrig. Saknades minst en liter vatten · Batteri 2, Tudor batteri, värden i cellerna från syratestare. 1,27_1,26_1,26_1,26_1,15_1,15 12,57 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren gröna lampa slocknade efter två dygn. Ingen cell hade så lite vatten att man inte såg vattnet, däremot så saknades det lite upp till den lilla bygeln. · Batteri 3, Tudor batteri, värden i cellerna från syratestare. 1,23_1,15_1,25_1,2_1,15_1,2 10,53 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren slutade aldrig ladda, grön lampa tändes aldrig. Har säker fyllt på två liter, tror inte det räcker. I början av juli kollade jag nivån i samtlig batterier, någon enstaka cell var lite låg. Wille
  5. Hej, Detta ämne har blivet av den högre skolans fysik, eller är det kemi. Får jag ställa en enkel fråga i ämnet. Hur ser jag om jag har bakterier i tanken? Det talas om svarta plättar? Kan någon tipsa om ett enkelt sätt att undersöka detta på? Jag köpte min båt i vintras, den första båt med dieselmotor som jag ägt. Båten sjösattes första gången våren 2006, men jag vet inte vilken typ av diesel som förra ägaren använt. Själv så har jag tankat både på sjömack och landmack. Är detta en specifikt problem enbart för båtar. har kört dieselbil i många år utan att hör talas om bekymret. MHV Wille
  6. Hej, Har jag förstått det hela rätt att det alltså bättre att ha en helt tom tank under vintern än att ha den helt fylld? Jag har fått lära mig att tanken skall vara fyld under vinterförvaringen? Men det kanske var innan inblandningen av RME? Wille
  7. Hej, Jag har en Yamarin 7440, vikt knappt 2,5 ton, drar upp den med en Nissan Navara med både fyrhjulsdrift och lågväxel, skulle inte vilja ha något mindre att dra upp den med. Wille
  8. Hej, På min båt satt det ett Winch Matic bandankarspel när jag köpte den i vintras. Jag har ingen annan erfarehet av ankarspel än den jag fått under denna sommar. Några småråd borde jag dock kunna lämna. Se till att du köper ett spel med fjärrstyrning, kanske låter fåfängt med är ett mycket användbart tillbehör. När det gäller Winch Matic så har jag haft ett problem med att ankaret har fastnat i bygeln, se bild, när jag släppt ankaret. Inte speciellt kul att inte vara säker på om ankaret gått i vattnet eller inte. Detta har inget med typen av ankarspel att göra utan är en ren montagefråga. Jag skickade en e-post i början av juni till Winch Matic och bad om råd vad jag skulle göra, dom har fortfarande inte svarat... Jag skrev även en fråga till Kalhälls Marina som gjort montaget, dom har visserligen svarat men inte upplyftande. Så vad har detta med valet av ankarspel att göra, jo se till at du köper det hos en återförsäljare som vet vad det är han säljer och kan vara behjälplig om det strular till sig. Jog tror annars att det är ett bra ankarspel, drar ganska mycket ström men det förmodar jag att alla spel gör? Hur jag åtgärdade felet? Jag tog vinkelslipen och skar av övre hörnet på ankaret, den delen där det lilla hålet sitter, se bilden så förstår du. http://www.winchmatic.se/ Wille http://www.winchmatic.se/'> Senast ändrad av Cest_la_Vie | 19 augusti 2008 | 21:59
  9. Vi funderar på att skaffa ett framåtseende ekolod till vår Yamarin 74, i första hand för att bli säkrare vid tilläggning i okända vatten. Vi färdas mest i Vänern och det kan ju vara lite knepigt... Vilka erfarenheter ha ni som prövat? Echopilot eller Interphase? Färg eller svartvitt? Någon som har senaste modellen, version lll av Siver eller Gold eller som jämfört dem i verkligheten? Ger det den info vi är ute efter, dvs hinder på riktigt grunt vatten och i låg fart?
  10. Hej, Är det någon av er som använder datorn som plotter och till den använder en Bluetooth GPS mottagare? Finns det någon risk att en sådan mottagare stör t.ex. VHF, kompass eller ekolod? //Wille
  11. Hej, Funderar på att skaffa mig ett framåtseende ekolod men har svårt att välja. Interphase Se-200 verkar vara ett strå vassare än EchoPilot men så kostar det också. Har läst en del tidigare inlägg om EchoPilot men ingen som verkar ha installerat ett Interphase i nyare tappning. Någon som har något nytt att komma med. Tar även gärna emot tips om lämpligheten att importera någon av ovanstående ekolod. Senast ändrad av Cest_la_Vie | 10 augusti 2008 | 22:38
  12. Tack för förslagen. Men jag vill ha fler. Vad skall jag tänka på? Är det några finesser som man inte kan klar sig utan och är det några som man inte skall betala för?
  13. Hej, Vi har en Wallas 90 med fläktlock i vår båt. Med fläktlocket nere så hörs fläkten ganska mycket, så jag förmodar att det är så det skall vara? Men spisen har en annan liten egenhet som jag undrar om det är någon annan som har eller har haft något liknande. Spisen ger i från sig ett litet puff ljud ca var femte sekund. Jag tror att det har med bränslepumpen att göra eftersom lågan ökar i intensitet vid varje puff. Sätter vi ner värmen så försvinner, i det närmaste, ljudet. Är det någon som har kört rengöring av brännaren någon gång?
  14. Förarbevis med båtpraktik för dag och mörkerkörning 1976 24 fots cabinbåt Vänern Senast ändrad av Cest_la_Vie | 28 juli 2008 | 23:31 Senast ändrad av Cest_la_Vie | 31 juli 2008 | 16:16
  15. Tack för vettiga argument. Om jag nu skall köpa en VHF, vad skall jag köpa? Det finns bärbara för under tusenlappen och sedan går det bara uppåt. Är det som för det mesta att man får vad man betalar för? Något speciellt som man skall tänka på? Senast ändrad av Cest_la_Vie | 28 juli 2008 | 22:21
×
×
  • Skapa nytt...